Budapest, 1979. (17. évfolyam)

5. szám május - Dr. Buza Péter: Lovagvár a Ligetben

kerültem, ő már kint élt London­ban, s nem szívesen jött haza. Azt mondta: nem hiányzik itt senki­nek . . . „— Feleségem a jövő héten a családdal vidékre megy — mondta László —, akkor eljöttök egy jó ma­gyaros vacsorára a kertbe, a nagy diófa alá! Szívében mindig magyar maradt. Amikor elhunyt, én itthon voltam, néhány hét múlva mentem vissza Londonba. Pembroke Road-i mű­termemben több levél várt, többek között Lászlóné angolul írt sorai: arra kért, jöjjek el, ha csak lehet azonnal, mert Fülöp nagyon rosszul van, és csak magyarul beszél, ők pedig ezt nem értik. Sajnos elkés­tem, mert akkor már kint nyugodott a temetőben. Ezek után még el kell mondanom egyet mást a múltból. Annak idején László Fülöp Gyalus László tervei szerint, a Zichy Géza utcában romantikus villát építtetett magának gyönyörű műtermekkel. A felavatásra engem is elvitt a két testvér, Frim Ervin és Jenő, akiknek édesanyja Laub Fülöp testvére volt. Először voltam életemben ilyen elő­kelő helyen. László igen kedves volt hozzám, akkor nem hittem volna, hogy 42 év múlva mint jó barátot fogad a világhíres mester, a fejedel­mek, a kardinálisok, a pápa festője, csodás londoni villájában. . . . Sok év múlva, 1959-ben jár­tam egykori londoni villája előtt. El­merengtem. Az idő szelleme, amely a képzőművészetben néha csak a fel­tűnőt . . . istápolja, elhomályosította László Fülöp művészetének értékét is." (Részlet Kisfaludi Stróbl Zsigmond Emberek és szobrok című memoárkö­tetéből.) - Pár éve a Képes Újság már írt erről a házról abban az össze­függésben, hogy ugye egykor az urak festője, ma a népé, a magyar tájé, alkot a műteremben. Én 10 éve dolgozom itt. Ez valóban kiváló és nagyszerű műterem. És azóta sok mindent összeszedtem arról, akinek ezt a nagyszerű műtermet végülis köszönhetem: László Fülöpről. Úgy­hogy nem is tartom ezt a helyiséget „Szegvári műteremnek". Nézzen kö­rül, minden, a tapétától, a modell­sarokig, a tükörtől a márványkandal­lóig, a bronzdíszektől a csillárig az egykori mesterre emlékeztet.­­ Hogyan győzte László Fülöp a rengeteg megrendelést? — Bravúros technikával. Két-há­rom óra alatt kész volt egy portré­val! És az készen volt! Aztán, tudja, volt egy titka, amit persze nem tud akárki ellesni. Úgy tudott csúnya nőket festeni, hogy szépnek látszot­tak. Gyorsan, szépen, művészi érté­ket teremtve, és még hasonlított is a modellre. Jellemet rajzolt, ez volt a sikerének titka. — Ön most mivel foglalkozik Pá­rizsban ? — Cziffra, a zongoraművész — talán tudja — megvett egy romtemp­lomot Párizs közelben, közadako­zásból, és saját pénzén rendbe hozatta. Megnyitotta ott a Liszt Ferenc hangversenytermet, és en­gem bízott meg, hogy festmények­kel díszítsen a falakat. Most éppen egy olyan képen dolgozom, amelyen a zene fejedelmei felajánlják a temp­lomot védőszentjének. Ami viszont ma kissé furcsának tűnik, hogy a zene fejedelmei mellett a donátoro­kat is ráfestem a vászonra, politi­kusok, államférfiak barátcsuhába öl­tözve, szóval divatos dolog lett rá­kerülni a képre, úgy­hogy most már huszonnégyen vannak, de remélem. „Egy év óta szorongva vártam ezt a pillanatot. A fejedelmek, királyok festője le akart festeni. A mester le­ültetett egy alacsony pódiumra. — Egy faunt fogok festeni mondá — , aki nevető szemekkel nézi a világot, de mosolyában van valami keserű. — Akkor szép formás kecskelába­kat is kérek magamnak, mester, poé­tánál az fontos, kritikusaim úgyis váltig szidnak, hogy a lábaim nem elet­formásak, sűrűn bicegek. Munka közben társalogtunk. Az ő muzsikájának nincsenek szeszélyei, az ő hangulatai mindig kommandóra jelennek meg, és mégis igazi hangula­tok. Olyan, mint a nagy színművész, mindig készenlétben. Elmagyarázta nekem az ő művészi hitvallását. Minden arcban van valami szép, valami jellegzetes. Azt kell a többi részek rovására kiemelni. A többi közömbös. Aki ezt cselekszi, nem vét az igazság ellen, de udvarias, ked­ves ember és azt megsegítik . . ." (Részlet a Kiss József és kerek­asztala című kötetből.) Alig több, ami László Fülöpről él az emlékezetben, mint hogy 1869-ben született Pesten, 1937-ben halt meg Londonban. Négy fia született, példás házassága a látszat ellenére sem volt a vagyonnal kötött frigy. Guiness Lucy Madeleine a leg­nagyobb angol sördinasztia gazdag hozományú gyermeke volt — a már­ka, a Guiness márka, ma is él, fekete sör, szürke habbal, a szigetország specialitása —, aki Münchenben is­merkedett meg az akkor még csak a festőiskola padjait koptató, a nagy­bácsi nyilván nem túl bőkezű támo­gatásából pénzelő művészjelölttel. A szerelemből házasság lett, a hozo­mányból palota az akkori Pálma, ma Zichy Géza utcában. Három és félszáz beépített négyzetméteren min­den, ami a főúri kényelemhez szük­séges. Mindössze tizenkét évig volt a kastély a család tulajdonában. 1912-ben László Fülöpnek és palotájá­nak sorsa elválik egymástól. Az új tulajdonos dr. Paupera Ferenc ban­kár, 100 ezer svájci frank évi jöve­delemmel. Neves alakja a század eleji pénzarisztokráciának. 1928 hús­vétján dr. Paupera feleségül vette a neves színművésznőt, Bajor Gizit. Akkor, 1928-ban már eladta ugyan a Pálma utcai házat. Új feleségével új otthonba, a Népstadion út 71-be (akkor Stefánia út 39-be) költö­zött. 1907 — László Fülöp végleges londoni megtelepülésének éve — és 1912 — Paupera megjelenése — kö­zött sem állt üresen a Pálma utcai épület. Alkalmi bérlői között Molnár Ferencnek a nevét is megtaláljuk. A Franklin Társulat gondozásában évről évre megjelenő budapesti cím-és lakjegyzék 1909-es és 1910-es kötete a Pálma utca 10-et listázza Molnár Ferenc író lakhelyeként. Erről a lakásáról nem tud színház­történetünk. Pedig két, igencsak sikeres színműve született a házig nyújtózkodó Városliget árnyékában: a Testőr és a talán leghíresebb, a Liliom . . . „Már sötét van ... a távolban lassú egymásutánban több kis fény­pont gyullad ki, a ligetben meg­gyújtják a gázlámpákat. Juli és Liliom a padra ülnek, mialatt alig hallhatóan, nagyon csöndesen, na­gyon messze megszólal egy zongora­verkli. . . Nagy ritkán itt-ott papír­síp hangja, egy-egy szerény csönge­tés. A kép végéig egyre sötétebb lesz, holdsugár nincs, csak a tavaszi ég ragyog átlátszó sötétkéken . . ." A liget ... A vurstli . . . Mind­nyájunk gyermekkori mennyorszá­ga ... S mintha Pauperával és Mol­nár Ferenccel a színjátszás szelleme is birtokába vette volna a tornyos, bástyákkal ékes, színes ablakaival csillogó házat. Festők, szobrászok és színészek váltják egymást a hú­szas évektől napjainkig egymásnak adva a „lovagvár" három lépcső­házának kulcsait. Mikor költöztek ide, Manci néni ? — 1947-ben vettük meg a lakást, az akkori tulajdonostól, Fehér Zsigmondtól, aki textilnagykeres­kedő volt. A Fehér család 1947-ben vándorolt ki Ausztráliába. 20 évet laktak itt. Övék volt a ház Paupera után, meg a beházasodott Rosen­berg családé. A mai lakók közül mi vagyunk itt legrégebben. Az én férjem, Berczy Géza, jónevű szí­nész volt. A Vígben, a Nemzetiben is játszott. Szenvedélyesen gyűjtötte a színjátszás nyomtatott rekvizítumait a mutatványosok plakátjaitól kezd­ve a színészekről készült metszete­kig. Gyűjteménye védelem alatt áll. Az egyes dokumentumokról készült lista a Színháztörténeti Intézetben is megtalálható. Nem én mondom Berczyék lakásában nem kapok több fényképet és meg­tisztelő felkérést. 16

Next