BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 22. (2010)

2010 / 4. szám - PROBLÉMA - Apor Péter: A bizonyosság bizonytalansága. Elbeszélés és bizonyítás a Tanácsköztársaság históriájában, 1959-1965

BUKSZ 2010 alapos történeti vizsgálódás nélkül vonják be a kora­beli magyar politikát a német birodalmi terjeszkedés kontextusába. A honvédségi propagandafilmekben egymás mellé vágott képek a valóságos összetartozás képzetét idézik fel, és sajátos történeti asszociációkat indítanak el. A látvány hasonlósága összefűzi a képek­ben megjelenített történeti eseményeket, személyeket és adatokat, a mozgókép időbelisége pedig történet­té alakítja őket. E történelmi folytonosság látványa jellemezte a vasutas szakszervezetnek a Tanácsköztársaság 40. évfordulójára, valódi történelmi kiállítás szándé­kával rendezett emlékkiállítását is, amely alapvető­en eredeti dokumentumok segítségével ábrázolja a múltat. A tárlatról fennmaradt fényképeken jól lát­ható, hogy néhány tabló nem csupán korabeli tör­ténelmi források másolatait tárta a látogatók elé, hanem egyenesen magukat a dokumentumokat, fizi­kai teljességükben a táblákra ragasztva. A szervezetek kialakulása című kötetet, mely a vasutas szakszer­vezetek két világháború közötti történetét ina le, a közönség által kinyitható és átlapozható formában állították ki.22 A közvetlen találkozás a múlt nyo­maival azonban elfedte azt a tényt, hogy e történel­mi dokumentumok közti viszony mibenlétét a pontos leíró magyarázatok helyett csupán sorrendjük hatá­rozta meg a kiállításban. Objektumait a tárlat mon­tázsszerű elrendezésben tette elérhetővé a közönség számára. A Tanácsköztársaság bukását követő ellen­­forradalom dokumentumai grafikák háttere, egy akasztófa, egy csendőr, valamint egy korbácsot mar­koló jegyző ábrázolása előtt voltak láthatók. Ezek az ikonikus utalásokat tartalmazó képek egy mélyebb, átfogó, bár konkrétan ki nem fejtett történelmi foly­tonosság meglétére utaltak. A két világháború közti időszak történetét bemutató tablókon látható „1932- es év” feliratot a német birodalmi sas képe követi, melyet egy hungarista karszalag ábrázolása tesz vizu­ális sorozattá. A képsor fölött elhelyezkedő Hitler­­portré pedig mintegy az eseményeket valójában uraló erő mibenlétét tárja föl.23 A kiállítás ily módon való­di történeti magyarázat helyett az ellenforradalom, a bukás és a folytonosság történelmi allegóriáját jele­nítette meg. A Tanácsköztársaság pártvonalat követő törté­nelmi ábrázolásai láthatólag igen csekély erőfeszí­tést tettek arra, hogy kritikai viszonyt hozzanak létre a történeti bizonyítékok és a múltra vonatkozó nar­ratív állítások között. A pártvezetés által megrendelt dokumentumfilmek számára általában nem volt fon­tos, hogy olyan sajátos indexikus viszonyt létesítsenek a valósággal, amelyben a képek az ottlét és a közvet­len tapasztalat hiteles érzetét közvetítik a megjele­nített cselekményekre és eseményekre való pontos utalások segítségével.24 Hasonlóképpen, a nyomta­tott történeti munkák nem vették figyelembe a láb­jegyzetnek mint a múltról szóló tudás forrásairól való kritikai reflexiónak a hagyományos funkcióját. A tör­ténészektől általában elvárják, hogy forrásokat ássa­nak elő a levéltárban, majd eredményeiket a kutatás folyamatával együtt tárják a nyilvánosság elé. A kom­munista párttörténészek nem vettek tudomást arról a tényről, hogy a lábjegyzet nem csupán a bizonyíték meglétét állítja, hanem bizonyítja a történész talál­kozását és munkáját is a forrásokkal, illetve azt, hogy következtetéseit a róluk szerzett közvetlen tapasz­talatok nyomán vonja le. A 1919-ről szóló munkák nem foglalkoztak azzal, hogy a lábjegyzetet az elvárt kritikai munka kimenetelének, valamint a történész erre alkalmas mivoltának bizonyítékává alakítsák.25 A kritikai munkát érintő elvárások azonban sajátos módon bizonytalan helyzetbe hozzák a történészt: megkövetelik tőle, hogy következtetéseit, állításait és érveit, elbeszélése befejezését és a cselekményszerke­zet végét annak minden tágabb morális, politikai és kulturális velejáróival egyetemben a bizonyítékokkal való aprólékos szembesülés után alakítsa ki. Mivel egyetlen forrásbázis sem teljes és egyetlen értelme­zés sem végleges, a történész munkájában bizonyos mértékig mindig jelen van a bizonytalanság. A törté­nészek lényegileg függnek a levéltárak esetlegességé­től és a bizonyítékok bizonytalanságától. A történeti hitelesség így a bizonytalanság bizonyosságán nyug­szik: a pontatlanságok és a bizonyítékok hiányainak pontos leírásán, valamint annak őszinte feltárásán, hogy miért éppen egy bizonyos értelmezés részesül előnyben. E történeti ábrázolások számára a bizonyítékok bemutatásának tétje nem az volt, hogy a feltett kérdé­sekre adandó válasz keresésének eljárása érzékeltesse a bizonytalanság állapotát. Ellenkezőleg, a történe­ti források hasznát a múltról szóló elvont, előírt, már korábban tudott bizonyosság illusztrálására szűkítet­ték le. A különböző ábrázolásmódú történeti mun­kák rendszerint a bekövetkező katasztrófa előjeleit és előhírnökeit keresték. Valójában, a hagyományos nyomtatott történeti munkák forrásaikat a korabe­li történelmi filmekéhez hasonló módon kezelték. Hetés Tibor hadtörténész, az 1919-es Vörös Had­sereg veteránja könyvét a Vörös Hadsereg munkás­­ezredeinek szentelte. Munkája elején előrevetítette a legforradalmibb csapatok jövőbeli elárulásának ese­ményét. A történész összevetette a kommunisták 22 ■ Lásd a Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárában őrzött fotográfiákat. 48. ME/II/B, Kultúra - Kiállítások 1957-1962, Itsz. 59. 524 és 59.525. 23 ■ Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára 48. ME/II/B, Kul­túra - Kiállítások 1957-1962, Itsz. 59.523. 24 ■ Bill Nichols: Representing Reality: Issues and Concepts in Documentary. Indiana University Press, Bloomington-Indianapo­­lis, 1991. 108-118. old. 25 ■ Anthony Grafton: The Footnote from de Thou to Ranke. History and Theory, 1994. 4. szám, 53-76. old.; Carlo Ginz­burg: Just One Witness. In: Friedlander (ed.): Probing the Limits of Representation, 96. old. 26 ■ Hetés:­­. m. 140. old. 27 ■ Uo. 28 ■ L. Nagy Zsuzsa: Forradalom és ellenforradalom a Dunán­túlon 1919. Kossuth, Bp. 1961.5-6. old. 29 ■ Uo. 134. old.

Next