BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 14. (2002)

2002 / 4. szám - SZEMLE - Bárány Tibor: Odo Marquard: Az egyetemes történelem és más mesék

BUKSZ 2002 emberek nem mondhatnak le az összes történetükről, és hogy a míto­szok történetek, arra következtet, hogy az emberek nem mondhatnak le a mítoszokról (78. old.). Ha a “mítosz” fogalmát a “történet” szi­nonimájaként használjuk, épp annyi­ra tág kategóriákkal dolgozunk, mint amikor “történetfilozófiai” gyökerű­nek tételezünk minden haladáshitet. (Ott sem vezetett jóra, itt sem vezet.) Az viszont már nem is apróság, noha nem kevésbé zavaró, hogy Marquard feltűnően nem hivatkozik azokra a gondolkodókra, akik különben erő­sen meg tudnák támogatni a gondo­latmeneteit. Teljesen érthető, hogy nem vesz tudomást azon ellenfele­iről, akikkel nem a történelemfilozó­fia irányából keveredhet összetűzés­be: nem jutnak szóhoz a recepcióesz­tétikával vitában álló posztmodern irányzatok (így a dekonstrukció), és csupán fanyalgó utalásokat kapnak a hermeneutika iránt nem különöskép­pen érdeklődő analitikus filozófusok, logikai pozitivisták és empiristák, tu­dományfilozófusok. (A dekonstruk­ció szerint a nyelv uralhatatlan jel­rendszer, és a nyelvhasználat során az énelem állandóan elkülönböződik - ez természetszerűleg nem kompa­tíbilis a marquardi koncepcióval, amely szerint a történetek hatalom­­megosztása a szabadság záloga: ha ki vagyunk szolgáltatva a nyelv ha­talmának, nem kerekedhetünk a történetek fölébe, kijátszva őket egymás ellen. Ami pedig a kima­radt angolszász irányzatokat illeti, Marquardnak igencsak kapóra jönne például Quine aluldeterminációs té­zise. Az természetesen igaz, hogy Marquard kérdéseinek jelentős része az analitikus tradíció számára nem kérdés, vagy nem így kérdés, lásd például Dante történelemfilozófiá­ját.) Teljesen érthetetlen viszont Kuhn, Feyerabend (őt Miklós Ta­más említi, teljes joggal, az utószó­ban) vagy Hayden White hiánya. Fo­kozza a zavart, hogy a két relativista tudományfilozófus helyett a szövegek Poppert említik (őt is csak a falszifi­­káció kapcsán, mint példát a rossz XX. századi jóra magyarázására - 217. old.). A recenzens arra gyanak­szik, hogy az angolszász filozófiai tra­díciók többé-kevésbé kívül esnek a Marquard által bevilágítani kí­vánt terepen, ami­kor­­ viszont még így sem találtunk magyarázatot Wittgenstein feltűnő hiányára. Marquard továbbá nem látszik tudo­mást venni arról, hogy rejtett módon vitában áll Nietzschével (A törénelem hasznáról és káráról), és talán Walter Benjáminnal (A történelem fogalmá­ról) is: igaz, hogy a plurális szövegér­telmezés csökkenti a “hermeneutikai polgárháborúk” esélyét, de a plurális értelmezés elvi lehetősége mellett is szokás háborút indítani a rivális in­terpretációk kiszorításáért, ami szin­tén nem kevés ember pusztulásával jár. A történetek vetélkedése bárme­lyik pillanatban hatalmi harcba csap­hat át, és Marquard józan szabálya, miszerint sohasem szabad hagyni, hogy egy “monomítosz” hatalmába kerítsen, nem javasol megoldást arra az esetre, amikor erőszakkal a “poli­­mítoszok” egyikének elfogadására kényszerítenek. Egy további, már-már triviális el­lenvetéssel is érdemes a szerzőt szembesíteni: Marquard filozófiájá­ból hiányzanak a magyarázatok. Sem a filozófiatörténeti narratíván belül nem magyarázza semmi, miért is működik a kompenzáció mechaniz­musa, honnan e rejtélyes erő, sem a filozófiai koncepción belül nem talá­lunk választ arra a kérdésre, miért olyan a világ szerkezete, amilyen, mi­ért kell “hüpoleptikusan” kapcsolód­nunk a hagyományainkhoz, ha él­hető életet akarunk élni, miért olyan az ember antropológiai struktúrája, amilyen. Ez tulajdonképpen Haber­mas ellenvetése: “A sokféleség, a kü­lönbség és a Más dicsérete ma elfo­gadásra találhat, de egy hangulati helyzet még nem helyettesíti az érve­ket.” (Jürgen Habermas: Az ész egy­sége hangjai sokféleségében. In: Vá­logatott tanulmányok. Atlantisz, Bp., 1994. 331. old.), vagy “Mién kelle­ne meghaladnia a történetfilozófiai gondolkodást - amely mindemellett érvek kialakításán fáradozott - egy elbeszélően előadott, tehát érvektől mentes anti-történelemfilozófiának?” (uo. 20. 11.). Sőt hozzátehetjük, hogy a kellőképp meg nem alapozott kate­góriákkal dolgozó, kellőképp alá nem támasztott állításokból összeálló konstrukció maga is kinyilatkozta­tásszerűen hat, noha egyebek közt épp emiatt támadta Marquard a tör­ténetfilozófiát, mondhatni maga is egy - igaz, álruhás - történetfilozófi­át vezet elő. Ezt az ellenvetést Mar­quard azáltal próbálja súlytalanná tenni, hogy esszéit nem a filozófia, hanem a transzcendentális belletrisz­­tika kategóriájába sorolja: a szövegek retorikai felépítése irrelevánssá teszi az érvek hiányára vonatkozó meg­jegyzéseket. TRANSZCENDENTÁLIS BELLETRISZTIKA Az ellenújkori, eszkatologikus törté­nelemfilozófiát (és XX. századi válto­zatait), valamint az újkori kompenzá­ciófilozófiát az eddig említetteken túl megkülönbözteti még valami: míg az első a filozófia folyamatos kompeten­ciavesztését a kompetencia abszolút­tá tételével ellensúlyozza, addig az utóbbi a teljes inkompetenciába me­nekül. A filozófia ugyanis, legalábbis Marquard történeti elbeszélésében szépen elveszíti minden kompetenciá­ját: elbukik a “szótérológiai”, a tech­nikai, a politikai kihívásokon, és a modern szellemtudományok létrejöt­te után az “életbölcsesség” meg az emlékezés sem feladata többé. Nem marad más kompetenciája, mint hogy tulajdon inkompetenciáját, így vagy úgy, kompenzálni tudja. (A filo­zófiatörténet-írás persze még mindig a tágan értett filozófiához tartozik, de Marquard ezt - éppúgy mint a más tudományokkal közös problémák megoldásának feladatát­­ “marad­vány kompetenciának” tartja [39-40. old.]). A transzcendentális belletrisztika a teljes inkompetenciához menekülés­nek (mint inkompetencia-kompenzá­­ciónak) a műfaja. A Marquard-esszék legfőbb jellemzője az irónia, a saját nézetektől való távolságtartás, a hu­mor, a játékosság - érvényre juttatva azt a tételt, mely szerint a “monomi­­tikusság”, azaz az egytörténetűség legnagyobb ellenfelei “a korlátaink provokálta reakciók”, a nevetés és a sírás, amelyek megnyilvánítják a hi­vatalos képből hiányzót, a kirekesz­tettet. Marquard felfogása szerint ilyen “korlátaink provokálta válasz” a filozófia is, amennyiben kellően

Next