Budapest, 1970. (8. évfolyam)

12. szám december - Ságvári Agnes: A Fővárosi Közmunkák Tanácsa centenáriumára

Ságvári Ágnes Budapest tervezésének kezdetei A Fővárosi Közmunkák Tanácsa megalakulásának centenáriumára Levelezőlap-gyűjtők számá­ra is emlékezetes képet közölt a bécsi Volksstimme 1970. július 1-i száma: a levegős, impozáns Baross téri forgalmi csomópont képét. Nyilván 100 év múlva a Baross téri rendezés tervpályáza­tai, ezek vitája, költségvetési tár­gyalásai csakúgy, mint a tervbe vett új lakótelepek, az új útszaka­szok kialakításának előzetes tér­képvázlatai, a Fővárosi Közlöny­ben megjelent döntésekkel együtt — értékes levéltári anyagokká vál­nak. Új korszakát jelzik a buda­pesti városrendezés történetének, annak a történetnek, amelynek első szakaszát bizonnyal a Fővá­rosi Közmunkák Tanácsa 1870. június 23-i alakulásától számítjuk. Vajon a Fővárosi Közmunkák Tanácsának iratai, tervei kifeje­zik-e azt a kort, amelyben létre­jött; az intézmény működése, szervezete, összetétele tükrözte-e a város általános érdekeit? Mi­lyen szerepet töltött be a Fővá­rosi Közmunkák Tanácsa a 70-es években egyesített városok fővá­rossá fejlesztésében, majd Nagy-Budapestté válásának menetében ? Ezek a kérdések foglalkoztatnak bennünket a centenárium kapcsán. A Fővárosi Közmunkák Taná­csát törvény hívta életre. Felada­ta a „Duna-folyamatnak a fővá­ros melletti szabályozása, a forga­lom és közlekedés érdekében Buda-Pesten létesítendő egyéb közmunkák költségeinek fedezése és a közmunkák végrehajtási köze­geinek létesítése" volt. Nagyösz­szegű „fővárosi pénzalap"-ot bo­csátottak rendelkezésre, amely­ből az egész fővárosra, vagy egyes városrészekre kiterjedő szabályo­zási munkák, közintézeti épületek elhelyezését, közterek, parkok lé­tesítését fedezték. Jogot nyert az „utak, utcák irányzatának és szint­jének meghatározására, az utcák és közterek elnevezésére és a ház­számok szabályozására". A tör­vény értelmében a Fővárosi Köz­munkák Tanácsa széles szabály­alkotó, intézkedő, fellebbviteli és felügyeleti hatáskört is ka­pott, előbb a még önálló testvér­városok fölött, majd később az egyesített város törvényhatósága mellett. A testület első és legszá­mottevőbb két évtizede egybe­esik a három város tényleges egye­sítésének előkészítésével, majd az egyesített város valóságos fővá­rossá fejlesztésével. Ez a két és fél évtized természetesen magán viseli a kiegyezést követő dualista Magyarország sajátosságait és el­lentmondásait. Önálló államok fővárosai, azon kívül, hogy természeti, gazdasá­gi, közlekedési csomópontokon épültek, fokozatosan az adott or­szágok államigazgatásának, majd az ország kapitalizálódásának köz­pontjává lettek. Budapest ilyen fővárossá fejlődését megakadá­lyozta a Habsburg Birodalomtól való függés. A kiegyezést követő dualizmus új helyzetet teremtett: korlátozta és serkentette a főváros fejlődését. Nem egyszerűen — mint mondták, vagy hinni vél­ték — a Béccsel folytatott rivali­zálás szülte a mainak alapjául szolgáló Budapestet, nem is a ro­mantikus nagyurak vágya, hogy „együtt haladjanak a világváro­siasodással". Budapest megte­remtésének felismerhető, nagy távlatokra tekintő célja az ural­kodó osztályok politikai hegemó­niájának — a fejletlenebb tarto­mányokkal szemben — gazdasági túlerővel történő alátámasztása volt. Csak természetes ezek után, hogy a Monarchia kormányzatá­nak nem fűződött különleges ér­deke ahhoz, hogy Budapest való­ságos fővárossá váljék. A magyar kormányzat viszont hatalmi esz­közeit messzemenően kiaknázta a megindult tőkés fejlődés követel­ményeinek megfelelő közigazga­tási apparátus megszervezésére és a hatalmat európai szinten rep­rezentáló államközpont kialakí­tására, mind a trialista törekvések meggátlása és a nemzetiségek el­nyomása, mind Béccsel szembeni önállóságának biztosítása végett. Mindebből következett, hogy a városrendezés élén nem a három városnak gazdaságilag még gyen­ge, a hatalom gyakorlásában kor­látozott polgársága, hanem a nagytőkével szövetségben és együttműködésben levő teljhatal­mú arisztrokrácia állt, amelyet el­járásában nem a lakosság igényei vezettek. Érdekes, hogy Andrássy Gyula gróf, a Fővárosi Közmun­kák Tanácsa tényleges megalapí­tója, és Podmaniczky Frigyes bá­ró, az intézménynek több mint há­rom évtizedig vezetője, egyszerre érezték magukat a királyi Szépítő Bizottmány és a reformkori ha­gyományok örököseinek, emellett a kisemberek érdekeit lábbal tipró 1868-as kisajátítási terv jogutó­dainak. Nem véletlen, hogy a Fő­városi Közmunkák Tanácsát az országgyűlés hívta életre, alig há­rom évvel a kiegyezés után és a főváros egyesítése előtt. Az FKT első leirata a feladatokat minde­nekelőtt politikai síkon jelöli meg: „Budapest most már nem egy­szerű provinciális város, amely kedvező fekvésénél, lakosai szor­galmánál, iparának és kereskedel­mének lehető terjesztésénél fogva a provincializmus szűk határai között halad és fejlődik... Buda­pestnek most egy közjogi viszo­nyaiban megszilárdult állam egész fővárosává ... királyainak és a kormány méltó székhelyévé kell válnia." A gyorsan fejlődő fővá­ros elé a kormányzat nem keve­sebbet, mint az ország kapitalista fejlődésének, politikai-gazdasá­gi egységgé válásának meggyor­sítását tűzte ki célul. Felépítésében is centraliz­mus jellemezte a testületet. Ha­tásköre kiterjedt az akkor még há­rom város minden jelentős társa­dalmi, politikai, gazdasági kérdé­sére. A Tanács tizennyolc tagjá­nak felét Buda, Pest, Óbuda gyű­lésén választott képviselők alkot­ták, a másik felét pedig — bele­értve az elnököt és alelnököt is — a minisztérium nevezte ki. Testü­leten belüli szavazategyenlőség esetén a központilag kinevezett el­nök döntött, a városi tanács és közmunkatanács közötti vita ese­tén pedig a belügyminisztérium. Vajon hogyan lett volna képes a gazdasági erővel még kevéssé ren­delkező, a provincializmusból ép­pen csak kitörni készülő és a tö­meghangulat nyomásának két- 19

Next