BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 22. (2010)

2010 / 1. szám - SZEMLE - Sebők Orsolya: Margócsy István: "... Égi és földi virágzás tükre..." Tanulmányok magyar irodalmi kultuszokról

visszanyerésében érdekelt. Talán ez az egyik lehetséges oka annak, hogy ideológiai szempontból összeegyeztet­hetetlen korszakok egyaránt be tudták illeszteni saját mitológiájukba Pető­fi figuráját. Kerényi Ferenc könyve, miközben alapos forráselemzés segít­ségével letisztogatja hőséről a rárakó­dott legendákat, érintetlenül hagyja a Petőfi-mítosz alapszerkezetét, amivel a kulturális emlékezetbe rögzült Pető­­fi-képet látja el hiteles valóságreferen­ciával. De ez egyáltalán nem baj. Sőt nagyon is jól van ez így, hiszen a kol­lektív, kulturális identitásnak szüksége van az efféle szakszerű monográfiák által tisztázott alaptörténetekre. MILBACHER RÓBERT Margócsy István: „...Égi és földi virágzás tükre...” TANULMÁNYOK MAGYAR IRODALMI KULTUSZOKRÓL Holnap, Bp., 2007. 295 old., 2300 Ft Margócsy István tanulmánykötete a hazai irodalmi kultuszkutatás kezdő- és valamely közbenső pontját köti össze, átível annak hajdani és jelen­legi állapotai fölött. A szerző maga is ott volt már e kutatási irány hazai kezdeteinél, ahogyan erről az e témá­ban írott tanulmányait egybegyűjtő kötet legkorábbi, 1990-es tanulmánya tanúskodik. Viszonylag széles látószögből tekint a különböző irodalmi kultuszokra, figyelme rendszerint túlterjed egy-egy kultusz nyelvhasználatának bemuta­tásán. Az egy-egy szerzőhöz kötődő kultikus megnyilvánulásokon kívül (A Petőfi-kultusz határtalanságáról, „...Ikerszülöttek, egymás kiegészí­tői...”) vizsgálja az egyes irodalmi alakok (Kisfaludy Sándor, Kazinc­zy) személyéhez kötődő, ugyanak­kor a nemzet mint ideologikus létező affirmációját szolgáló irodalmi ünne­pek működését (A költészet ünnepe, Magyarok Mózese), és a magyar nyelv fokozatos összekapcsolódását ezzel a funkcióval (A nyelv mint a nemzet közkincse). Szemlélteti azt is, hogy a nemzet létét a kultikusan tisztelt sze­mélyiségek (köztük a magyar király) és műveik, valamint a köréjük fonódó kultikus viszonyrendszer igazolja. Az összegyűjtött tanulmányok mindegyi­ke (eltekintve A magyar irodalom kulti­kus megközelítései, illetve az „Istennőm, végzetem, mindenem, magyar nyelv!” címűektől) a nemzet létrehozá­sában, önigazolási folyamatában, identitásának ciklikusan ismétlődő megerősítésében alkalmazott stra­tégiák működési jellegzetességeivel foglalkozik. Koherenciájukat a közös elméleti keretet kifejtő Előszó teremti meg, amelybe a legrégebbi tanulmány gondolatvilága is beleillik. A kultuszkutatásban most már kiraj­zolódik valamiféle irányzatos elkülö­nülés az egyes párhuzamos, egymást részben fedő törekvések között. Szol­­láth Dávid kritikai és kontextualista tendenciát különböztetett meg (A kul­tuszkutatás két tendenciája. BUKSZ, 2004. tél, 235-236. old.), kiemelve a kritikai kultuszkutatás kezdeti felsza­badító hatását, amelynek kultikust és kritikáit szembeállító felfogása egyre inkább meghaladottá válik; viszont erényei közé tartozik az irodalomról szóló beszéd megújítása, amely „az igazolhatóság/cáfolhatatlanság határ­kijelölő, negatív kritériuma mellé nem állított követendő, pozitív nyel­vi normát. Nem vált például a kri­tika tudományosságának hirdetőjévé [...]. A magyar irodalom szentesített kánonjainak bírálata helyett inkább a szentesítés eszközeinek és straté­giájának kritikájára vállalkozott, ami nem vezetett egy megtisztított nyelvi normára alapozó új irodalmi vagy iro­dalomkritikai kánon felállításához.” Továbbá kaput nyitott „a kritika- és irodalomtörténet-írás újraolvasása előtt” (233-234. old.). Margócsy István kutatásai ezt a kritikai vonalat képviselik. Szolláth megfogalmazásában: „A Tverdota­­féle kultuszkutatást nevezem kritikai­nak, s ehhez a szemlélethez érzem közelebb állónak mind Szilasi Lász­ló, mind Margócsy István munkáit, a Dávidházi-félét pedig kontextualistá­­nak, s Takáts felfogása ez utóbbi ten­denciához kapcsolódik inkább.” (Uo. 235. old.) Az „...Égi és földi virágzás tükre...” kiváltképp azért érdekes, mert óhatatlanul párbeszédbe lép­teti a kezdeti idők tanulmányait a későbbiekkel, s így a kötetbe rende­zés a szövegek együttesét mintegy a kultuszkutatás egészére irányuló ref­lexióvá „nemesíti”, figyelembe véve természetesen a kritikai tendenciát illető megjegyzéseket és kifogásokat is. A kötet előszava teret enged a különböző irányú (ön)reflexióknak; a szöveg egészét a kultuszkutatás kritikai ágára irányuló megjegyzések latens számbavétele hatja át. Példá­ul: „annyi bizton kijelenthető, hogy a kultikus szemlélet tudomásulvétele nélkül szinte semmit sem tudnánk mondani a költészet (művészet) tény­leges társadalmi beágyazottságáról.” (8. old.) Vagy: „az irodalomértelmező tudomány határait erősen feszegető vagy meghaladó” kérdés, hogy „mi a funkciója a költészetnek a társadalmak szokásrendjében, kommunikációs és rituális beidegződéseinek struktúrá­jában? [...] mire használja egy tár­sadalom [...] az irodalmi kultúrát, a költészetet?” (11. old.) Mindezen felvetések mindig is hozzátartoztak az irodalmi kultuszkutatáshoz, amely a szövegeken túl különféle „külsődle­ges” elemeket - ereklyeként tisztelt tárgyakat, viselkedésmódokat stb. - is elemez. Margócsy hangsúlyozza a „társadalmi beágyazottság” növek­vő fontosságát, amit néhány újabb tanulmányának már a témaválasztása is jelez. Még mindig az Előszőnéd maradva: egyfajta kiegyensúlyozásnak tekint­hető az is, miszerint „folytonosan hangsúlyozni kell, hogy tudományel­­méletileg roppant nehéz elkülöníteni a kultikus beszéd specialitását más, irodalomról szóló beszédek retoriká­jától - hiszen tudjuk, hogy a tisztán fogalmi jellegű, racionális, kritikai szakmai beszédmód feltételezése mára tudománytörténeti érdekességként vagy hajdani utópiaként értékelhető (a szerző elismeri, hogy e kötete leg­régebbi [...] nemegyszer megbírált tanulmánya sokat őriz még ennek az utópiának reményeiből).” (23. old.) Vagyis a kultikus kiiktatását célzó kritikai beszédmód racionalizálni próbálta az irodalomról szóló beszéd nyelvét, márpedig ez teljes egészében nem valósítható meg, hiszen „bármely megszólalásunk, mely az irodalmat.

Next