Budapest, 1970. (8. évfolyam)

1. szám január - A címlapon: Az 1440-ben épült Úri utca 31 sz. ház az olasz gótika hatását mutatja.Gink Károly felvétele

véseik és érdekeik megtestesülését látják. Közbevetőleg meg kell azonban jegyeznem, hogy e törekvések mellett az országépítés és irányítás fő eszköze változatlanul a szocialis­ta állam marad. A szocialista demokratizmus kiterjesz­tése tehát rendkívül összetett, szövevényes, országos feladat. Felöleli az állami, társadal­mi, gazdasági élet minden területét. Össze­függő egészet képez s így nem lehet egyes testületek, szervek privilégiuma, hanem a párt, az állami és tömegszervek együttes közreműködését, alkotó részvételét tételezi fel. A demokratizmus szélesítését minden szervnek, intézménynek, Központi Bizott­ságnak, pártalapszerveknek, kormánynak, helyi államigazgatási egységeknek, szakszer­vezetnek, népfrontnak — a maga hatásköré­ben és illetékességében — maradéktalanul érvényesítenie kell. A feladat jellemzője to­vábbá, hogy megoldásában egyidejűleg kell elő­rehaladnunk az állami, a társadalmi szervek­ben és a közvéleményben is, mert az előresza­ladás vagy elmaradás egyes területeken káro­san befolyásolja a demokratizmus egész ügyét. Úgy érzem, hogy a szocialista demokratiz­mus társadalmi gyakorlatában eddig nem hangsúlyoztuk ki eléggé, hogy az hatékony és célravezető formája a demokratikus közgon­dolkodás fejlesztésének, a tömegek eszmei­politikai nevelésének is. A szocialista demok­rácia növeli a dolgozó tömegek politikai el­kötelezettségét, társadalmi felelősségérzetét, és népünk hazafias szellemét is. Segítségé­vel az állampolgárok újabb jelentős rétegeit, így a fiatalok százezreit tudjuk a szocializ­mus tudatos építőivé tenni. Minthogy társadalmunk s államunk vezető ereje a Magyar Szocialista Munkáspárt, ter­mészetes — és szükséges —, hogy a pártban annak legfőbb szervezeti elve, a demokrati­kus centralizmus alapján a párttagok éljenek jogaikkal, s teljesítsék kötelezettségeiket, s a demokratizmus felülről lefelé s alulról felfelé egyaránt érvényesüljön. Bár pártunkban a pártélet leni­i normái érvényesülnek, s az utóbbi években e téren újabb előrehaladást értünk el, mégsem véletlen, hogy pártunk Központi Bizottsága az utóbbi időkben több­ször — legutóbb éppen november végén megtartott ülésén — behatóan foglalkozott a pártdemokrácia erősítésének feladataival. A pártdemokrácia ugyanis — éppen a mi pártunk általánosan elismert vezető szerepe miatt — ösztönzően hat a szocialista demok­rácia fejlődésének egészére. A társadalmi életben a tömegszervezetek és mozgalmak munkájában is következetesen meg kell valósítani a szocialista demokrácia elveit. A proletárdiktatúra fejlődésének mai fokán ennek feltételei adottak: valamennyi társadalmi és tömegszervezet a párt elvi­politikai vezetésével a rendeltetésének és funkciójának megfelelő hatáskörben, nagy­fokú önállósággal, a tagság, a tömegek széles körű aktivitása kibontakoztatásával folytat­hatja tevékenységét. Természetes azonban, hogy a szocialista demokrácia elmélyítésének folyamatában a legnagyobb jelentősége az állami szervek munkája további javításának van. Ezért a Központi Bizottság és a kormány közös ha­tározata nyomán megvizsgáljuk e szervek munkáját, hogy még inkább alkalmassá te­gyük őket feladataik ellátására fejlődésünk jelenlegi szakaszában. Széleskörűen és be­hatóan vizsgáljuk például a törvényhozást és a kormányzás munkáját, a tanácsok tevékeny­ségét, a jogszolgáltatás fejlődését, választási rendszerünket. E vizsgálatok eredményeit is figyelembe véve foglalkozunk alkotmányunk esedékes módosításával is. Nem azért, mint­ha a Magyar Népköztársaság 1949-ben elfo­gadott, s jelenleg is hatályos alkotmánya rossz volna, hiszen alaptétele és szelleme ma is helytálló. De megszületése óta 20 esztendő telt el, ezalatt az ország gazdasági, társadalmi és politikai életében olyan nagyerejű változá­sok történtek, amelyeknek tükröződniük kell az alkotmányban is. Kérdésünkre vendégünk ezután külön kitért a parlamenti demokrácia problematikájára. Az Országgyűlés munkája KÁLLAI GYULA: Az Országgyűlés a legfelsőbb államhatalmi szerv és törvényho­zó testület. A legszélesebb népképviseleti szerv is, mivel a megválasztott 349 képviselő az ország csaknem 7 millió felnőtt állampol­gárát képviseli. Az Országgyűlés gyakorolja a népszuverenitásból eredő összes jogokat, meghatározza és ellenőrzi a kormányzati munkát, továbbá a társadalom egészére kiha­tó törvényeket alkot. A parlamenti demokrácia fejlesztése — az Országgyűlés képviseleti jellegéből, széles­körű jogaiból, hatásköréből kifolyólag — központi helyet foglal el a szocialista demokra­tizmus kibontakoztatásában. A demokratizálá­si folyamathoz egyben maga is jelentősen hozzájárul, mivel működése minden területen erősíti a szocialista demokratizmus jegyeit. Az Országgyűlés ülései az ország széles nyilvánossága előtt zajlanak, tehát nyílt poli­tikai fórumok, s mint ilyenek, rendkívül fon­tos szerepet töltenek be az ország közvéle­ményének formálásában. A tömegek érdek­lődő várakozással tekintenek az ülésszakok elé, mert tapasztalták, hogy a képviselők kér­déseire, interpellációira adott kormányvá­laszok, beszámolók — a témák általános vo­natkozásai mellett — egyúttal saját problé­máikra is konkrét feleletet adnak. Az Országgyűlés munkája állandóan töké­letesedik, javul. Ülésszakai, tanácskozásai, bi­zottságainak tevékenysége élénkebb, rendsze­resebb, szakszerűbb lett. Munkamódszerei­ben erősödtek a demokratikus vonások. Emelkedett a képviselői munka színvonala, intenzitása. A képviselőkben megerősödött az elhatározás és készség, hogy választóke­rületeik tapasztalataival gazdagodva érde­mibb törvényhozó munkát végezzenek. Nö­velte az Országgyűlés tekintélyét, a felszólaló képviselők felelősségét, hogy elhangzott ja­vaslataikkal, észrevételeikkel a kormány és szervei minden esetben külön foglalkoznak. Utalt itt Kállai Gyula arra az újabb gyakor­latra, hogy az országgyűlési vita során elhang­zott minden képviselői észrevétel a Miniszterta­nács legközelebbi napirendjén szerepel. A Mi­nisztertanács utasítja a téma szerinti szakmi­nisztert, hogy legkésőbb egy hónapon belül választ adjon írásban a felszólaló képviselő­nek, s ezt a választ küldje meg az Országgyű­lés elnökének is. A miniszteri válaszok általá­ban kielégítőek. (Más kérdés azután — s ezzel például, vendégünk véleménye szerint, érdemes volna a sajtónak is foglalkoznia —: hol, mi­ként fekszenek el az ilyen ügyek a középső és alsó fórumok tájékán, mi akadályozza, hogy az elvi tisztázást nem mindig követik a tettek. KÁLLAI GYULA: Az Országgyűlés, annak tisztikara és apparátusa segíti a képviselők munkáját, megbízatásuk teljesítését. Idő­ben rendelkezésükre bocsájtja a napirend­re kerülő törvénytervezeteket és azok végrehajtási utasításainak tervezetét, hogy módjukban legyen a rendezésre váró kérdé­seket alaposan tanulmányozni. Ezek ismeretében és felhasználásával, szak­szerűbb indoklással terjeszthetik elő a válasz­tókörzetük polgárainak véleményét is tartal­mazó észrevételeiket, javaslatokat. A képvise­lők ugyanis egyre rendszeresebb és kimerí­tőbb konzultációt folytatnak választóikkal. A jövőben ez még fokozódni fog. Ennek kap­csán elmondhatjuk, hogy fedi a valóságot a képviselők felszólalásaiban gyakran elhangzó mondat: „magam és választóim nevében ja­vasolom. .." A szocialista demokratizmus az Ország­gyűlés működésében abban is kifejezésre jut, hogy politikai ellenőrzési funkcióját gya­korolva rendszeresen vizsgálja: vajon az álla­mi szervek helyesen valósítják-e meg a szoci­alizmus teljes felépítésének általános politikai irányvonalát, a törvények szellemében, a dol­gozó nép érdekeinek megfelelően dolgoznak -e? Az ülésszakok évről évre visszatérő napi­rendi pontja a kormánybeszámolók, a minisz­teri expozék vitája, s az interpellációk meg­hallgatása. Az interpelláció nemcsak az ellen­őrzés, hanem a bírálat hatékony eszköze is. A demokratizmus szellemében tökéletesí­teni kívánjuk az országgyűlési munka mód­szereit és formáit, egyúttal emelni akarjuk a megyei képviselőcsoportok, a bizottságok, a plenáris ülés munkájának színvonalát. A par­lamenti demokrácia műhelyeit a bizottságok és a területi képviselőcsoportok alkotják. Itt szé­leskörű, termékeny eszmecserék és viták zaj­lanak le, amelyek során a törvényhozók ki­alakítják a szakszerűen megalapozott, a vá­lasztók érdekeit hűen kifejező álláspontjukat, nézeteiket, amelyeket azután az Országgyű­lés plénumának vitáiban felszólalás, javaslat, bírálat formájában mondanak el. Közbevetően itt megjegyeztük, hogy szemé­lyes tapasztalatunk szerint is a területi képvi­selőcsoportok ülésein s még inkább a szűkkörű országgyűlési szakbizottságok értekezletein ér­demi, néha heves vita folyik. Ezek a bizottsá­gi ülések nem csupán tartalmukban közérde­kűek, hanem formájukban is érdekesek, annál sajnálatosabb, hogy a szélesebb közvélemény úgyszólván alig értesül róluk. A lapokban többnyire pársoros kommünikét olvas: „ez és ez a szakbizottság ülést tartott, napirenden ez és ez szerepelt, felszólaltak ezek és ezek..." Kállai Gyula elmondotta, hogy régebben a bizottsági ülésekről ennyit sem közölt a sajtó, mert azok — az ügyrendi előírásoknak megfelelően — nem nyivánosak. Most arra törekszünk, hogy mindazokról a bizottsá­gokban megvitatott kérdésekről, amelyek a probléma végleges rendezését szolgálják és közérdekűek, kapjon az eddiginél is több tá­jékoztatást a közvélemény. Ugyanakkor azon­ban azt is figyelembe kell ve­ni, hogy a bi­zottságok nagyon sok kérdést — pl. a tör­vényjavaslatokat — az előkészítés olyan szám

Next