Budapest, 1978. (16. évfolyam)

10. szám október - Károlyi Mihályné: Otthonaim

N­ehezen fogtam hozzá, hogy Mesterházi Lajos kérésére, lapjában különböző ottho­naimról írjak, mivel ahogy fér­jem mondja „Hit, illúziók nél­kül" című könyvében, az ő sorsa az volt, hogy hontalan legyen; így vándoroltam vele én is, egyik országból a másikba, városról városra, otthonainkat állandóan váltva. A családban azt szokták mondani: Orczy báróné átka tel­jesült be Károlyi Mihályon, de az egész Károlyi családon is. Ennek története a következő. Régebben egy Károlyi felesé­gének, egy Orczy bárónénak, házat épített a birtokán. Halála után a család kitette a bárónőt a házból, mire ő megátkozta az összes Károlyit, hogy soha sehol ne találjanak nyugalmat, sehol ne tudjanak letelepedni. Én főként leánykori otthona­imról fogok megemlékezni, meg a háború és forradalmak alattiak­ról. Mert odakint az emigráció lakás- és penzió-cserékből állt, mind olcsóbbakat, következés­képpen kevésbé kényelmeseket keresve. Tizenhárom éves koromig a Margit rakpart (a mai Bem rak­part) 9. szám alatt atyám, And­rássy Tivadar bérházában volt a pesti otthonom. A földszintet és az első emeletet laktuk. Ez a ház már nem áll, lebontották a két háború között. Főkapuján ko­csiknak és autóknak volt behajtó­juk. (A hintót és autót akkoriban még egyaránt használták.) A széles lépcsőház a fogadószobák­hoz vezetett és egy galérián ke­resztül az ebédlőbe. Ezt Rippl-Rónai tervezte a XX. sz. első éveiben, az akkori szecessziós stílusban, vastag, színes üvegab­lakokkal, amelyek akváriumi ho­mályt borítottak a helyiségre; a nappali étkezéshez is villanyt kellett gyújtanunk. Ha jól em­lékszem, az egyik ablak a „Ró­zsát tartó nőt" ábrázolta, virágos kertben, óriási levelű fügefák alatt. Az asztalokon az irizált poharak harmóniája összeillett az egész helyiség színkompozíciójá­val. Atyám nagy csodálója volt Rippl-Rónai művészetének, anyám portréját is vele festette meg, finom szép profilját, fekete magasnyakú ruhában. A festő egyik legszebb műve. Úgy em­lékszem, hogy valami baleset történt a színes ablakokkal, el­tört a vastag ólomkeret, és nem sikerült visszaforrasztani, így az ebédlőnk kivilágosodott, és ennek főként anyám örült; ő túlságosan excentrikusnak, ebédlő számára alkalmatlannak találta Rippl mun­kát. Az ebédlőből nyitott galéria vezetett a Dunára néző társalgók­ba. Főként reneszánsz stílusú bútorokkal voltak berendezve, mély, kényelmes díványokkal; az ember elsüllyedt, nehezen tud­tunk kimozdulni belőlük. Álló­lámpák sötét ernyőkkel, perzsa­szőnyegek, damaszt karosszékek, a berakott márvány asztalokon bronzszobrok­ és kedvencem: az ismert Dante-portré vörös kerá­miából. Ez után következett anyám budoárja. Steinway zon­gora állt benne, amelyen magyar népdalokat játszott, keringőket bécsi operettekből és saját kompo­zícióját, a „Valse Mauve"-ot. Ezt a cigányzenekarok akkoriban, ha valahol felismerték anyámat nyilvános helyen, azonnal ját­szani kezdték. Hosszú szőrű, fe­hér medve, nagy, nyitott szájjal, OTI kis asztalkák ezüstrámás családi képekkel, csipkepárnák, a vázák­ban sok friss virág, aranyozott díványok XV. Lajos stílusában, tükrök a falon, miniatűrök töme­ge, fényes Kugler (Zserbó) ska­tulyák, színes cukrokkal, a kor jellegzetes női lakosztálya. Innen nyílt anyám öltözője, amely a déli órákban sokszor megtelt ruhakereskedőkkel; a magyar divatszalonok Párizsból hozták bemutatásra legújabb mo­delljeiket a pesti szezonra. A ko­morna sürgött-forgott, mi, nővé­rek pedig boldogan ücsörögtünk a magas sarokkanapén, figyelve a felvonulást. Az öltöző mélyében nagy, lépcsős fürdőmedence volt, a szoba végében pedig vas csiga­lépcső apám földszinti lakosztá­lyához. Anyám öltözőjét a hálószobája követte: széles, baldachinos ágy, dús bársony drapériákkal, az abla­kokon leeresztett, sötét függö­nyökkel. (Anyám többnyire még fekete selyemharisnyát is kötött a szemére, bántotta a betolakodó napfény.) Ebből a hálószobából nyíltak a gyermekszobák. (Jól Csigó László felvételei és reprodukciói

Next