Budapest, 1975. (13. évfolyam)

1. szám január - Bertalan János-dr. Berti Béla: Budapest - romokban

hegyi nagy vízmedence és a kriszti­navárosi átemelőtelep. A háborús károk — az összes fő­városi üzemek közül — legsúlyosab­ban a Gázműveket sújtották. Az óbudai gázgyár már a bombatáma­dások idején súlyos károkat szenve­dett: leégett a kátránygyár, megron­gálódott az üzem vízműve és a ben­zolfinomító. Találatot kapott a gene­rátorüzem és megsérült a két gáz­tartó. A város különböző területein elhelyezett nyomásszabályozó gáz­tartályok és a csőhálózat is megron­gálódott. A bombatámadások és az ostrom során az utcai csőhálózat több ezer helyen sérült meg, különö­sen a budai részen volt sok a cső­törés. A Duna-hidak felrobbantásá­val a hidakon átvezető gázfőcsövek is megsemmisültek. .A­ csatornahálózat főképp a Vár­hegyen és a tabáni városrészben sérült meg sok helyen. Az 5 m át­mérőjű beboltozott Ördögároknak a Tabánon átmenő szakasza a bomba­támadások következtében 71 m hosz­szúságban beomlott. A pesti oldalon a Duna-parti főgyűjtőcsatorna há­rom helyen, a Mária Valéria utcai mellékgyűjtő két helyen súlyosan megsérült. A rákosvölgyi főgyűjtő­csatorna 2 m átmérőjű szakasza mintegy 170 m hosszúságban elpusz­tult. Ezenfelül a kiterjedt mellék­csatornahálózaton számos helyen ke­letkeztek sérülések. Budapest 899 km hosszú csatornahálózatából a bom­bázások és az ostrom során összesen 4 km-nyi sérült meg. A lövedékek és a bombázások rongálásain kívül a járható, nagyméretű csatornák az­által váltak üzemképtelenné, hogy azokat a németek több helyen törme­lékekkel eltorlaszolták. A legnagyobb teljesítményű Soroksári úti szivattyú­telepre már az ostrom előtt, a légi­támadások alkalmával 32 bomba hullott. Az Összekötő vasúti híd fel­robbantásakor keletkezett légnyo­más lerombolta a gépház tetőzetét. Az óbudai csatornatelep gépháza, az elektromotorokkal együtt, teljesen víz alá került. A műhelyek értékes munkagépeit és egyéb felszereléseit, továbbá az anyagraktár készleteinek nagy részét elhurcolták. Az Elektromos Művek üzemei közül a kelenföldi erőmű teljesen üzemképtelenné vált. A főváros bel­területén az elektromos energia to­vábbítására és elosztására földbe fek­tetett kábelhálózat mintegy 95 száza­léka üzemképtelen lett. A felrobban­tott Duna-hidakon átvezető kábelek elpusztultak, és a Duna alatti kábel­alagút vízzel telt meg. Főként a kül­területi elosztásra szolgáló légveze­tékek semmisültek meg. A 747 km hosszú légvezetékhálózat 98 százalék­ban elpusztult vagy hasznavehetet­lenné vált. A légvezetéki hálózat 26 ezer oszlopából 4 ezer semmisült meg. A villamosvasutak járműállomá­nyának nagy része használhatatlanná vált. A felső villamosvezetékek le­szakadtak vagy teljesen hiányoztak. A pályatesteket méteres romok és törmelékek borították. A járműpark a háború előtt 1860 motoros-és pót­kocsiból állt. Ebből 972 lett használ­hatatlanná. Az áramátalakítók 1944. évi 42 ezer kW teljesítményéből több mint 40 százalék semmisült meg. Az üzemi épületeknek közel egynegyede pusztult el. A városi autóbuszok nagyobb ré­szét nyugatra hurcolták, a többi megsemmisült vagy megrongáló­dott. Mindössze 4 autóbusz maradt használható állapotban. A főváros közvilágítását 1944-ben 27 674 lámpahely szolgálta. Ebből mintegy 11 ezer pusztult el, vezeték­kel együtt. Az útburkolatok a harcok követ­keztében a fővárosnak csaknem min­den részén súlyosan megrongálód­tak. A bombázások, a becsapódó lövedékek, a tankok, valamint a katonai védelmi berendezések mint­egy 250 ezer m2 útburkolatot és 80 ezer m szegélyt tettek tönkre. A fő­város útjait magasan borították az épületek, közlekedési eszközök és háborús anyagok romjai. Becslés szerint a romtörmelék mennyisége másfél millió m3, a szemété 90 ezer m3 volt. A háborús rombolások következ­tében veszélybe került a főváros ár­vízvédelme, mert a védőművek sú­lyosan megrongálódtak. A dunai rakpartok, a partfalak, a mellvédek számos helyen rombadőltek, az ösz­szefüggő védőműben hiányosságok keletkeztek. Az árvízvédelmi anya­gok és felszerelések, valamint az elzárószerkezetek, szivattyúk, gép­járművek, szerszámok csaknem tel­jesen elpusztultak vagy eltűntek. A felrobbantott Duna-hidak roncsai a meder szelvényét elszűkítették. Súlyos rongálódást szenvedtek a Várban levő támfalak és közfor­galmi lépcsők. Megsemmisült a várhegyi siklópálya­ berendezései és a kocsik elpusztultak. A lépcsők és a sikló elpusztulása, továbbá a ledőlt támfalak megnehezítették a Vár meg­közelítését, akadályozták a közleke­dést. A rendkívül súlyos háborús veszte­ségek láttán sokakon úrrá lett a két­ségbeesés, nem bíztak abban, hogy a lerombolt főváros belátható időn belül helyreállítható lesz. A remény­telennek látszó helyzetből való gyors kilábolást a megváltozott társadalmi­politikai-gazdasági körülmények tet­ték lehetővé. A proletárhatalom ki­vívása, a népi állam megteremtése volt a feltétele s egyben a biztosítéka is annak, hogy Budapest rövid idő alatt újjáépüljön. Fotó: MTI Archívum

Next