BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 19. (2007)

2007 / 2. szám - SZEMLE - Kármán Gábor: Tóth Zsombor: A történelem terhe. Antropológiai szempontok a kora újkori magyar írásbeliség textusainak értelmezéséhez

BUKSZ 2007 amely Eötvös egész - 1848 előtti és utáni - politikai életművét tenné ala­pos vizsgálat tárgyává. SATA KINGA-RORETTA Tóth Zsombor: A történelmem terhe ANTROPOLÓGIAI SZEMPONTOK A KORA ÚJKORI MAGYAR ÍRÁSBELISÉG TEXTUSAINAK ÉRTELMEZÉSÉHEZ Komp-press - Korunk Baráti Társaság, Kolozsvár, 2006. 479 old. (Ariadné könyvek) Ritkán találkozunk olyan könyvvel, amely már címével is pontosan jelez­né, milyen értelmezési kontextust kí­ván magának, milyen olvasói várako­zásokkal számol, és milyen módszer­tani előfeltevésekkel él. Tóth Zsom­bor frissen megjelent, kiváló tanul­mánykötetének fő- és alcíme az olva­só sokrétű eligazítása, felismerhető belőlük nemcsak a szokásos téma- és korszak-meghatározás, hanem a módszertani alapok, a művelt tudo­mányterület kiterjesztése és behatáro­lása, sőt a személyes vallomás is a té­mához fűződő viszonyról. „Antropológiai szempontok”, mondja a cím, amivel Tóth Zsombor azonnal el is helyezi könyvét az el­múlt húsz-huszonöt évben Magyar­­országon viszonylagos ismertségre szert tevő vizsgálati módszer, a törté­neti antropológia keretei között. Vi­szonylagos az ismertség, hiszen az irányzat legnagyobb klasszikusai megjelentek magyarul - bár volna még mit törleszteni -, és módszertani szöveggyűjtemények is napvilágot lát­tak. A történeti antropológia helyet kapott a társadalomtörténet magyar­­országi kézikönyveiben is. Ugyanak­kor a módszertan hazai alkalmazása mindeddig nem hozott különösebben sok kézzelfogható eredményt. Olyan könyvméretű feldolgozást, amely kö­vetné a nyugat-európai szakiroda­­lomban roppant népszerű és elterjedt vizsgálati technikákat, Klaniczay Gá­bor, Kristóf Ildikó és legújabban Er­délyi Gabriella munkáin kívül nem találunk - legalábbis az irányzaton belül általában kiemelt jelentőségű, középkori és kora újkori vizsgálatok között bizonyosan nem. Bár a rövi­­debb tanulmányok terén jobb a hely­zet, messze vagyunk még attól, hogy azt mondhassuk: a történeti antropo­lógia Magyarországon is végleg meg­vetette a lábát. Épp ezért örömteli esemény Tóth Zsombor történeti antropológiai ta­nulmánykötetének megjelenése. Hi­vatkozásai közt megtaláljuk az irány­zat összes magyarul megjelent jelen­tősebb munkáját - bár az idegen nyelvű történeti antropológiai iroda­lom juthatott volna nagyobb szerep­hez is, általában nem okoz problé­mát, hogy a szerző nagyrészt az itt­hon kiadott művekre támaszkodott. Ezek az írások ugyanis inkább a szemléleti alapot adják, eredményeik - amelyekről némi utánajárással al­kalmasint kiderülhetne, hogy vitatot­tak - kevésbé befolyásolják a magyar és erdélyi közegről készített esetta­nulmányokat. Jómagam csak egy problematikus felhasználással talál­koztam: Hans-Peter Duerr időköz­ben meggyőzően bizonyította, hogy - a magyarul is hozzáférhető és Tóth Zsombor által használt - Norbert Eliasnak nem volt igaza, amikor azt állította: a kora újkorban a magasabb társadalmi réteghez tartozók nem tartották kellemetlennek, hogy ala­csonyabb rétegekhez tartozók előtt meztelenül mutatkozzanak. A nemzetközi történeti antropoló­giai irodalom mellett a magyarorszá­gi néprajzi/antropológiai terepmunka eredményei is feltűnnek a közelmúlt paraszti kultúrája és a régmúlt össze­­hasonlításaiban. Ami nem meglepő, hiszen - amint arra a borító hátolda­la felhívja a figyelmet - a Babes-Bo­­lyai Egyetemen néprajzi-antropoló­giai doktori tanulmányokat végzett. Az azonban már nem magától értető­dő, és épp ezért üdvözlendő, hogy az antropológiai szakirodalmat kreatí­van fel is használja saját vizsgálatai­ban, melyek a legkevésbé sem kötőd­nek az antropológia klasszikus tere­peihez. Tóth Zsombor a Magyar Iroda­lomtudományi Tanszék adjunktusa Kolozsváron, ám mi sem állna távo­labb tőle, mint hogy kutatási tárgyát „irodalomként” határozza meg. Ak­kor ugyanis az olvasó a vizsgált szöve­geknek elsősorban esztétikai értelme­zését várná el a szerzőtől. Tóth Zsombor lemond arról, hogy az álta­la elemzettek művészi értékének meghatározására tegyen kísérletet, ne adj isten, elhelyezze őket a nemzeti irodalom fejlődéstörténetében - ezt, a hazai irodalomtörténet-írásra oly sokáig jellemző gyakorlatot többször is explicit módon elutasítja. Inkább az érdekli, milyen szerepe volt az írás­nak a kora újkori magyar társadalom életében, milyen funkciókat látott el, a korabeliek milyen követelmény­­rendszereknek engedelmeskedtek, amikor pennát fogtak, illetve milyen értelmezési tradíciókat teremtettek kortársaik és az utókor számára. A főcím Hayden White tanulmá­nyának - és magyarul megjelent ta­nulmánygyűjteményének - címét (A történelem terhe) parafrazeálva egyér­telművé teszi, milyen alapfeltevések­kel lát neki Tóth Zsombor a vizsgáló­dásnak. A narrativista történelemel­mélet felfogásához igazodva minden szöveget konstruált entitásnak tekint, nem pedig a valóság ártatlan tükröző­jének, s ennek messzemenő következ­ményeit is levonja. A történetírásunk­ban sajnálatos módon komoly ellen­állásba ütköző szemlélet használatá­ból adódóan Tóth Zsombort - más erényei között - serény tabudöngetés jellemzi. Nemcsak az irodalomtörté­net klasszikus fegyvertárához tartozó retorikatörténeti vizsgálatnak veti alá Brodarics István leírását a mohácsi csatáról - amelyet történészeink mind a mai napig a csata leghitele­sebb leírásának tekintenek - (Fons vs. memória: Retorikatörténeti megjegyzé­sek Brodarics Istvánnak a mohácsi csa­táról készült latin nyelvű beszámolójá­hoz), hogy kimutassa: már maga az alapszöveg úgy íródott, hogy a fátum dimenziójába helyezve az eseményt, mítoszt teremtsen. Tóth a Mohács­hagyományt végigköveti a kora újkori magyar szerzők műveiben, kimutatva a csata Brodarics által megalkotott mitikus jelentőségének viszonylagos­ságát a korszak írásbeliségében (The Making of... hogyan készült Mohács?). Hasonlóképpen tagadja a Misztótfa­­lusi Kis Miklós tevékenységét érte.-

Next