Tóth Endréné (szerk.): Budapest Enciklopédia. 3. bővített, átdolgozott kiadás (Budapest, 1981)

romjait ma már a Duna hullámai borítják. Irodalmi emlékeink egyik becses darabja, az ún. Csuti biblia e kolostorban készült. G. GY. DEÁK FERENC TÉR (V. ker.) A Lipótváros kiépítésének megkezdése előtt ezen a téren és a Deák Ferenc utcán át, a pesti városfal mentén országút vezetett a hajóhídig. 1810 körül Kohlmarkt volt a neve, és 1840 körül a második világ­háborúban elpusztult Wodianer- (Kemnitzer-) ház copfhomlokzatát díszítő két török szobor után Török térnek is nevezték. A tér 2. sz. alatti épületét az Adria Biztosító Intézet építtette 1914-18 között (Pogány M.-Tőry E.). Szobordíszei a második világháborúban elpusztultak, és ezek nélkül állították helyre 1949-50-ben. A klasszi­cista stílusú evangélikus templom tervezője, a késmárki származású Krausz János építőmester, szakítva a hagyományos templomformákkal, egyetlen nagy pré­dikálótermet tervezett. A templomot azonban hatal­mas, domborúan ívelő tetőszerkezetével Pollack Mihály építette fel 1799-1809 között, szószéke Dunaiszky Lőrinctől való. Az épületet 1809-11 között katonai ruharaktár céljára használták, és csak 1811- ben szentelték fel. Kettős karzata 1820-ban épült. Külső homlokzatát a század eleji empire szellemében egyszerű tükörmélyítéses geometrikus mezők osztották meg. Az 1850-es években Hild József alakította át plasztikusabb formára: a triglifes főpárkányt és a négy falpillérrel kialakított álporticust ő építette. A porticus oromzata belevág az eredeti attikafalba. Homlokzati harangtornyát - mely Pollack Mihály 1799. évi terve szerint épült - 1875-ben lebontották. Az evangélikus templom és az 1864-ben felavatott új evangélikus iskola (ma Sütő utcai Általános Iskola) között levő épületrész ad helyet az Evangélikus Országos MúzEUmnak. A boltíves épületet, amelyet Krausz János tervezett 1793 és 1797 között, eredetileg imateremként, majd iskolai osztályokként használták. Az 1833/34. tanévben itt tanult Petőfi Sándor. Az 1979 nyarán megnyílt múzeum építészeti tervét Havassy Pál építészmérnök készítette. A tér közepén volt a földalatti vasútnak a Hal­csarnokkal egybekapcsolt lejárója. Ettől délnyugatra helyezkedik el ma a metró állomása. F. T.­­ G. L. DEGLOMERATORI­UM (SELYEMGOMBOLYÍTÓ) (III., Harrer Pál u. 44-46.) Egy óbudai lakóház udva­rán található az egykori selyemgombolyító kosárvonal alakú, különös formájú épülettömbje. Ez az egyemele­tes, 24 ablaktengelyes, két végén félkörrel lekerekített téglalap alaprajzú épület az utcai bejárat felé fordul egyik félkörével, itt van a kapuja is. Két oldalán egy­­egy negyed köríves lépcsőkar vezet az emeletre. A selyemgombolyító épületét nagy udvar veszi körül. Ennek szegélyét földszintes, késő barokk ház alkotja. A Tallherr József kamarai építész által 1785-ben DÉRYNÉ SZÍNHÁZ (VIII., Kulich Gyula tér.) Ez a színház az államosítás során újjászervezett magyar színházi élet speciális intézménye volt. A színház adminisztrációja az indu­lástól kezdve a fővárosban zajlott, művészi tevékeny­sége azonban kizárólag a vidékhez kötötte. A cél az volt, hogy az ország legkisebb vagy legtávolibb hely­ségébe is elvigye a színházat s így nevelje, szórakoz­tassa közönségét, nemes, színvonalas eszközökkel. Azt a feladatot végezte voltaképpen állami irányítás­sal, amit névadó őse, Déryné és kortársai a vándor­­színészet hőskorában önként és kezdetleges eszkö­zökkel vállaltak magukra. Az 1951-ben életre hívott színház fennállásának 26 esztendeje alatt kb. 56 000 előadást tartott közel 16 millió néző előtt. Bemutatott darabjainak száma 360 felett jár. Műsorának tengelyében a klasszikus és mo­dern magyar szerzők művei állottak, de nem hiányzott belőle úgyszólván egyetlen jeles európai drámaíró ne­ve sem. A műfajok megoszlása minden színházénál változatosabb, hiszen ez az együttes volt hivatva arra, hogy a prózai igények kielégítése mellett a zenés mű­faj követelményeinek is eleget tegyen. S méghozzá nemcsak operettet játszottak, de közönségüket az ope­ra élményéhez is szoktatni próbálták. így jutott el az ország legtávolabbi településeire W. A. Mozart (Szök­­tetés a szerájból), G. Rossini (Sevillai borbély ), Kodály Zoltán (Székelyfonó), G. Donizetti (Don Pasquale), B. Smetana (Az eladott menyasszony) egy-egy operá­ja. A műsorra, természetesen, csak olyan operát tűz­hettek, amiben kevés szereplő kezdetleges technikai körülmények között is maradéktalan élményt tudott nyújtani. A gyermekközönségről sem feledkezett meg a színház. Évadonként egy-egy mesejátékot iktattak a műsorba, Íme tehát: opera, operett, mesejáték, tragé­dia és vígjáték - mindezt kb. 10-12 társulatra osztva játszotta a színház, 14-18 napos turnékon. Autóbusz­karavánnal járták az országot, vitték magukkal a szín­padi és egyéb technikai felszerelést, melyet eleve úgy terveztek, hogy bárminő falusi mozi, kultúrház vagy éppen vendéglő nagytermében használható legyen. Arra az esetre is készen álltak, hogy ha állomáshe­lyükön netán nincs villany, saját teleppel fejlesszenek áramot. A fővárosi bemutatókat a Kulich Gyula téri színpadon tartották. Gyakran vendégszerepeltek a szomszédos államok magyarlakta vidékein is. 1978 márciusától átszervezték a színházat. A budai VÁRSzÍNHÁzban megnyílt Népszínház szervezetéhez csatolva­­ ugyancsak Népszínház néven új korszak kezdődött életében. B. K. DÍSZ TÉR (I. ker. Várnegyed.) Nevét a XVIII. sz. második felé­ben nyerte a déli szegélyén állt főőrség épülete előtt tartott katonai parádék - őrségváltások, díszfelvonó- 69 tervezett deglomeratorium tervei fennmaradtak az Országos Levéltárban. 1955-56-ban Pfannl E. építész tervei szerint állították helyre. G. L.

Next