BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 18. (2006)

2006 / 3. szám - BÍRÁLAT - Tófalvy Tamás: Életszerű jelentések (Jerome Bruner: Valóságos elmék, lehetséges világok)

TÓFALVY - BRUNER tását, hogy a tudományos eredmények létrehozásá­nak és megalkotásának folyamatában egyaránt szere­pet játszik a paradigmatikus és az intuitív (vagy heu­risztikus) gondolkodás,10 olyannyira, hogy hozzájáru­lásukat a „közös” eredményhez nem lehet sem diszk­réten, sem arányaiban elkülöníteni.11 Mindezen elképzeléseket A gondolkodás két formája megjelenése után tíz évvel már egy (immár narratív­nak is nevezett) narratív keretben gondolta és fogal­mazta újra Bruner.12 A tudomány narratívumai c. írá­sa az egyik legmeggyőzőbb, legizgalmasabb elemzése annak a folyamatnak, amelyet a tudományos eredmé­nyek „megalkotása,” kidolgozása és (újra)megértése, valamint továbbadása és tanítása hoz létre. A tudo­mányszociológiai kutatásokból is ismerős konstruk­ciós folyamatokat pszichológiai és narratív keretben mutatja be, felismeri pedagógiai relevanciájukat, és programot is javasol e tudás gyakorlati alkalmazásá­ra, azaz itt valójában a narratív és a paradigmatikus gondolkodás egylényegűségét, közös eredőjét szem­lélteti. Mint írja: „A tudomány folyamata narratív.”13 A gondolkodás két formájában viszont Bruner a nar­­ratívum három olyan sajátosságát sorolja fel, ami elválasztja azt a paradigmatikus közlésformától: az előfeltevést, a szubjektivizálást és a többszörös pers­pektívát. Ám a részletes kifejtés során kiderül, hogy ezek nem feltétlenül az elbeszélés (illetve a diskurzus) egyedi módját jellemzik, hanem csupán egyes műkö­déseit, funkcióit. Az előfeltevésről szólva ezt maga sem tagadja: „Visszatérve a paradigmatikus és narra­tív gondolkodásmód kezdeti tárgyalásához, kétségte­len, hogy mindkettő az előfeltevéseket aknázza ki, ha másért nem, hát a tömörség kedvéért.” (33. old.) A két mód különbözőségéért Bruner szerint az előfelte­vések eltérő használata a felelős, hogy másképpen fo­gadjuk az irodalmi vagy a tudományos előfeltevése­ket. Bár ez kétségkívül így van, úgy tűnik, ismét in­kább pragmatikai és mennyiségi, mintsem esszenciá­lis és minőségi különbségekről van szó valójában.14 Ugyanez mondható el a szubjektivizálás elvéről is, amit Bruner a Todorovtól kölcsönzött nyelvi transz­­formációk alkalmazásával demonstrál egy irodalmi­nak (James Joyce: Agyag) és egy antropológiainak, te­hát tudományosnak (Martha Weigel Brothers of Light, Brothers of Blood c. könyvének egy fejezete) tartott szöveg komparatív elemzésében. Todorov transzfor­mációi a propozicionális attitűdökhöz hasonló nyelvi keretet adnak az egyszerű tényleírásoknak, így az x bűncselekményt követ el állításból a különféle transz­­formációk során elő lehet állítani az x úgy véli, hogy elkövette..., x örült, hogy elkövette... típusú, immár szubjektivizált kijelentéseket. Elismerve, hogy „ez messze a legegyszerűbb szószámlálás” (35. old.), Bruner arra az eredményre jut, hogy az Agyagban mintegy négyszer annyi transzformáció található, mint Martha Weigel szövegében. Viszont mindkét írásban vannak transzformációk, ami azt jelzi, hogy hasonló elvek működtetik az elbeszélést, csupán a hangsúlyok mások. Továbbá, ha e példában Weigel képviseli „a” paradigmatikus és Joyce „a” narratív módot, akkor igencsak nehéz helyzetbe kerülnénk, ha egy következő lépésben Weigel szövegét egy Kant­vagy Weber-szemelvénnyel hasonlítanánk össze. Az arányok (valószínűleg) ismét felborulnának, jelezvén, hogy nem lehet gyökeresen eltérő működésekről be­szélni ott, ahol gyakorlatilag a kontextus határozza meg az aktuális mód használatát és megítélését. A tudományos nyelv szociológiailag és pszicholó­giailag is sokrétűen beágyazott természete mellett pe­dig szintén megkerülhetetlen a tudomány történeti vetülete, és ezzel a történeti elbeszélések szükségsze­rűen konstruált és konstruáló jellege:15 a tudományos tudás (mint minden tudás) szükségszerűen történeti, és ezért elválaszthatatlan a hagyományozódás narratív dinamikájától. Ahogy a tudomány nyelve sem feltétle­nül mentes az akár todorovi, akár más jellegű figura­­tív transzformációktól vagy a logikus kódrendszertől hagyományosan távol állónak tartott metaforáktól16 (és ez különösen igaz a humán és társadalomtudomá­nyokra), úgy a történeti dimenzióban még nagyobb szerepet kapnak mindezen transzformációk. Végezetül: a logikai műveletek nem feltétlenül más természetűek a paradigmatikus és narratív szervező­désűnek tartott közlésmódokban. Bár egy érvelésnek nem kell mindenképpen életszerűségéről meggyőznie a hallgatót, egy elbeszélés nagyon is törekedhet logi­kai igazságának minél hitelesebb bemutatására. A „két logika” átfedheti egymást, a legtöbb igazság egy­ben életszerű is, még akkor is, ha nem minden élet­szerű konstrukció igaz (és fordítva), és erre éppen hétköznapi beszédmódjaink, élethelyzeteink adnak napról napra bizonyítékot. Úgy gondolom, Bruner narratív dualizmusának ér­dekességét elsősorban az általa befolyásolt szemléle­tekkel való viszonya adja: ez pedig a jelentés különbö­ző konstruktivista és pszichológiai értelmezései köré szerveződő irányzatok és viták kontextusában rajzo­lódhat ki a legélesebben. A KONSTRUKTIVIZMUS KÉT FORMÁJA A konstruktivizmus (vagy konstrukcionizmus) konst­­ruáltnak, azaz megalkotottnak tartja az emberi él­ményvilágot, szemben az adott jellegeket és készsége­ket feltételező (például a kartéziánus) ismeretelméle­tekkel. Sokszor azonban nem egyértelmű, mekkora különbség van az egyes konstruktivista irányzatok kö­zött abban, hogy hol vonják meg e konstrukció elmé­leti határait, hatókörét, s hogy pontosan minek tulaj­donítják az emberi természet megkonstruáltságát. E különbségek jelentősek, mert akár ellenfelekként is szembefordíthatják egymással az egyes konstruktivis­ta iskolák képviselőit. A „konstruktivizmus” mint a megismerést, a kultu­rális és társas életet egy folyamatosan változó, önma­gát formáló rendszerként értelmező intellektuális alakzat természetesen nem új találmány. Előzményei már a XIX-XX. század fordulóján megjelentek,17 de

Next