Budapest, 1973. (11. évfolyam)

9. szám szeptember - A Fővárosi Pedagógiai Tanácskozás felszólalásaiból

együtt; a kettő összevetéséből megállapítható a gyerek fejlődése. Az előző években voltak olyan gyerekek (nyilván az idén is lesznek), akikről az iskolaérettségi vizsgálaton a pedagógus, a további vizsgálaton a pszichológus iskola­éretlenséget állapított meg — tehát a gye­reket korrekciós osztályba javasolták. A tan­folyamot vezető nevelő folyamatos meg­figyelése alapján a gyerek mégis a normál létszámú osztályban kezdhette meg a ta­nulást! De volt fordított eset is: a pedagó­giai vizsgálaton a gyerek iskolaérettnek bizonyult, így nem is került kiegészítő vizsgálatra a Nevelési Tanácsadóba. Az elő­készítő tanfolyamon, a nagyobb közösség­ben tanúsított iskola éretlen megnyilvánu­lásai miatt azonban utólag, az előkészítőt vezető nevelő javaslatára került a Nevelési Tanácsadóba, ahol a kiegészítő vizsgálatok alapján korrekciós osztályba javasolták. Ebből is látszik, hogy nem mindig elegendő az iskolaérettségi vizsgálat elvégzése; a huzamosabb ideig tartó megfigyelés is szükséges. A szülőkkel történő végleges megbeszélésre tehát csak a tanfolyam be­fejeztével kerítünk sort, és a döntésnél messzemenően figyelembe vesszük a gye­rekekkel foglalkozó nevelő megfigyeléseit, tapasztalatait. Elmondhatjuk, hogy az iskolára elő­készítő foglalkozások megszervezése jelen­tős lépés az első osztályosok helyzetének javításában. Hiszen a nevelők főleg azokat a szokásokat és viselkedési formákat ala­pozzák, fejlesztik, amelyek az iskolai életbe való beilleszkedéshez és az eredményes tanuláshoz szükségesek. Az előkészítésben résztvettek (bár töb­bé-kevésbé még így is lemaradnak a volt óvodások mögött) minden feladatban job­bak azoknál, akik előkészítőn valamilyen oknál fogva nem vesznek részt. A jó csa­ládi körülmények között nevelkedő, átlag­képességű gyerekeknek nagyon sokat jelent a 72 órás szakszerű foglalkozás. De bármilyen lelkesen dolgozzék is az előkészítő foglalkozást végző nevelő, az óvoda három éves hatását nem képes pótolni a hátrányos helyzetű, ingerszegény környe­zetben nevelkedő gyerekeknél. Nekik lénye­gesen hosszabb ideig tartó előkészítés kellene! Az ideális az lenne, ha a gyermek egész személyisége fejlesztése érdekében az óvoda kötelezővé válnék, és egységes oktató-nevelő munka készítené fel a gyereket az iskolára. Tudjuk, erre még sokáig nem kerülhet sor. Áthidaló megoldásként el kellene jutni oda, hogy az iskoláskor előtti évet minden gyermek óvodában tölthesse, így a mostani három hónapos előkészítés helyett egy éves lenne az előkészítés. Bolday Zoltánné, III. kerületi alsótagozatos szakfelügyelő A differenciált iskolakezdés tapasztalatai Az általános iskola fejlesztése során felmerülő feladatok egyike a differenciált iskolakezdés. Szeretném elmondani csepeli tapasztalatainkat, eredményeinket és prob­lémáinkat. A differenciált iskolakezdés biztosításá­val valamennyi 6 éves gyerek számára megadjuk azt a lehetőséget, hogy képes­ségeinek megfelelő képzésben részesülve, eredményesen vegye az első akadályt az iskolai életben. A fővárosban az orvosi vizsgálattal pá­rosult pszichológiai vizsgálatot első ízben 1970 tavaszán végeztük a Szabó Pál-féle teszt alapján. Kerületünk óvodáiban már ezt megelőzőleg is végeztek pszichológiai vizsgálatot, ott szerzett tapasztalataink is segítették tanítóinkat az első, kísérleti jellegű szűrés sikeres lebonyolításában. Ennek nyomán nyitottuk első korrekciós osztályunkat az Iskola téri általános iskolá­ban, iskolaotthonos szervezeti formában. 1971-ben a főváros központilag kiadott útmutatója alapján 677, márciusban beírt tanulóból 93 (13%) szorult további vizs­gálatra. A Nevelési Tanácsadó véleménye­zése alapján felmentést kapott 16 tanuló, gyógypedagógiai képzésre szorult 12 tanuló, korrekciós osztályban nyert elhelyezést 30 tanuló. Ebben a tanévben újabb korrek­ciós osztályt nyitottunk a Szárcsa utcai iskolában. Az általános iskola első osztályá­ban 619 tanulóra számítottunk. Az októberi statisztika viszont 757 elsős tanulót talált az első osztályokban. Tehát 138 tanuló nem vett részt a vizsgálaton (a beírtak 18%-a). Ez magyarázza, hogy az első osztályos bukások százaléka az előző évi 1,9%-ról csak 1,3%-ra csökkent. 1972-ben 823 beírt tanulóból 112 tanulót (13%) vizsgált a Nevelési Tanácsadó. Fel­mentést kapott 21 tanuló, gyógypedagó­giára utaltunk 10 tanulót, korrekciós osz­tályba 45 tanulót irányítottunk. Harmadik korrekciós osztályunkat a Ligeti Károly utcai általános iskolában, iskolaotthonos szervezésben nyitottuk. A felmentett 21 tanulóból 15 gyermek számára túlkoros óvodás csoport nyílt a Béke téri óvodában. Ebben a tanévben már csak 45 tanuló (6%) került vizsgálat nélkül első osztályba. Az elmondottakból kitűnik, hogy évről évre emelkedik azoknak a tanulóknak a száma, akik iskolaéretlenség miatt korrek­ciós osztályokban, speciális képzést kapva kezdik iskolai tanulmányaikat. A statisz­tikai adatokból azonban nem derül ki, hogy valójában egy teljes korrekciós osz­tályra való gyereket — akiknél az elmaradás viszonylag kisebb volt — kénytelenek vol­tunk normál első osztályba irányítani. Korrekciós osztályaink beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, elősegítik annak a közoktatáspolitikai célkitűzésnek a megvalósítását, hogy az általános iskolát lehetőleg tanév­vesztés nélkül végezzék el a gyerekek. A három év alatt a tanulóknak kb. 20%-a nem léphetett a normál 2. osz­tályba. Pedagógiai szempontból is rendkívül fontos ezeknek az osztályoknak a szerepe. Egyrészt az ott tanuló gyerekek a speciális fejlesztő munka során utolérik társaikat, vagy a bukás kudarca nélkül kezdik újra az első osztályt; másrészt a normál osztá­lyokból kiemelve, nem hátráltatják a nor­mál ütemű pedagógiai munkát. Igen lénye­ges azonban további sorsuk figyelemmel kísérése. Ez igen egyszerű lenne abban az esetben, ha valamennyien ugyanabban az iskolában folytathatnák tanulmányaikat. Sajnos, ez csak egy részüknek lehetséges, a befogadó iskola zsúfoltsága miatt. Itt van nagy szükség az iskolavezetés segítő munkájára, hogy a korrekciós osz­tályokból érkezett tanulóknak optimális körülményeket biztosítsanak. Elsősorban a tanító személyére és az iskolaotthonos vagy napközis elhelyezésre kell nagy gon­dot fordítani. A nevelői szemlélet formá­lására , hogy a hozzájuk érkező gyereket egyenértékűként, mégis kiemelt gondos­sággal kezeljék — megtettük az első lépé­seket. Bemutató tanítást tartottunk a ke­rület valamennyi 1—2. osztályban tanító nevelője részére, hogy a korrekciós osz­tályban folyó munkát megismerjék. Ez is kevés azonban, ha az igazgató nem figyeli folyamatosan, hogyan alakul ezeknek a gyerekeknek a sorsa iskolájában. Kerületi tapasztalataink e téren kedvezőek. Kör­zeti iskolájukba visszatérve, tanulóink nagyrészt megtartják a korrekciós osztály­ban elért tanulmányi eredményt, egyetlen bukás sem fordult elő a második, illetőleg a harmadik osztályban. A korrekciós osztályokban folyó munka minőségének döntő feltétele az ott tanító pedagógus személyisége. Jó ered­ményt csak akkor várhatunk, ha jól kép­zett, korszerűen dolgozó, nagyon lelki­ismeretes tanító az osztály vezetője. Ez a munka rengeteg energiatöbbletet kíván. Úgy gondolom, ezt a több, nehezebb mun­kát anyagilag is honorálni kell. Tudom, hogy a kerületek különböző módon, lehe­tőségeikhez mérten ezt meg is teszik. Szükség volna azonban egységes — a nap­köziben dolgozó nevelőkéhez hasonló — pótlék megállapítására. Végezetül egy gondolat az értelmi fogya­tékos tanulók osztályozásával kapcsolat­ban. Lehetővé tettük, hogy a korrekciós osztályból bukás nélkül kerülhet a tanuló első osztályba. Helyes volna, ha azok a gyerekek, akik önhibájukon kívül, képes­ségeik hiánya miatt gyógypedagógiai kép­zésre szorulnak, a bukás kudarcélménye nélkül kerülnének át a kisegítő iskolába. Illyés Béláné XXI. kerületi alsótagozatos szakfelügyelő 27

Next