Budapest, 1971. (9. évfolyam)

12. szám december - Dr. Tóth Imre: 75 éves az Egyesült Izzó

A Duna-Bizottság A Duna a Volga után második legna­gyobb folyója Európának, Regensburgtól a Fekete-tengerig nagyobb hajókkal hajózha­tó. Folyam-tengerjárók a torkolattól Buda­pestig járnak. A Duna régóta fontos útvonal. Hajózására a 19. század elejétől kötöttek szerződéseket, ezek azonban többnyire csak kétoldalú szer­ződések voltak, két állam kötötte egymással. Komolyabb, átfogó szerződés a krími háború után, a párizsi békeszerződés alapján készült 1857. november 7-én. Ez az okmány kimond­ja a szabad hajózás elvét, azaz: a Dunán vala­mennyi állam hajózhat, csupán bizonyos fo­lyamrendészeti szabályokhoz kell alkalmaz­kodni. E szerződés nyomán két bizottság alakult a Duna igazgatására Az egyik az Európai Duna­ Bizottság. En­nek elsősorban a nagyhatalmak voltak a tag­jai: Anglia, Franciaország, Oroszország, Ausztria, Poroszország, Törökország és Szardínia. Ez a bizottság Galati-tól a torko­latig terjedő szakasz igazgatását tekintette feladatául. A másik a Parti Államok Bizottsága volt, ez a Galat-ig levő szakaszon biztosította a hajózást. A versailles-i békeszerződés 288. cikke nyomán 1921. július 23-án új Duna-egyez­ményt hoztak létre. E szerint az Európai Duna-Bizottság feladat-hatásköre továbbra is megmaradt, de változtak a tagországok. Ezek Nagy-Britannia, Franciaország, Olasz­ország és Románia lettek. A Parti Államok Bizottsága is megújult, Nemzetközi Duna-Bizottság néven, s fel­adata az Ulmtól Brailáig terjedő szakasz, valamint a nemzetközinek nyilvánított mel­lékfolyók igazgatása lett. A bizottság tagjai a parti államok — a Szovjetuniót és Német­országot kivéve — valamint Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország. 1939-ben a ta­gok közé felvették Németországot. A nagy­hatalmak tehát mindkét bizottságban kép­viseltették magukat, s arra törekedtek, hogy minél jobban beavatkozzanak a Duna menti országok ügyeibe. Éppen ezért ez a bizottság nem biztosította a dunai hajózás szabadságá­nak elvét. A második világháború után ismét változott a helyzet. „A Magyarországgal, Romániával és Bulgáriával kötött békeszer­ződések a Dunán való hajózás egyenlő felté­telek melletti szabadságát valamennyi állam állampolgárai, kereskedelmi hajói és árui ré­szére biztosítják. A nyugati nagyhatalmak ezt fel akarták használni a partmenti államok ügyeibe való beavatkozásra. 1948-ban Belg­rádban összeült a békeszerződés értelmében a Dunával kapcsolatos nemzetközi kérdése­ket megtárgyaló értekezlet, amelyen a dunai államok vettek részt, kivéve Ausztriát és a Német Szövetségi Köztársaságot. Ausztria 1959-ben csatlakozott. A nem-párti államok közül részt vettek az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Franciaország. A belgrádi értekezleten elhatározták a dunai hajózás szabadságának tiszteletben tartását azzal a megszorítással, hogy csak a partmenti orszá­gok hadihajói közlekedhetnek a Dunán. El­határozták, hogy a hajózás igazgatásában csak a dunai államok vehetnek részt. Létre­hozták a Nemzetközi Duna­ Bizottságot, melynek tagjai a partmenti államok." (Új Magyar Lexikon.) A testület neve ma: Duna-Bizottság. Tagja hét Duna menti ország: Ausztria, Csehszlovákia, Magyarország, Románia, Ju­goszlávia, Bulgária és a Szovjetunió. Meg­figyelői minőségben részt vesz benne Nyu­gat-Németország. A bizottság székhelye megalakulásától kezdve 1953-ig Galati volt, de ekkor közpon­tibb, elérhetőbb helyre, Budapestre költö­zött, s ma is itt működik. A Duna­ Bizottságban mindegyik tag­ország képviselteti magát; a képviselők a nagykövetek, vagy más meghatalmazott sze­mélyek. A tárgyalások hivatalos nyelve orosz és francia. A bizottság elnökét, alelnökét és titkárát háromévenként választják a nagykövetek kö­zül, ők látják el a legfelsőbb szintű irányítást, a gyakorlati munkát pedig a bizottság titkár­sága végzi. A titkárság tagjait az államok delegálják, egy-egy állást, posztot hat évi időtartamra foglal el a delegátus. A Duna­ Bizottság feladata: a hajózás feltételeinek megteremtése, a hajózás bizto­sítása. Működésük egyik területe: hajózási sza­bályzatok kidolgozása. A bizottság szakértői új és korszerű módszerek bevezetését java­solják; a hajózás is igyekszik lépést tartani a technikai fejlődéssel. Például a folyami hajókon is bevezetik a radar-irányítást, új típusú hajók — tolóhajók — segítik a kikö­tőkben a rakodást. Az új módszereket, el­járásokat — éppen azért, mert a Duna nyolc országon folyik keresztül — egységessé kell tenni. A Duna kanyarog, teli van zátonnyal, ká­bel, vízvezeték, gázcső vezet alatta, hidak állják a hajók útját, vízállása hol magas, hol alacsony. A biztonságos hajózáshoz tehát a többi között részletes térképekre van szük­ség, amelyek jelzik a vízmélységet, a gázló­kat, a különböző közlekedési rendszabályo­kat. A bizottság 1963-ban kezdte el egy tér­képsorozat kiadását. Most tartanak az utolsó köteteknél. Hamarosan kiadásra kerül a Vaskapu-szakasz új térképe is. (Az építkezé­sek, a folyó szabályozása egy-egy szakaszon megváltoztatják a táj képén túl a hajóutat, a hajózási feltételeket is. Ez történt most is, a jugoszláv—román vízierőmű építésénél.) A bizottság munkájának része a hajók, tar­tályhajók általi vízszennyezés vizsgálata, il­letve a szennyezés csökkentése. Tapasztala­tuk szerint az egyébként nagyon piszkos, olajfoltos Dunát legkevésbé a hajók szennye­zik ... A bizottság szakértői foglalkoznak a mű­szaki létesítményekkel, a kikötőkkel, a folyó szabályozásával; hol épüljön partvédőmű, hol kell kotorni, hol keletkeztek gázlók. Ki­adják a hajósok részére az előző évben kelet­kezett új gázlók jegyzékét, közzé teszik a jég­képződés tapasztalatait, esetleges törvény­szerűségeit, hogy a hajózást segítsék. A bi­zottság új hidak építéséről konzultál, hogy például milyen alacsonyan, illetve milyen magasan épüljenek. A hidrometeorológia munkájuknak fontos része. Az egyes országok erre vonat­kozó megfigyeléseit, adatait összegyűjtik. S hogy az adatok használhatók legyenek, egy­séges módszert dolgoznak ki arra, milyen módon regisztrálják a tagországok az adato­kat, milyen eljárást alkalmazzanak. A hét ország együttműködése arra kötelez, hogy mindegyik delegátus sokoldalúan, ala­pos megfontolással tegye meg javaslatait, észrevételeit, s a bizottság ugyanilyen meg­fontoltan hozzon döntéseket. A titkárság munkaterv alapján dolgozik. Javaslatait, észrevételeit ajánlás formájában terjeszti a tagországok elé. Az egyes országok ezt véleményezik, közlik álláspontjukat, s a visszajuttatott ajánlást a szakértők megvitat­ják. Ezután a javaslat a Duna­ Bizottság ülésszaka elé kerül, ahol határozattá emelik. A bizottság évenként egyszer tart ülés­szakot, ezen mindegyik tagország szakértők­kel, nagylétszámú delegátussal vesz részt. Ezen vizsgálják meg az előző év munkáját, meghatározzák a soron levő feladatokat, ha­tározatokat hoznak. Aki megáll a Duna-parton, láthatja, mennyi áruval megrakott hajó és uszály úszik lassan fölfelé, s csorog, többnyire üre­sen lefelé ... Főként nyersanyagot szállíta­nak: vasércet, szenet, fát, olajat, építőanya­got,sok-sok követ,kavicsot. A víziúton a szál­lítás olcsó s főként, ami itt úszik, az nem ter­heli a zsúfolt utakat, nem vesz igénybe te­herautót vagy vasutat. A vízi út gazdaságos. Ezt a lehetőséget talán mi, magyarok hasz­náljuk ki a legkevésbé. A hatvanas évek második felében a Dunán évente 75—80 millió tonna árut szállítottak. Az áru mennyisége nem csökken. Sőt, az 1980-as években újabb lendületet kaphat — még nagyobb hangsúlyt, nemzetközi igénybevételt — a dunai szállítás. Ha meg­épül a Duna—Majna—Rajna csatorna, a Fekete-tenger összeköttetésbe kerül az Északi-tengerrel. A Duna az európai vízi út szerves részévé válik, s a hajózás, az áru­szállítás minden bizonnyal tovább növekszik. Siklós László 15

Next