BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 22. (2010)

2010 / 1. szám - SZEMLE - Milbacher Róbert: Kerényi Ferenc: Petőfi Sándor élete és költészete. Kritikai életrajz

alapos vizsgálatnak vetették volna alá, mint Petőfiét - talán csak József Attila vetekedhet vele e tekintetben. Persze a két költő esetében más-más aspektus a fontos: míg Petőfivel kapcsolatban főleg az életút egyes eseményeinek, állomásainak rekonstrukciója került a kutatás középpontjába, addig József Attila esetében személyiségének, lelki­világának, pszichéjének boncolgatása uralja a vele kapcsolatos tudományos diskurzust. Vagyis Petőfinél egyfajta külső, József Attilánál pedig egyfajta belső élettörténet vizsgálata. Szinte adja magát azonban a kérdés, hogy mindez mire való. Miért fontos, hogy dokumentáljuk Petőfi minden egyes napját, József Attila minden egyes lelki rezdülését? A magyar emléke­zetközösségnek milyen kulturális érdeke fűződik mindehhez? Máskép­pen fogalmazva: milyen narratívák íród(hat)nak a két költővel kapcsolat­ban, amelyek a nagyobb közösség szá­mára esetleg követhető, csodálható, ünnepelhető stb. kulturális mintázato­kat kínálnak? Itt mindezekre a kérdé­sekre nem tudok választ adni, de egy alapos kutatást biztosan megérnek. Kerényi olvasatában Petőfi élet­­történetét legbiztosabban a versei reprezentálják, vagyis élettörténet és mű szerves egységként, valóban élet­műként mutatkozik meg. Kerényi egyenlőségjelet tesz a versek alapján körvonalazható Petőfi és az egyéb életrajzi adatokból rekonstruálható Petőfi közé, mondván: a romantikus személyiségfelfogás ezt megengedi. Nyilván a hangsúlyozott alanyiság, a folyamatos énprezentáció hívta életre már Horváth János szerepját­szás-elméletét is, amelyet Kerényi annyiban illet kritikával, amennyiben a különféle szerepeket Petőfi szemé­lyiségfejlődésének egy-egy fázisaként értelmezi. Például a Versek 1842-1844 kötetkompozícióját elemezve írja: „A kötet éves bontásban adta közre a köl­teményeket [...] így az egyenletesen gyors fejlődést dokumentálta. [...] nem egyfajta poétai napló volt a célja, hanem költői mivoltának bizonyítá­sa.” (143. old.) A szövegekben létrejö­vő személyiség és a hús-vér emberhez kapcsolódó élettörténet együtt adja ki azt a jelenséget, amelyet a Pető­fi Sándor név reprezentál a magyar kulturális emlékezetben. Ez a felfogás annyiban igen termékeny lehet (az idevágó elméleti kételyek fönntartása mellett), amennyiben azzal a történeti jelenséggel szembesülhetünk, hogy a romantikus személyiség hogyan pró­bálja önmagát szövegként felfogni és megfogalmazni. Nem egyszerűen arról a humanista tradícióról van szó, amely az irodalmat arra használja, hogy a személyiséget beírja az utókor emlékezetébe, hanem olyan törekvés­ről, amely az én aktuális diszpozíció­ját nyelvileg igyekszik megragadni és irodalmilag megjeleníteni. A pre­zentáció kényszere ebben az esetben sajátos paradoxont hív életre: míg a romantikus én (és különösen igaz ez Petőfire) erős jelenlétre tart igényt (l. a költő vitáiról, veszekedéseiről, önfejűsködéséről szóló elbeszélése­ket), addig a szövegekben egy olyan én fogalmazódik meg, amelyre ter­mészeténél fogva nem lehet érvényes a jelenléthez kötődő performativitás. A cselekvő én és a megírt én prezen­tációjának kettőssége az elbeszélhető élettörténet és a szövegekben realizá­lódó szubjektum formájában ölt tes­tet. Persze a romantikusok ezt így még nem látták paradoxonnak, hiszen mű és realitás, szöveg és valóság között nem hasadást, hanem folytonosságot érzékeltek, lévén a világ a szubjektum kivetülése. A romantikus cselekvő szubjektum még elsődleges a szöve­gekben körvonalazódó szubjektumhoz képest, a megírt én még a cselekvő én prezentációjának számít, ám történeti szempontból a szövegekben megfo­galmazódó szubjektum egyre inkább eltávolodik a cselekvő szubjektumtól, és bezáródik önnön nyelviségébe. Ez a folyamat vezet a József Attila-szind­­rómához, amely szerint az én élettör­ténete csupán a belső (megírt/írható) szubjektum visszaigazolására szolgál. Petőfi-képzetünk alapvetően a nyo­mon követhető életút és a versekbe írt én organikusságának mítoszára épül: az utolsó (és egyben az első) olyan eset a magyar irodalomban, amely­ben szervesen egységes és egyben üvegtisztán áttetsző személyiségkép­lettel szembesülhet a befogadó. (A Petőfivel kapcsolatban máig működő „közérthetőség” sztereotípiája nem feltétlenül a szövegek interpretációjá­nak praxisából, inkább az evidenciára és átláthatóságra vágyó befogadásból ered, amelynek igénye viszont éppen Petőfivel kapcsolatosan kanonizáló­­dott a magyar irodalomban.) Ha most megvizsgáljuk, miféle kép­zetekből és vágyakból épül föl Pető­fi aprólékosan dokumentált, tehát minden elemében valóságosnak, rákérdezhetetlennek tűnő élettörté­nete, akkor bizony olyan narratívákra bukkanhatunk, amelyek a legkevésbé sem racionális attitűd termékei, és a legkevésbé sem következnek magától értetődően a költő élettörténetéből. Elsőként Petőfi életrajza nyilván olyan szociológiai és kulturális kar­riertörténetként kínálkozik, amely éppen abban az időszakban jött létre, amikor a merev rendi-feudális társa­dalomszerkezet nyitottabbá és átjár­hatóvá vált. Petőfi története éppen ennek az átjárhatóságnak a bizonyíté­ka és egyben biztosítéka. Nem véletlen, hogy pályakezdése markánsan a népi regiszterhez kötő­dik, hiszen ezen a terepen tudta a kezdő költő saját arculatát kialakítani. Pályakezdésének fő motívuma, hogy a kor nagy költőivel, elsősorban Vörös­­martyval szemben pozícionálja önma­gát. Két nagy epikus műve (A helység kalapácsa és a János vitéz) a hagyomá­nyosan a nemesi irodalmi tradícióhoz kötött témákat népi közegbe transz­formálta, amivel új dimenziót nyer­hettek. Ilyen téma lehetett A helység kalapácsában az osszianista hangvéte­lű nemzethalál, a János vitézben pedig az eposzi hős, illetőleg a romantikus, kereső hős népi alakváltozata. Ami­kor Kerényi Ferenc arról értekezik (295. skk. old.), hogy 1847. március 16-án avatódott Petőfi nemzeti költő­vé, említést tesz arról, hogy az Ellen­zéki Kör estélyén Vörösmarty után elmondott két versének egyike A nép nevében volt, ami nyilvánvalóan a nép szószólója szerepkör erős diskurzusal­kotó funkciójára hívja fel a figyelmet. A Dalaim pedig ennek a szószólónak a sokszínű poétikai programját dek­larálja. Petőfi élettörténetének mint kar­rierregénynek olvasása tehát szeren­csésen egybeesett a nemzetfogalom politikai és kulturális kiszélesítésé­nek programjával. Ezért tűnik elénk Petőfi egyfajta demiurgoszként, aki­nek sikerült átgyúrnia, a maga képére formálnia (ráadásul rendkívül rövid

Next