BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 16. (2004)

2004 / 3. szám - SZEMLE - Márkus György: Farkas Katalin, Orthmayr Imre (szerk.): Bölcselet és analízis

BUKSZ 2004 Farkas Katalin és Orthmayr Imre (szerk.) Bölcselet és analízis ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2003. 355 old., 2800 Ft A Festschrift avagy (a kissé félreérthető magyar megjelöléssel) „emlékkönyv”, amelynek műfajához e kötet is tarto­zik, a tudomány - elsősorban a huma­niórák - egyik ceremoniális objektu­ma. Ez a jellemzés egyáltalán nem iro­nikus célzatú. Minden bonyolult, komplex intézményrendszer - s a tu­domány kétségtelenül ezek közé tarto­zik - feltételez bizonyos rítusokat vagy ceremóniákat, amelyek kifejezik, meg­­erősítik, esetenként szabályozzák egyes lényegi jellemzőit. Ezt teszi a Festschrift is. Egy-egy kimagasló tu­dományos személyiségnek, gondolko­dónak ajánlva ünnepi formában fejez ki bizonyos folytonosságokat, el- és le­kötelezettségeket, alkalmanként meg­lepő hatásösszefüggéseket közte és volt tanítványai vagy kollégái közt. Különösen a humaniórákkal kapcso­latban, ahol az ismeretek vagy belátá­sok kumulativitását keresztezi az el­térő megközelítés- vagy felfogásmó­dok többnyire éles vitája és ellentéte, ennek különös jelentősége van. Kéz­zelfoghatóvá teszi vagy teheti egyes szemben álló nézetek közös eredetét vagy tájékozódási pontjait, ami polé­miájukat éppenséggel lehetővé teszi. Ezen túlmenően ez a publikációs for­ma az, amelyben nyilvános kifejezést és elismerést nyerhet valami, ami nél­kül a tudomány egyáltalán nem létez­hetne: a jelentős tanáregyéniség és volt diákjainak kapcsolata (ami nem azo­nos a sokkal ritkább „a mester” és „követői” közti viszonnyal), egy kap­csolat, amelyet a szokásos hivatkozá­sok nem tükrözhetnek megfelelő mó­don vissza. Mindennek következtében a Festschrift igen különös műfaj. Volta­képpen kettős címzettje van. Egyrészt magának az ünnepeknek íródott, s nemegyszer kisebb ünnepség kereté­ben, esetleg meglepetésként nyújtják át neki. Másrészt persze egy könyv, nyilvános publikáció, amely az olva­sók valamely megcélzott körének szól. Pontosabban: tanulmánykötet, amelyben a közölt írások többsége nem az ünnepelt munkásságával fog­lalkozik, de többnyire - s minél kiter­jedtebb a munkásság, annál kevésbé - nem is rendelhető egyetlen problé­ma- vagy témakomplexum alá. Az, ami összeköti őket, éppen aktuális vagy virtuális kapcsolatuk személyes címzettjük széles értelemben vett ha­tásával. A recenzenst, akinek elvben az ideális olvasót kell képviselnie, hogy a potenciális olvasókat tájékoz­tathassa, az ilyen könyv a szokásosnál is nehezebb feladat elé állítja: azt kel­lene tisztáznia, mi az az írások hetero­­geneitásában, ami részleteiben s főként a kötet egészében az olvasót érdekelheti, mit adhat ez a gyűjte­mény neki. A jelen kötet a hatvanéves Kelemen Jánost ünnepli. Mint két szerkesztője rögtön az előszóban megjegyzi, ez a könyv csupán munkásságának egyik aspektusához kapcsolódik. Kelemen ugyanis a magyar italianisztikának is kimagasló, nemzetközileg elismert képviselője. A Bölcselet és analízis azon­ban csakis filozófiai tevékenységének hatását szándékszik reprezentálni. A szerkesztők ezt, a gyűjtemény ta­núsága alapján is igen jelentős és ki­terjedt hatást elsősorban abban lát­ják, illetve azzal magyarázzák, hogy Kelemen összekapcsolja, gyümöl­csözően ötvözi munkásságában a filo­zófiának főként az angolszász orszá­gokban uralkodó analitikus megköze­lítését - amelynek hazai meghonosí­tásában döntő érdemei vannak - a fi­lozófia története iránti aktív ér­deklődéssel, amely egyáltalán nem jellemző az analitikus filozófusok többségére. Egyes más tanulmányok megjegyzései is megerősítik ezt a jel­lemzést, amelyre a kötet címe is utal: „bölcselet” és „analízis”. (A szkepti­kus talán azt mondaná: ami a filozó­fia egykor volt vagy legalábbis lenni ígért, s az a kevés, ami ebből mára megmaradt.) Ez a Festschrift egyszerre meg is erősíti ezt a jellemzést, és bizonyos ér­telemben túl is mutat rajta - ami, úgy hiszem, javára szolgál, és a szerkesztők érdemeként tudható be. Megerősíti, mivel a közölt huszonhárom tanul­mány durván két csoportra osztható: egyesek szubsztantív filozófiai problé­mákkal foglalkoznak, kifejezetten az analitikus filozófia szellemében és az azon belüli vitákhoz kapcsolódva, má­sok viszont széles értelemben véve tör­téneti jellegűek (ez utóbbiak teszik ki különben a közölt esszék többségét). De már a kötet első írása, Sós Vilmos, az idősebb jó barát személyes jellegű portrévázlata Kelemen Jánosról, bizo­nyos mértékig megkérdőjelezi ezt a jellemzést, amikor barátja filozófiájá­nak értékközpontúságáról s arról a tö­rekvéséről ír, hogy a filozófia művelé­sét összekösse, beillessze a kulturális élet egészébe. Ilyen intenciók ugyanis elég távol állnak az analitikus filozófu­sok többségétől. Súlyosabban eshet azonban latba az a tény, hogy jó né­hány itt szereplő jelentős tanulmány - elsősorban Tengelyi László Merleau- Ponty nyelvfilozófiájával, Fehér M. István Heidegger és Gadamer herme­­neutikájával, Fehér Márta Polányi Mi­hály tudományfilozófiájával foglalkozó írása, valamint Erdélyi Ágnesnek és Marno Dávidnak az analitikus törté­nelemfilozófiák kiszorulását és utóéle­tét (főként Arthur C. Dante és Hay­den White e vonatkozású műveit) tár­gyaló írása­­ csak elég mesterkélten sorolható be az analitikus versus törté­neti durva megkülönböztetése alá. Ezek kétségtelenül a közelmúlt egy­­egy kimagasló vagy jelentős gondolko­dójának eszméit megvilágító exegézi­­sek ugyan, s ha akarjuk, ilyen értelem­ben „történetiek”. Ugyanakkor azon­ban határozott (persze esetenként kri­tikai-fenntartásos) elkötelezettség jel­lemzi őket a szóban forgó filozófus eszméi, az analitikus filozófia feltétele­zéseivel és gyakorlatával kifejezetten szemben álló felfogásmódja és gondo­latrendszere iránt, ami esetenként az erre vonatkozó polemikus észrevéte­lekben is kifejeződik. Hadd tegyek ehhez hozzá még egy általános észrevételt. Az ahistorizmus egyike az analitikus filozófiát leggyak­rabban érő kritikáknak. Egészében véve ez jogos észrevétel (s személyes véleményem szerint gyakran kritika­ként is releváns és jogos). Itt figye­lembe kell venni azonban bizonyos.

Next