Budapest, 1978. (16. évfolyam)

1. szám január - Szényi Gábor: Kirakatok, kirakatrendezők

A dekorációs műhelyek általában elhanyagoltak, a minimális igénye­ket sem elégítik ki. Egy nagy gya­korló­műterem létrehozása lenne célszerű. Jövőre azt tervezzük, hogy egy hét gyakorlatot két hét iskolai oktatás követ. E hosszabb váltási idő haszna, hogy a diák többet hasznosít a munkából, hi­szen összefüggésében látja, s ma­ga is cselekvő részesévé válik. Divatos szakma: háromszoros a túljelentkezés. Ennek örülünk ugyan, de látjuk az árnyoldalát is. A gyerekek ugyanis nem tudják pontosan, mire jelentkeztek. Sok esetben összetévesztik az Ipar­művészeti vagy a Képzőművé­szeti Főiskolával. Nehezen tudják aztán megemészteni, hogy ez nem művész-, hanem szakmun­kásképző, habár bizonyos művé­szeti ágakkal kétségtelenül vannak érintkezési felületei. Képzés köz­ben is, utána is elég nagy a lemor­zsolódás. Sokkal több hallgatót képzünk, mint ahány a szakmá­ban elhelyezkedik. Nem mind­egyik fiatal lát perspektívát a deko­rációban, a kirakatrendezésben — és ez nem is egészen az ő hibájuk. A szakma kicsit a levegőben lóg, a kirakatrendezők státusza még ma is meglehetősen bizonytalan, körülhatárolatlan. Ezért azokat fogadjuk szívesen, akik már jelent­kezésük előtt dolgoztak ebben a szakmában. Őket kevésbé érheti csalódás, tisztában vannak, mit jelent ez a munka. - Milyen speciális tantárgya­kat tanítanak? — Árurendezés, betűírás, ki­rakattervezés, reklámpropaganda, kereskedelmi ismeretek, művé­szettörténet, á­brázoló geometria, rajz, grafika. Huszonkét év óta működik iskolánk, tavaly egy fel­mérés során kiderült, hogy igen sokan elhagyták a szakmát. Saj­nos, ezt a szomorú tényt több­nyire a mi nyakunkba varrják, mondván: nem adunk megfelelő képzést. Holott az igazság az, hogy a vállalatok nem adnak lehe­tőséget a fiataloknak ötleteik meg­valósítására. A dekorációs iparág nálunk még nem alakult ki. Az iskolában 180 tanulóra is gyakorló­ kirakat jut. De ezt is csak a legnagyobb jóindulattal lehet kirakatnak nevezni, hiszen egy osztálynyi helyiséget osztot­tak tíz egyenlő részre. Mindezt hét, szobányi nagyságú tanterem egészíti ki. Reggel nyolctól este kilencig tart az oktatás, s ez a meg­nyújtott műszak sem a tanárok­nak, sem a gyerekeknek nem ked­vező. Az iskola nem dicsekedhet hagyományokkal; nemcsak azért, mert meglehetősen fiatal, hanem azért is, mert tantervét tekintve teljesen magára van utalva. Ezért magának kellett kialakítani a nevelőgárdát, az oktatás tema­tikáját. Szerencsére ezen már túl vannak. A húszfőnyi tanári kar többsége itt volt diák, akik később elvégezték a Pedagógiai Főisko­lát is. — Milyen az iskola kapcsolata a különböző vállalatok dekorációs részlegeivel? — Általában jó. A gond a kira­katrendezők és a boltvezetők kö­zötti viszonyból fakad, ugyanis a boltvezetők nehezen nevelhetők át korszerű kirakatrendezésre. A régi ízlés jegy­é­ben ma is sokan azt tartják, hogy akkor jó a kira­kat, ha telezsúfolják áruval. Pedig a kirakat nem raktár. A vállala­tok propagandatevékenysége sem eléggé átgondolt. Kirakatrende­zőinknek elsősorban a propa­ganda­vezetők instrukciói alap­ján kellene dolgozniuk. — Milyen lehetősége van az is­kolának külföldi tapasztalatcseré­re? — Kevés. Tanáraink nem jár­nak külföldi tanulmányutakra, cserelátogatásokra. Az egyetlen lehetséges alkalom, amikor a HUNGEXPO megbízásából kül­földi kiállításokat rendeznek. A gyors munka azonban megfosztja őket attól, hogy tanulmányokat folytassanak, alaposabban körül­nézzenek. Ha pedig végeztek, valutáris okokból azonnal haza kell jönniök. Azt azonban el­mondhatom, hogy a szocialista országok között tekintélye van a mi iskolánknak, mint a legjobbat tartják számon. Mi jóformán alig jutunk ki tapasztalatcserére, noha nálunk már minden szomszédos ország szakemberei megfordul­tak, nem is egyszer. — Hogyan látja a kirakatren­dezés és a kirakatrendezők helyze­tét? Az utóbbi időben ebben a szakmában is bizonyos visszaesés, egy helyben topogás figyelhető meg. Talán azért is, mert kirakat­rendezőkből hiány van, és a ten­denciát figyelve rreg is marad a fiatalok szakmájának. Ami azt jelenti, hogy a jövőben sem szá­molhatunk erősebb hagyomá­nyoknak, nagy tekintélyű szak­embergárdának a kialakulásával. Egy azonban bizonyos: a fiatalok­ban sokkal több ötlet, fantázia van, mint amit a szemlélődő a kirakatokban lát. S miért nem valósíthatják meg ötleteiket? A vállalatoknak kellene többet segít A képeket Csigó László készítette, az Osvát utcai Kirakatrendező Iskolában

Next