BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 14. (2002)

2002 / 1. szám - PROBLÉMA - Bodor Péter: Konstruktivizmus a pszichológiában

BODOR-KONSTRUKTIVIZMUS... zésében nem szerzője a megnyilvánulásnak a kifejezés szokásos értelmében, és nem követ semmiféle transz­parens stratégiát: „a drámai forgatókönyvek esetében a szerző identitása nem könnyen rekonstruálható. A drámai forgatókönyvek félig ismert népmesék, tantör­ténetek, mítoszok, legendák és más történetek mintáit követik. Ezeknek a történeteknek a cselekményeit az emberek semmilyen rendszeres módon nem tanítják vagy tanulják, inkább csak az önkulturáció részeként szívja őket magába az ember. [...] A drámai szerepek tartalma értékelő ítéletek, szándékok és cselekedetek összetételeiből áll, ezeket olykor érzelemként, illetve szenvedélyként azonosítjuk.”35 Egyértelmű szerző híján az érzelmeket, a szen­vedélyek modern örököseit, a cselekvők saját szem­szögükből látszólag passzívan élik át. Az olyan drá­mai szerepek eljátszása, mint a düh, a boldogság vagy a féltékenység, igen sajátos cselekedet. A straté­giai alkalmazás hiánya különíti el az autentikus (drá­mai, őszinte) érzelmeket más megjelenítésektől. Olyan cselekvési minták ezek, melyek „közvetlenül kapcsolódnak az értékekhez, azokhoz a feltételekhez, amelyek közt a személy identitása szerepet játszik”, s amelyeket „számos szerző érzelemként, illetve szen­vedélyként definiált”. Tehát „a düh, a gyász, a félté­kenység stb. szerepei azért játszódnak el, hogy a cse­lekvő saját narratívumát erősítsék, és önmagunk nar­­ratívája, miként a többi történet is, egy cselekmény­hez igazodik”.36 Sarbin így foglalja össze az érzelmek narratív pszichológiai elemzésére kidolgozott felfo­gását: „A drámai cselekedetek logikája régóta meglé­vő kulturális parancsolatokból származik, ezt a logi­kát a narratív cselekmények tartalmazzák. A cselek­mények forrásai közt találhatók mítoszok, legendák, népmesék, példabeszédek, mondások, érzelmes da­rabok és persze vallási narratíva is.”37 A diszkurzív és a narratív pszichológiát mint a pszichológiában jelentkező szociális konstruktiviz­mus két változatát mutattam be. Most a pszicholó­gia szociális konstruktivista irányzatának néhány ál­talánosabb jellegzetességét vizsgálom. A SZOCIÁLIS KONSTRUKTIVIZMUS ÉS A KOGNITÍV PSZICHOLÓGIA VISZONYA Mindegyik nyíltan szociális konstruktivista megközelí­tés bírálja a mentalista kognitív pszichológia főáramát. Elvetik a kognitivizmust, a mentális tulajdonságok és a mentális tartalom formális és dekontextualizált reduk­cióját (aminek Jerry Fodor az egyik fő képviselője), s proszociális magyarázati stílust vezetnek be.38 A kognitív pszichológián belül jelentkező újabb tö­rekvésekhez, mindenekelőtt a konnekcionizmushoz sokkal barátságosabb a viszonyuk. Figyelmet érde­mel az a gyakran elhanyagolt tény, hogy a konnek­­cionizmus programadó műve többé-kevésbé Vi­­gotszkij, illetve Whorf felfogását eleveníti fel a nyelv és a gondolkodás kapcsolatáról: a tudatot vigotszki­­jánus módon belsővé tett párbeszédként értelmezi, s a nyelv gondolkodást meghatározó szerepének whorfiánus elgondolását részletezi.39 A konnekcio­­nista szemszögéből nézve a szociális konstruktivista a „külső” struktúrát, avagy az „input” elrendezettsé­gét vizsgálja - azt, ami a neurális hálózatokat a fel­dolgozáshoz (és a fejlődéshez) megfelelő bemeneti adatokkal látja el. A diszkurzív pszichológia hívei is összebékíthetőnek tartják egymással a szociális konstruktivizmust és a neurális hálózati modellezést, s elismerik, hogy az utóbbi plauzibilis és hasznos pa­radigma lehet az általuk tanulmányozott jelenségek végrehajtó mechanizmusának feltárására. Érvelésük szerint „plauzibilis az a feltételezés, hogy az agyi há­lózatok annak megfelelően strukturálódnak, ahogy a »bemutatott információs minták« a diszkurzív kon­textusban megjelennek”.40 A szociális konstruktivisták viszonya a kognitív pszichológia általános programjához mindazonáltal sokféle lehet. Olykor a „kognitív forradalom” eredeti szándékainak helyreállítóiként lépnek fel. Jerome Bruner Acts of Meaning című könyve például így kezdődik: „a (kognitív) forradalom mostanára a lét­rejöttében szerepet játszó impulzusok tükrében mar­ginális problémák felé fordult. Mi több, technikaivá válása már kikezdi a létrejöttében szerepet játszó eredeti impulzusokat. Ezzel nem azt mondom, hogy megbukott, távolról sem, a kognitív tudománynak minden bizonnyal a vezető részvények közt a helye az akadémiai tőzsdén. Inkább a sikere téríthette el, mert e siker technológiai virtuozitása sokba kerül. Néhány bírálója, talán nem épp udvariasan, úgy véli, hogy az új kognitív tudomány, a forradalom gyerme­ke, azon az áron érte el technikai sikereit, hogy ép­pen csak a lélek fogalmát áldozta fel, noha eredetileg arra törekedett, hogy újra bevezesse a pszichológiá­ba. Mindennek a következménye az, hogy a pszicho­lógia nagy részét elidegenítette a többi humán tudo­mánytól és a művészetektől.”41 Más szociális konstruktivisták, például Harré, a „második kognitív forradalom” hívének vallják ma­gukat. Szerintük a jelentés, az intencionális cselek­vés és a konvenció igényel alapos elemzést, s nem az információfeldolgozás. Ők a diszkurzív pszichológiát tekintik az igazi kognitív pszichológiának.42 A radikálisabb szerzők szerint a szociális konstruk­tivizmus egy alapvetően új pszichológiai paradigma megalapozására és részletes kidolgozására törek­szik.43 Ezen álláspont egy viszonylag újabb megfo­galmazását Derek Edwardstól idézem: „Megvizsgál­juk, kétségbe vonjuk és visszájára fordítjuk azt az alapvető kognitivista álláspontot, hogy az előzetesen adott külső világból kell kiindulnunk, melyet ezután észlelünk és feldolgozunk, és végül szavakba fogla­lunk [...] a »lelki« kategóriákat és funkciókat a disz­­kurzus kategóriáivá alakítjuk át. Ezek a kategóriák a beszéd és a szövegek által elvégzett feladathoz rendelve kerülnek bevezetésre és alkalmazásra.”44 Akár evolúciós, akár revolúciós megfogalmazással élnek a fent röviden bemutatott, s egyetlen „para­

Next