Budapest, 1975. (13. évfolyam)
12. szám december - Konrádyné Gálos Magda dr.: A Wohl nővérek irodalmi szalonja
gazdag volt: régi és egykorú versek, novellák, útilevelek, természettudományos cikkek, képtárvezetés, zene- és könyvkritika képezte egyik változatos részét. Közölték például Csokonai utolsó levelét Lillához, Egressy Gábor végrendeletét, vitát kezde— és ez nagyon is hasonlít Petőfi „Szabadság szerelem" kezdetű versére ... (íme, szabad fordításban: Két dologért szeretem a földi életet: Szabadság, szerelem! Egyedüli kincsek, melyekre vágyom. A szerelemért, ha kell,,odaadnám az életemet, De a szabadságért odaadnám a szerelmet!) írtalabba az említetteken kívül Greguss Ágost, Bérczik Árpád, Ágay Adolf, Tompa Mihály, ifj. Ábrányi Kornél is — mind személyes jó barátok, a Wohlnővérek szalonjának vendégei. S ők ketten, a két nővér írják a legtöbbet a központi kérdésről: a nők munkaképességéről és lehetőségeiről. Ismertetik a nők helyzetét az amerikai, az angol főiskolákon, a zürichi egyetemen, s párhuzamot vonnak a hazai állapotokkal. A nők számára hozzáférhető pályák elégtelenek („tervrajzolás, ügyvédség, könyvelés, kereskedelem"). Minden munkakör,ahová„tehethetség, hajlam utalják", legyen a nőknek is nyitva! — hirdetik, írnak a külföldi gyári munkásnőkről és női ipariskolák létesítését követelik. A háztartás egyszerűsítéséről is szó esik. Újfajta varrógép, kávéfőzőgép, körtürményeztek Heine verseiről, Wagner műveiről. A hang merész: idősebb Alexandre Dumast „irodalmi szarká"nak nevezte a lap, mert magyarországi útja után egy bécsi emlékkönyvbe a következő verset írta: gála reszelő, mosógép ábráit közlik és a kovasavas szénvízszűrőét (mert az ivóvíz még nem mindenütt jó Pesten!). Még sok egészségügyi kérdésről, a női tornáról, a fürdőszoba nélkülözhetetlenségéről is szó esik lapjukban. A szalonban játékszerűen — akárcsak ma a TV-ben — körkérdéseket tettek fel. A feleletekből szerkesztette Wohl Janka „A modern asszony breviárium"-át. Először a műveltség fogalmát határozzák meg, az anyanyelv hibátlan használatától az önálló művészeti véleményalkotásig. Szikráznak a viták szalonjukban az újabb irodalomról, a modern zenéről. Wagner, Chopin, Paganini értékelésében Liszt véleménye a döntő ... Terítékre kerül a szép otthon kérdése, amelybe csak egyszerű, célszerű tárgyak, jó képek, szobrok kerüljenek, felesleges bojtok, terítőcskék semmiképp. (Érdekes összehasonlítani a kor legdivatosabb irodalmi szalonjának, Diane de Beausacq fogadószobájának képét a Wohl-nővérek egyszerű otthonának rajzával.) A női öltözködés korszerűsítéséről is szó esik. A dolgozó nő ne viseljen felesleges cicomát! Megállapítják, hogy a divathóbortok általában a politikai események és az erkölcsi világnézet függvényei. * 1896-ban, éppen a millennium csillogásának évében sötét, szomorú kérdésre hívja fel a társadalom figyelmét Wohl Janka (nővérét ekkorra már elveszítette). „A sorsukra hagyott gyerekek testi és szellemi gondozására intézményt kell alapítani — meg kell előzni elzüllésüket" — írja. Albumba gyűjti a vendégeitől kapott képeket, kottákat, verseket, írásokat. A könyv jövedelme legyen az első anyagi bázis, azt akarja. Arany János, Jókai Mór, Teleki Blanka írásai között Munkácsy Mihály, Mednyánszky László, Feszty Árpád rajzai vannak, Kossuth Lajos levele, majd Várady Antal, Vargha Gyula versei és még sok más értékes írás, műalkotás. Ez a mozgalom volt a szalon életének utolsó nagyobb megmozdulása. Az itt folyó sokirányú nemes törekvés külön azért is szót érdemel ez idén, a nők évében, mert a Wohl-nővérek hazánkban a női egyenjogúság első harcosai közé tartoztak. „Deux choses en bas me font aimer le jour: L'amour, laliberté! Seuls trésors que j'en vie. Pour l'amour au besoin je donneraisma vie, Mais pour la liberté je donnerais l'amour!" A József tér a múlt században Az első bejegyzés Wohl Janka emlékalbumában: Arany János verse Konrádyné Gálos Magda dr.