Budapest, 1972. (10. évfolyam)

8. szám augusztus - Gábor István: Egy régi épület új élete. A Nemzeti Zenede

választása felső- és középfokúra (ez utóbbi feladatát a zenede látta volna el) és szó volt a tervekben munkás­zeneiskola létesítéséről. A tanterv­ben kötelező szolfézsoktatást java­soltak a három első osztály számára; a zenetanító-képzés tantervébe a hallásképzés, pedagógia és gyakorlati tanítás mellé a gyermekpszichológiát is föl akarták vetetni. A javaslat kor­szerűségét jelzi az a gondolat, hogy „minden tanszak legfelsőbb osztá­lyaiban a tanításnak ki kell terjednie a jelenkori irodalom megismerésére és tanulására". A Tanácsköztársaság alatt Reinitz Béla Lányi Viktort bízta meg az in­tézet ügyeinek felülvizsgálatával, majd a IV. kerületi munkástanács szocializálta a zenedét, és gondosko­dott a tanárok fizetésének folyósításá­ról. A Tanácsköztársaság leverése után az intézet a tönk szélére került: az infláció miatt az alapítvány össze­ge 87 fillérre zsugorodott. 1920. április 18-án állami kezelésbe vették a zenedét és Szendy Árpádot nevez­ték ki igazgatónak — az ügyvezető igazgató Kern Aurél maradt —, majd a Nemzeti Zenede Egyesület 1927. február 3-án visszakapta a pénzügyminisztertől az intézet ön­állóságát. A Nemzeti Zenedében régen is, de különösen a két világháború között a legkiválóbb muzsikusok tanítottak. Köztük volt Ferencsik János, az 1937 —38-as évkönyv szerint „Nem­zeti Zenedét végzett orgonaművész és zeneszerző", aki 1928-tól kezdve énekgyakorlatot, szerepgyakorlatot, karnagygyakorlatot, karnagykép­zést és zenekari gyakorlatot tanított; azután Faragó György, a fiatalon el­hunyt kitűnő zongoraművész, Friss Antal gordonkaművész, dr. Lajtha László, aki 1919 februárjától okta­tott a zenedében, Medek Anna, az Operaház örökös tagja, Szegedi Ernő zongoraművész, Nádasdy Kálmán, Ormándy Jenő, Kabos Ilonka. Egy­kori növendékei között Poldini Ede, Lehár Ferenc, Jacobi Viktor, Hu­bay Jenő, Geyer Stefi, Reiner Fri­gyes, Keréh Endre, Tátrai Vilmos, Komor Vilmos nevével találkozunk. A növendékek egy része később tanár lett a zenedében; Hubay Jenő például 1886-tól 1899-ig oktatott ebben az intézményben. A Nemzeti Zenede történetéhez tartozik az alapítás századik évfordu­lójának megünneplése is, 1940. ápri­lis 15-én a Vigadóban. Liszt Ferenc, Zichy Géza, Hubay Jenő, Joachim József és Rékai Nándor műveit ad­ták elő, az intézet tanárának, Feren­csik Jánosnak vezényletével. 4. A Nemzeti Zenede épületét 1945. január 14-én bombatalálat érte. Az épület első emeletének egy része a pincébe süllyedt, és sok értékes ok­mány, dokumentum, könyv, kotta semmisült meg. A romos házban be­ázott a tető, több zongora tönkre­ment, az iratok, könyvek szanaszét hevertek, de azért 1945. február 19-én a tanárok egy része Lajtha László­nak, az intézet 1945 utáni igazgatójá­nak vezetésével összegyűlt az egyik szobában s elhatározták, hogy meg­kezdik a munkát. Mindenekelőtt a romokat kellett eltakarítani, hogy biz­tosítsák a legszükségesebb feltétele­ket a tanításhoz. Nagy nehézségek közepette 1945. március 15-én meg­kezdték az oktatást, és a csonka évet augusztus végén be is fejezték. Az anyagi helyzet azonban egyre rom­lott. Jellemző a zenede pénzügyi álla­potára, hogy Kesztler Lőrinc, aki abban az időben tanári feladatai mellett a titkári teendőket is ellátta, 1946. augusztusában mindössze hat forint illetményt kapott, mert csak ennyi jutott számára az intézet üres kasszájából. 1946 őszén államosították a zene­dében működött gimnáziumi tan­folyamot, és a kultuszminiszter — hogy segítsen az intézmény szorult helyzetén — a zenede tizenhat taná­rát az Állami Zenei Gimnáziumba nevezte ki. Három év múlva egyesült a zenede a Fővárosi Felsőbb Zeneis­kolával; ebből alakult meg 1949 no­vemberében a Budapesti Állami Zenekonzervatórium. Az intézetből — az akkori idők sűrű átszervezései következtében — 1952-től Bartók Bé­la Zeneművészeti Szakiskola lett. 1958-ban Fasang Árpád került az élé­re — miközben a régi zenede művé­szeti szakközépiskolává alakult. Az iskolának a Nagymező utcában is volt épülete, és 1966-ban véglegesen oda­költözött. Helyét a Semmelweis utca 12. számú műemlék-épületben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főis­kola zene- és énektanárképző ta­gozata kapta meg, amely korábban a szakiskolához tartozott, csak 1966-tól lett a főiskola fiókintézménye. Mielőtt azonban a szakközépiskola elhagyta volna a Semmelweis utcai házat, 1965-ben megünnepelték a zenede alapításának 125. évforduló­ját. Két hangversenyt rendeztek a Zeneakadémián. Az egyiket február 25-én — stílszerűen — ismét Ferencsik János, az egykori növendék és tanár, a századik évforduló dirigense vezé­nyelte az Állami Hangversenyzene­kar élén. A hangversenyen Liszt, Bar­tók, Kodály és Lajtha művei hang­zottak el. A másik koncertet május 6-án tartották, itt az intézet tanárai­nak, Dávid Gyulának, Szelényi Ist­vánnak, Huzella Eleknek, Soproni Józsefnek és Sugár Rezsőnek a mű­veit játszották, Kemény Endre és Németh Gyula vezénylete mellett. Jelenleg tehát a főiskola három­éves tagozata működik az épületben. A tagozaton az alsófokú oktatás szá­mára zene- és ének-, valamint szol­fézs-tanárokat képeznek. Öt ilyen van még az országban, a budapesti tagozat ezeknek a központja. A tago­zatra általában a konzervatórium el­végzése után kerülnek a hallgatók, akik tizenhatféle tanszakon képezhe­tik magukat, a többi között ütőshang­szereken, cimbalmon és gitáron is; ezek a szakok a főiskolán nem működ­nek, csak a tagozaton. De helyet kap még a Semmelweis utcában a Zene­művészeti Szakközépiskola néhány tanszéke, itt folyik például az or­gona- és dzsessz-oktatás is. 1968-ban végzett az első olyan év­folyam, amelyen alsófokú tanári képesítést szereztek a hallgatók. Álta­lában 40—45-en kerülnek ki egy-egy évfolyamról. Jelenleg körülbelül 130 növendéke van a tagozatnak, ame­lyet Hevesi Judit hegedűművész vezet. A hallgatók a diploma meg­szerzése után nemcsak pedagógiai pályára mennek, hanem zenekarokba is. Amint mondják, különösen a vo­nósoknak és az ütősöknek könnyű a helyzetük, nem kevés végzett növen­dék külföldi zenekarokban is elhe­lyezkedhet, engedéllyel. Noha a hallgatók egy részének nem az iskolai tanítás a végcélja, a tagozat mégis sokat tesz azért, hogy a növendékek megfelelő pedagógiai képzést kapjanak. Négy féléven át hallgatnak pedagógiát — a többi kö­zött zenepszichológiát is —, és álta­lában hat féléven át pedagógiai jel­legű kiegészítő oktatásban — hospi­tálás, tanítási gyakorlat — vesznek részt. A hallgatók gyakorlatvezető tanáraik mellett szerzik meg zene­tanítási, pedagógiai gyakorlatukat; a tizenkét vezető tanár a főváros különböző általános iskoláiban oktat. Miközben a hároméves tagozaton színvonalas ének- és zenetanár kép­zés, hangszeres oktatás folyik, maga az intézmény régóta kinőtte már épü­letét. Pedig a házat 1958 —59-ben, majd 1962-ben helyreállították, és részben át is alakították. Nyitott udvarát műanyaggal befedték, kor­szerűsítették a világítást, a kazettás boltozatú kapualjat szárnyas üveg­ajtókkal egészítették ki, és néhány nagyobb teremből több kis gyakorló­helyiséget nyertek. A műemlék-épü­letnek inkább csak a külseje őrzi az eredeti terveket, Kasselik Ferenc el­képzeléseit, belsejében már néhány lényeges változtatás történt. De a belső tartalom — ha oktatási színvonalában természetesen erő­teljesen megnövekedett is — tulaj­donképpen változatlan maradt. Ami­ért 1840-ben ez az iskola létrejött, amiért Liszt Ferenc oly bőkezű ala­pítványt tett, és amiért 1919-ben reformterveket dolgoztak ki a zenei szakemberek, az most is teljes mér­tékben érvényesül. A zenedét 132 évvel ezelőtt arra a célra alapították, hogy az itt végző növendékek ter­jesszék az országban a zenei művelt­séget; az a negyven-negyvenöt hall­gató, aki most esztendőnként végez a főiskola tagozatán, akár zenekarok­ban, akár tanárként helyezkedik is el, lelkes oktatójává, apostolává válik a muzsikának. Az iskola orgonája 5. 15

Next