BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 17. (2005)

2005 / 1. szám - BÍRÁLAT - Szécsényi Endre: Tapintható-e a múlt? (Frank R. Ankersmit A történelmi tapasztalat)

BUKSZ 2005 leti életben, számos mindennapi beszédhelyzetben, valamint a történetírásban, az elsősorban nem leírás (amit a referencia, a jelentés és az igazság fogalmaival lehetne elemezni), hanem szöveg. Következésképpen a történeti reprezentációk (amelyeknek mindig a mű­alkotás a prototípusa­ és a múlt valósága közötti vi­szony nem pusztán a történészeket érdekelheti, ha­nem a nyelvhasználat számtalan más kontextusában is tanulsággal szolgálhat, ezért „a történetfilozófia a nyelvfilozófia integráns része. S a nyelvfilozófia puszta elméleti torzó ma­rad, ha nem veszi komo­lyan azt a problémát, amelyet a történetfilozó­fia vet fel.”­ Ankersmit most ke­zünkben tartott - magya­rul első - kötete az 1993- as professzori székfogla­lóját tartalmazza. Furcsa mű, előadásnak monst­­ruózus, önálló könyvnek, valljuk be, kacagtató. öt­­letesség és felszínesség, széles körű olvasottság és leegyszerűsítő hajlam ke­veredik a lapjain. Olvas­mánynak semmiképp sem érdektelen, pongyo­laságai és kifejtetlensége miatt mégis inkább el­kedvetlenít, s olykor nem árt, ha kezünkbe vesszük hozzá egyéb műveit is. Ankersmit a történel­mi tapasztalat fogalmát szeretné tisztázni, mo­dellezni és a történetírás elméletében a helyére rakni.­ Ehhez Francesco Guardi Árkád lámpással c. festményétől a fensé­ges kanti fogalmán át Arisztotelésznek a tapintásra vonatkozó tanításáig, Huizingától Heideggeren át Merleau-Pontyig sok mindent és sokakat bevet. A számos hivatkozás közül gyakoriságával is kiemelkedik az a holland nyelvű kö­tet, amelynek Ankersmit előadása elég szoros kom­mentárjának tűnik,10 bár Balogh Tamás szerint An­kersmit „ábrázolásában a történelmi tapasztalat masszívabbnak látszik”, mint a belgiumi szerzőpáros értelmezésében (113. old.), amit szívesen elhiszek neki, noha nem pontosan értem, mire gondol. An­kersmit itt elénk táruló koncepciója nagy ívű, s két­ségtelenül hatásos. Szerinte a hagyományos történet­­írás és -elmélet a látás metaforáját preferálta, mert át­látni és ezzel uralni akarta a történelmet; a hermene­utika és a historizmus (amelynek a narrativizmus az örököse) megközelítésében már felmerül a hallás me­taforája, hiszen a történelmi ismeret csak a történé­szek közötti eszmecserében, vitában, egymás meg­hallgatásában ölthet formát. Ugyanakkor Ankersmit szerint „sem az optikai, sem az auditív metafora nem ad teret az olyasfajta közvetlen érintkezésnek a múlt­tal, amelyben a történelmi tapasztalat részesít ben­nünket. Ebben a tapintásérzéknek alkalmas formá­ban jelenik meg a múlt.” (107. old.) Csak ez utóbbi­tól válik valóban megra­gadhatóvá a történész tárgya, mivel mind a képalkotás, mind a törté­nészi vita csak töredéke­sen teszi hozzáférhetővé a történelmet, „viszont a történeti tapasztalás ré­vén tökéletesen fogunk ismerni, minthogy az ön­megtapasztalásban van adva számunkra a múlt” (108. old.). Tehát a tét nagy. Mindjárt az első lapo­kon megtudjuk, hogy a történelemmel foglalko­zó elméleti diskurzusok, az analitikus iskolától a hermeneutikáig, a ha­gyományos historiográfi­ától a narratológiáig nem képesek vagy nem akar­nak számot vetni a törté­nelmi tapasztalat külö­nös jelenségével. Majd áttérünk Huizingának a történelmi tapasztalat fe­nomenológiájáról szóló néhány oldalára, aki „a történelmi tapasztalat ál­tal kínált kapcsolat köz­vetlenségét és ennek az élménynek az egyidejű­ség képzetét keltő voltát hangsúlyozta. Ezt a kapcsolatot Huizinga szerint mindig a valódiság és a hitelesség teljes bizonyosságá­nak érzése kíséri, és bármi előidézheti, egy nyomat, egy okirat egy sora éppúgy, mint néhány hang egy ré­gi dalból.” (23. old.) A történelmi tapasztalatot tehát gyakran jelentéktelen tárgyak ébresztik, s meglehető­sen epizodikus jellegű: a „múlt valamely vonatkozá­sával való érintkezés élménye” (24. old.). A történész ilyenkor éppúgy kiszakad saját életösszefüggéséből, ahogy a múlt darabja a maga tágabb összefüggéséből, s e kölcsönös dekontextualizáció eredményeként „bensőségesen találkozhat egymással alany és tárgy” (uo.). Ez a tapasztalat nem idézhető fel bármikor, „megesik” a történésszel, s nem szabad összekeverni a sugallatszerű „történelmi belátással”,11 amikor hir- 21

Next