BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 19. (2007)

2007 / 2. szám - PROBLÉMA - Régi Tamás: Vadászok és vadászók. Vadászkultúra és gyarmatosítás a XX. század első felében Kelet-Afrikában

közbe elragadja a hév, vicsorogva pattan fel ültéből, úgy széjjelugrasztja az egész törvényszéket, egyenként kell őket a bokrok közül előcsalogatni. Már vagy öt feketében felismerte a kétségtelen tettest, mindegyik­re rábizonyította a bűnösséget, és mindegyiknek megígérte, hogy a kalap árát levonatja béréből. (A le­fogott bérekből már egész kalaposboltra telik.)”41 Egy-egy ismertebb „fehér vadász” valóságos „sztár”, akinek a villanegyedben van birtoka, akiért versengenek a vendég­vadászok, és aki válogathat az ügyfelek között.42 A kevésbé felkapottaknak be kell érniük egy kisebb birtokkal Nairobi környékén. Az 1940-es években aztán a „fehér vadász” már fotós, vadnéző, tudományos célú expedíciókhoz is elszegő­dött, már nem vadászati ismereteire, hanem egyéb tudására volt szükség. Kittenberger Kálmánnal ellentétben Széchenyi Zsigmond ezen a „szűrőn” keresztül érintkezett Afri­kával, ami társadalmi és kulturális értelemben is meghatározta kapcsolatát az afrikai emberekkel, a he­lyi kultúrával. Ahol nem volt kiépítve a vadász­szafa­ri infrastruktúrája, ott is megkereste azt a hivatásos szakértőt, aki megismertette a helyi viszonyokkal, és akivel vadat lövetett. Ez történt a szudáni Fundzs tar­tományban is, ahol az Afrika-kutató Almásy László gróffal vadászott együtt.43 Bár Széchenyiék már első vadászexpedícióikon is autóval közlekedtek, sokszor kényszerültek hosszú gyalogtúrákra, és rengeteg időt töltöttek a vadonban, távol a városoktól. A szafari szociológiája a tábori éle­ten keresztül Széchenyi Zsigmond könyveiből is ki­rajzolódik. Széchenyi nem gyűjtött állatokat, bőröket vagy élőállatokat, csak trófeákat - kivéve két utolsó útján.44 Célja csak a vadászat volt, személyzete né­hány személyes titkáron, fegyverhordozón és nyom­követőn túl teherhordókból és a helyben hozzájuk csapódó kísérőkből állt. Ők alkották a tábort és alakí­tották a tábori életet, melyet Széchenyi mindig na­gyon részletesen leírt. Viszonyát a bennszülöttekkel ő maga sem nevezte soha jónak, bevallottan keveset tu­dott róluk, az emberek nem érdekelték annyira, mint a vadállatok. Nem is bocsátkozott néprajzi leírások­ba, amihez nem értett. A Csui!... egy részlete az afrikai vadászokról írva mégis képet ad arról, milyen volt a magyar vadász és az afrikai bennszülöttek viszonya, és közvetve Szé­chenyi Zsigmond korának szafari-típusa is. 1929 januárjában a mai Dél-Kenya területén ele­fántra vadászott. Táborukat az elefántdagonya mel­lett állították fel, egy őserdőből kitaposott apró tisz­táson. „Az István által adományozott »szafári-gramofon« igazán felbecsülhetetlen szerzemény. Olyan jólesik itt a zene, úgy felüdíti ezt az egyhangú cigányéletet! No, meg Stubot is elnémítja ideig-óráig! Feketéink is módfelett élvezik, különösen az itt felfogadott »va­dak«. Alig várják, hogy vacsoránk végeztével megin­dítsuk az ördöngös skatulyát. Egymás után bújnak elő a sötétből, de néhány lépésnél közelebb nem me­részkednek. Ott leguggolnak, borzongva összeka­paszkodnak, tágra nyílt szemmel, tátott szájjal bá­mulják a csodát. Addig lökdösik, biztatják egymást, míg valamelyikük el nem szánja magát, és mint a pár­duc, négykézláb lopódzik a gramofon mellé. [...] Es­te gramofonmuzsikára táncoltak a »vadak«. Mind­egyikük mást táncolt. Taktus nélkül jártak, csúnyán, nevetségesen, érthetetlenül. Nagyokat ugrottak, le­guggolva körbe forogtak, lábukat meggörbítve alfelü­ket kifeszítve kacsalépésben totyogtak, arcukat elfin­torították, és holmi sziszegő hangokat hallattak - sze­­recsenül kurjongattak.”45 Ebből a leírásból, ha összevetjük Kittenberger be­számolójával kisebb falu méretű gyűjtőtanyájáról, ki­tűnik a két vadász­szafari típusbeli különbsége, s az is, mennyire eltérő eszközökkel teremtett kapcsolatot a két magyar vadász a helyi vadászkultúrákkal, s milyen másképp közvetítették ezt a világot az olvasónak. A gramofon teremtette helyzet és a bennszülött-tánc Széchenyiben filozófiai elmélkedést indít el: milyen érintetlenek még az erdőben élő „vadak” a civilizáció ártalmaitól, milyen boldogok és kiegyensúlyozottak.46 47 48 49 50 51 A bennszülöttek viszonya a nyugati kultúra vívmányá­hoz megmutatja romlatlanságukat. Az a kulturális párbeszéd, amely fentebb a szafari legjelentősebb tu­lajdonságának mutatkozott, a maga klasszikus formá­jában jön létre Széchényinél: a „vad” állapot érintet­lensége áll a városi romlottsággal szemben. Szé­chenyinek a bennszülöttek nem munkatársak, nem preparáló és fegyverhordozó barátok, mint Kittenber­­gernek, hanem csodálatos és romlatlan „vadak”. Pályája végén Széchenyi is elsiratja Afrikát a Dena­turált Afrikában, ugyanúgy, mint Kittenberger a Meg­változott Afrikában. Pedig Széchenyi éppen abban az évben találja meg a maga számára az őseredeti Afri­kát, amelyben Kittenberger már a modern Afrika fe­ 41 mUo. 317. old. 42 ■ Uo. 186. old. 43 ■ Széchenyi Zsigmond: Hengergő homok. Szépirodalmi, Bp. 1964. A könyv ezen kiadásában a cenzúra csak „A.”-val engedte jelölni az egykor náci bűnökkel vádolt Almásy Lászlót. 44 ■ Széchenyi utolsó előtti, 1959-60-as afrikai útja a Dénes István vezette gyűjtőexpedíció volt, amelyről Dénes írt könyvet (így láttam Afrikát. Szépirodalmi, Bp., 1961.). Ebben többnyire ugyanazt a szafarító jellemrajzot kapjuk Széchenyiről, mint sa­ját könyveiből. Az ekkor már 68 éves, kicsit zsörtölődő Széche­nyi ugyanazzal a hévvel és szeretettel csinálta végig a gyűjtő­­utat, mint fiatalkorában. Ő tanította szuahélire a csapat tagjait. Noha sokáig húzódozott, vállalkozzék-e az útra, utolsó könyvé­ben a sors ajándékának nevezte. 45 ■ Széchenyi: Csui!..., 201-202. old. 46 ■ Széchenyi: Denaturált Afrika, 201. old. 47 ■ Uo. 190. old. 48 M Uo. 185-186. old. 49 ■ Uo. 187. old. 50 ■ Széchenyi: Csui!..., 324. old. 51 ■ Széchenyi és Kittenberger írásaiból egyértelműen kitűnik, hogy egyes etnikai csoportok csak bizonyos munkákra voltak hajlandók elszegődni. A maszaik soha nem cipekedtek, az okta­tók nyomolvasók voltak stb. * Az NKA ösztöndíjával dolgozom A magyar Afrika-kutatás tör­ténete című kéziraton. Itt szeretném megköszönni az NKA Is­meretterjesztés és a Környezetkultúra Kollégiumának támo­gatását.

Next