BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 19. (2007)

2007 / 2. szám - SZEMLE - Bauer Tamás: László Csaba: The New Political Economy of Emerging Europe. Csaba László: A fölemelkedő Európa

a sikeres fejlődő országokra alkalma­zott emerging countries kifejezést az át­alakuló volt szocialista országokra. Amit Csaba e tárgykörben előad, az több az irdatlan mennyiségű iroda­lom áttekintésére épülő elemzésnél. A politikától távolságot tartó felvilá­gosult elemző szerepét építi fel magá­nak, de közben könyve - akárcsak gyakori megszólalásai a hazai nyilvá­nosságban - szenvedélyesen vitázik a világgazdaságtól való elzárkózással, a protekcionizmussal, a piaci reformok halogatásával, az örökölt struktúrák átmentésének kísérleteivel. Valójában tehát vitairat, mégpedig ellenállhatat­lanul meggyőző vitairat, mely az ér­vek hatalmas gyűjteményét sorakoz­tatja fel a piaci reformok és a világ­­gazdasági nyitás mellett. Amikor pár­huzamot von a korábban a perifériá­hoz sorolt országok fölemelkedőkre és tartós elmaradottságba süppedők­­re való szétválasztása, illetve a föl­emelkedő Európa és a leszakadó Ke­let- és Dél-Európa és Közép-Ázsia között, ezt a kettéválást a piaci refor­mokat és a világgazdasági nyitást vá­lasztó, illetve az attól ódzkodó gazda­ságpolitikák szembeállítására építi. Tudjuk, hogy a kifelé nyitó vagy befe­lé forduló gazdaságpolitikák megkü­lönböztetésének Balassa Bélára (Nemzetközi kereskedelem és gazdasági növekedés. KJK, Bp., 1990.) és a ma­gyar irodalomban Kádár Bélára (A nemzetközi iparfejlődés és munka­­megosztás új irányzatai. KJK, Bp., 1984.) visszanyúló tradíciója áll a harmadik világhoz tartozó országok gazdasági fejlődésének kutatása mö­gött. Csaba ezt a tradíciót folytatja és alkalmazza a korábbi szocialista or­szágokra, amikor összekapcsolja a külgazdaság-politikai alternatívát a gazdasági rendszerek fejlesztésében a tervgazdaság összeomlásakor meg­nyíló alternatívával. Gondolatmenetének kiindulópont­ja a kilencvenes évek elejéhez képest bekövetkező gazdasági fejlődés, melyről az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága által közzétett, összeha­sonlíthatónak tekinthető adatsorok alapján ad statisztikai áttekintést. Eb­ben vezeti be az átalakulás során sike­resek, illetve kudarcot vallók megkü­lönböztetését. A visegrádi és balti or­szágokat sorolja az első csoportba, amelyben kiemelkedik Lengyelország és Észtország teljesítménye. Lengyel­­ország járta végig elsőként a Jánossy Ferenc (A gazdasági fejlődés trendvo­nala és a helyreállítási periódusok. KJK, Bp., 1966.) értelmében vett helyreállítás útját, vagyis érte el azt a szintet, ahol már elkerülhető lett vol­na a rendszerváltási visszaesés. A si­ker kulcsa a gyors gazdasági rend­szerváltás, amely a stabilizáció, a libe­ralizáció, az intézményépítés és a pri­vatizáció együttesével (SLIP) jelle­mezhető (79. old.). Erre a balkáni és a posztszovjet országokban csak rész­legesen és időben elhúzva került sor, alternatív gazdaságpolitikai próbálko­zásaik nem bizonyultak működőké­pesnek, stabilizáció nélkül nem lehe­tett a növekedést újra beindítani. Az átalakulást mindenütt a privatizáció tette visszafordíthatatlanná. A siker kulcsa tehát Csaba értelme­zésében a gyökeres átalakítás. A piac­­gazdaság valódi magántulajdonoso­kat feltételez. Nem elegendő a tulaj­donviszonyok formális átalakítása: valódi tőkés tulajdonosokra van szük­ség, nem pedig a tulajdonosi jogokat a vállalati menedzsment kezébe jutta­tó bennfentes privatizációra, amely elsősorban a jugoszláv és szovjet utódállamokat jellemezte. A bennfen­tes privatizáció - beleértve a cseh ku­ponos privatizációt is - akadályozta mind a hatékony szerkezetátalakítást, mind a foglalkoztatás növelését. A fejlődés ott volt sikeres, ahol a priva­tizáció tág teret engedett a külföldi tőkének. Ehhez járult a külgazdasági nyitás, a bekapcsolódás a transzna­cionalizálódásba, továbbá harmadik elemként a bankreform, a jól műkö­dő, kiszámítható pénzügyi rendszer megteremtése. Csaba a tőkeimport mértékét tartja a sikeres átalakulás legfontosabb mutatójának. A kudarc forrása ezzel szemben a kiterjedt és nem hatékony állam, va­lamint az informalizmus térhódítása, amelynek eredménye - leginkább Oroszországban - az állam foglyul ej­tése (state capture), a nagy érdekcso­portok meghatározó szerepe az álla­mi döntéshozatalban. A sikeres fejlődéshez elengedhetet­len az új, piacgazdasági intézmények meggyökeresedése, formalizálódása. A könyv gondolatmenetének újszerű eleme a szabályozó állam koncepció­jának kifejtése az utolsó fejezetekben: a magántulajdon uralmának ki kell egészülnie a jól megkonstruált, a gaz­dasági szeplők számára kiszámítható feltételeket teremtő állami szabályo­zással. Csaba könyve attól vitairat, hogy sor­ra veszi azokat a nézeteket, amelyek az átalakulás kezdete óta kétségeket támasztanak a rendszerváltás fő vo­nalával szemben. A kilencvenes évek elején az akkori Csehszlovákiában és Lengyelországban, valamint a nyuga­ti szakértők között is sokan kardos­kodtak valamiféle alternatív stratégia mellett. Csaba rámutat, hogy az ilyen próbálkozások - például a Balkánon vagy számos szovjet utódállamban - visszavetették a fejlődést. A magas munkanélküliség szerinte nem piaci, hanem kormányzati kudarc következ­ménye: a magas jóléti kiadások finan­szírozása magas közterheket kívánt, ami megdrágította a foglalkoztatást. Az is kétségtelen persze, hogy a bein­duló növekedés modern technológiák meghonosításával járt, ami nem hoz gyors munkahelybővülést. Csaba vi­tába száll azzal az elterjedt nézettel, hogy a termelés visszaesése az átala­kulás első időszakában a túl gyors piacnyitásnak tudható be, szerinte az import bővülése - nemzetközi össze­hasonlításban - összhangban volt a gazdasági növekedés szükségleteivel. Vitatja azt is, hogy az állam hirtelen és túlzott mértékben vonult volna vissza a gazdaságból (state desertion), legfeljebb a központi hatóságok sze­repe szűkült, amit viszont ellensúlyo­zott a helyi és regionális bürokráciák újraelosztó tevékenysége. Cáfolja azokat is, akik a nemzetközi szerveze­teket teszik felelőssé a gazdaságpoliti­kai hibákért, hiszen a döntéseket mindenütt a nemzeti kormányok hozták, sőt többnyire a hazai szakem­berek kezdeményezték. Vehemensen érvel az euró beveze­tése mellett: mivel a kamat nem bizo­nyult alkalmas szabályozónak, nem érdemes kitartani az önálló monetá­ris politika mellett, többet ér az a transzparencia és kiszámíthatóság, amit az euró bevezetése kínál. Az eu­ró nem önkényes szülemény, hanem az Európai Közösségben, illetve az Európai Unióban már korábban élvi-

Next