Budapest, 1979. (17. évfolyam)

10. szám október - Dévényi Tamás: Kirakatpolitika?

DÉVÉNYI TAMÁS KI­RA­K­ATPOLITI­KA ? Régi és új üzletportálok V­olt idő, amikor a buda­pesti üzletek homlokzatá­ról egyre-másra jelentek meg vitacikkek építészeti folyó­iratokban, legjobb építészeink foglalkoztak portáltervezéssel, és a belvárosi üzletutcák bármelyik világvárosban megállták volna helyüket. A budapesti üzletpor­tálok fénykora a század 30-as évei óta, sajnos, a belvárosi utcák sokat vesztettek eredeti fényükből, hangulatukból. Az üz­letek nagy részének elpiszkoló­dott, ötletszerűen összevissza ragasztott, jellegtelen a portálja, a sok lelakatolt ajtó, földszinti raktár és iroda, a Bajcsy-Zsi­linszky út csukott spalettái, az Anker köz lehúzott redőnyei, a kihalt­­Iresham, a Petőfi Sándor utcai üres passage nem méltók egy világvároshoz. A portálok színvonala, álla­pota csak részben függvénye az üzleti életnek, mert jelentősége ennél jóval nagyobb. A portálok a városi élet egyik legjellegzete­sebb és legfontosabb alkotó­részének, a belvárosi utcának gyakran a házaknál is fontosabb elemei, hangulatának meghatá­rozói, amelyek sok más tényező­vel együtt (utcabútorok, világí­tás, reklámok, információs rend­szerek, növényzet stb.) alakít­ják városi környezetünket, tanús­kodnak tárgyformáló kultúránk­ról. Ez pedig már nem keres­kedelmi kérdés. A Belváros mindnyájunk számára nyüzsgő tömeget, autókat, zajt, rikkancso­kat, hirdetőoszlopokat, perec- és virágárusokat, sörözőket, cuk­rászdákat, könyvsátrakat, szín­házakat, mozikat és mindenek­előtt fényesnél fényesebb kira­katokat, üzleteket jelent. A portálok díszes kialakítása a kereskedelem fejlődésével füg­gött össze. Az utcák homlokza­tát alkotó üzletportálok az 1900-as évek végén önálló életre kel­tek. Korábban a középkori vásá­rok, piacterek környékén meg­jelenő kereskedők a házak föld­szintjének boltíves nyílásaiba te­lepedtek, amelyeket eleinte le­vagy kihajtható fatáblával, ké­sőbb üveggel is zártak. Az üzlet­re feliratok, cégérek hívták föl a figyelmet. A szűk földszinti nyí­lásokba húzódó üzlet típusa év­századokon keresztül nem válto­zott, egészen a múlt század köze­péig egyeduralkodó maradt. Szép példáit láthatjuk ennek Budapest klasszicista házaiban, ahol a be­járatokat, kirakatokat kovácsolt­vas vereteken forduló fa vagy vas­lemez táblák védték. (V., Bárczy I. u.) A kereskedelem föllendülése, a bővülő áruválaszték kényszerí­tette a tulajdonosokat arra, hogy árujukat jobban bemutató, hangsúlyosabb kirakatot építse­nek üzletüknek. Ezt segítette elő az a hatósági rendelet is, ame­lyik megengedte, hogy a kira­kat homloksíkja 30 cm-rel az épület homlokzata elé léphes­sen. Erre a redőny és a ponyva­szekrény elhelyezése miatt is szükség volt. Ekkor jelentek meg az építészeti tagozatokkal (osz­lopok, főpárkány) díszített fa kirakatszekrények, amelyek egy­befoglalták az üzlet bejáratát, a kirakatot és a cégtáblát. A mai értelemben vett portál a század­fordulón alakult ki. A szecesszió és az azt követő premodern irányzatok alkották meg az első korszerű üzletportálokat, szecessziós üzletekből a későbbi átalakítások mi­att nagyon kevés maradt meg. A legszebb és gondosan helyre is állított üzlet ebből a korszakból a Váci utcai Philan­thia virágbolt, amelynek por­tálja, belső tere és berendezésé­nek nagy része is épségben meg­maradt. Egyetlen zavaró eleme az együttesnek újonnan terve­zett neoszecessziós cégére. A por­tál közepétől kiálló két csonk egy­kor talán reflektorokat tartott, amelyek este hangsúlyozhatták a csupa tükör, arany, bronz portál szépségét. A Philanthia melletti, Lechner Ödön tervezte Thonet-ház (1889) kirakatait is az elmúlt években állították hely­re, azonban, sajnos, nem az eredeti állapotban, hiszen az öntöttvas díszítésű oszlopok közötti mezőt most kitöltő le­kerekített üvegtáblák helyén vala­mikor egyetlen óriási, maratás­sal díszített üvegtábla volt. A századelő magyar építészeté­nek egyik legjelesebb képvise­lője, Lajta Béla több üzletbel­sőt és portált is tervezett. A Kossuth Lajos utca 4-es szám alatti könyvesbolt (eredetileg Bárd Ferenc z­enemű­kereskedése, 1900) berendezéséből már csak a fagaléria maradt meg (az is fehérre mázolva), az 1964-es át­alakításkor sok mindent elpusz­títottak az eredeti bútorzatból. Lajta két portálátalakítást is ter­vezett. A Szent István tér 15. szám alatti, volt Hecht Jónás­féle nagykereskedés homlokzata Zsolnay eozin mázas pirogránit­ból és bronzból készült (1906—7). Ezt sem becsüljük értékének meg­felelően. Lajta másik, Arany János utcai (volt Klinger Henrik­féle kereskedés), a szakirodalom­ban sem ismert című portálja pedig, sajnos, teljesen elhanya­golva, nagyon rossz állapotban van. Lajta legismertebb műve a Martinelli téri Rózsavölgyi-ház, A A Petőfi Sándor utca 1870 körül

Next