Budapest, 1977. (15. évfolyam)

11. szám november - Vargha Balázs: Zelk Zoltán éneke III.

Irodalmi városképek Vargha Balázs Zelk Zoltán éneke III. Kutya­élet, kutyahalál Ifjúkori, sokatmondó képzelődése: mi volna, ha a zuglói kutyákat, villák, gyárak, vagyonok, jogok hűséges őr­zőit egy füttyszóval magához hívná, a maga pártjára állítaná? Nagy emberszeretet és nagy kutya­szeretet egyesül ebben az ezópuszian átlátszó szerkezetű versben: Itt semmi sem tiéd ... A szél is vonit már, a szárnyas eb: „Itt semmi sem. . ." Megyek tovább s füttyszóval felelek. Mi lenne, ha füttyömre most előtörnének a kutyák s mögém szegődve vágnának az éji réten át a város felé! Nyomomban ha csatakosan és veszett üvöltéssel száguldanának, mint lázadó sereg . . . Zuglói kutyák Uraik ellen föllázadt házőrzők élén? A kivert kutyák siratójában másra vált a kép: megkínzott, megrugdalt ebek élén. Még 1942-ben, a végső szörnyű­ségek előtt írta ezt, de már a közeli veszély tudatával. Mozdul megint a kép: a cellában, ahol sok mindent nem lehet. Kutyát tartani,de temetni sem lehet. Akármi­lyen cinikusan groteszk ez a kapcsolás, írva van. Mikor Irénre gondol, és min­dig őrá gondol odabent, egy hajdani kiskutya is oda-oda sündörög. Nem csak a kép vált át, a hang is. A kutya­siratóban és a kutyacsábítóban jogos volt az az emelt hang, a kérdő- és fel­kiáltójelek a két vers partitúrájában. És Zelké volt az is, saját óda-hangja, megkülönböztethető a hagyományos ódai nagy lélekzetvételtől éppúgy, mint József Attila politikai ódáinak szi­vet emelő hangjától. A Sirály verssza­kaiban más a dallam. Szenvedélyesen de halkan, rapszodikusan de egyenlete­sen énekli az elmaradt, versben mégis megtett búcsúztatót. Miként a rab cellafalat, úgy kopogtatnám sírodat, megtanultam ott a jelet — de más rabság ez, a tied. Bohócok és lovak Minél teljesebb lesz Zelk költészete, minél nyomatékosabbra nő jelenléte nagy költőket pazarul termő mai lí­ránkban, annál többet játszik a ko­molytalannak tartott mesterségekkel, színhelyekkel, egyéniségekkel. Nem ő fedezte föl, jobban mondva ő is fölfe­dezte, mint annyian Villon előtt és Villon után, hogy gyanús helyeken ugyanúgy teremhetnek áhítatos gon­dolatok, mint áhítatos helyeken gya­nús gondolatok. Istenkísértő, istent sértő imát hol is mondhatna illőbb helyen, mint a cir­kuszban, ahol Gerard, a bohóckirály jajgatott, mert a porond urai nem hagyták játszani. Elébe állt egy ostorát pattogtató vad óriás, a szolgák és a bóbitás porond­futó lovak ura — és kérdezte tőle Gerard, kérdezte: Maga kicsoda? mint én az istent faggatom, ha gáncsvetve elébem áll, hogy mondja meg már kicsoda, kicsoda ő? és játszani mért nem hagyott soha? Emlékezés egy nagy clownra Talán a fény, a fergeteg, s a vadgesztenye-levelek, mik sírodra keringenek, ők tudják a morze-jelet. Talán az emlék . . . Mert lehet, hogy Zuglót járom most veled, lábunknál rég­ holt kiskutyánk, a régi eső hull reánk. Sirály Él a rég-holt kutya, hiszen a vers­ben, az emlékben asszonya is él. A hár­mas séta nem-valódi öröme mindhár­mukat élteti. Az asszonyi gyöngédség­nek, ragaszkodásnak hű árnyéka lesz a kutya ragaszkodása, gyöngédsége. És most már örökre ott lesz a helye a rég­holt ebnek, mint barbár fejede­lemasszony sírjában a legkedvesebb kutyájának. Ezzel teljesedik ki Zelk Zoltán életében a régi hűség a kutyák­hoz. Csak a címével vagyok elégedetlen ennek a versnek. Mert több a vers, mint Gerard emlékezete. Zelk Zoltán imája — nem cím­javaslat ez, csak mű­faji meghatározás. Miért szereti a mutatványosokat, a vurstli egykori csodabogarait? Azért, mert Cocteau és Fellini is szerette az effajta népséget? Nem. Ihletközvetí­tőkre neki nem volt szüksége, bár igaz, hogy egyik vurstli-versét Fellini nevével kezdi. A cirkuszosoknak jó hasznát vették századunk első felének művészei. Szürkeség ellen tarkaságot kaptak tőlük; elérzékenyülést, hogy a bohóc is ember; jóleső szolidaritást a társa­dalom szélén libegő aligművészekkel. Zelknek azonban védangyalai, őr­seregei a vurstlisok. Betegségből, kór­házból, sőt razziából szabadulást hir­dető mennyei követek. Mínusz 190 a vers címe és így kezdő­dik: A bohóc és a púpos kikiáltó versenyt kergetik a telet . . . Mikor még csak itt tart az olvasó, azt hiheti, hogy Petőfi Téli világának egy új strófáját látja, didergő mutatványo­sok téltáncával. Nem. A Mínusz 19" jelen van ugyan a kórház ablakán túl, de a mutatványosok a telet úgy kergetik, hogy egy hajdani júliusi délutánt hado­násznak, kiabálnak vissza. A kivert kutyák kínját tudtam én, melyet nem enyhít írként a remény, hogy holnap tán majd másképpen leszen, nem vet számot a hűvös értelem. Csak szűköl, vinnyog, mert nem érti meg, miért nem lel gazdát a szeretet? S kutyákkal népes lett az éjszaka . . . ezer kivert társad kísért haza! Kiket, mint téged, nem felejthetek: zöld rémülettel lobbanó szemek, ezernyi kin, ezernyi vinnyogás — kis, kóbor lélek, nékem megbocsáss! ahogy hajával arcom betakarta ne lássanak, s a mellére emelve futott velem az égő éjszakában égő falak, égő utcák fölött, ahogy ha kellett, lángok között láng volt, ahogy fűszál a fűben, ahogy árnyék, ahogy csukott száj, ahogy surranás, ahogyan Schubert Ave Máriája, ha éppen azt dalolta el nekem, ahogy négy deszka közé gyömöszölve, még átnyúlt hozzám a cella falán, ahogy ma hajnalban szobámba lépett, lábánál húsz éve halott kutyánkkal, mert tudja, merre járok, hol lakom Ahogy A bohóc és a púpos kikiáltó versenyt kergetik a telet, hadonásznak a kórház ablakában — Hát lehet! lehet! folyvást, emberek! Itt látható a kettévágott asszony, ki mégis fölkel aztán, s újra jár. Csigó László felvétele 28

Next