Budapest, 1980. (18. évfolyam)

7. szám július - Frank János: Veress Pál és bálványa

ábrázolásai, a népi fafaragások vagy éppenséggel a madárijesz­tők. Egyszóval — ahogyan ő maga nevezi pontos-pontatlanul — a bálványok. Képei tehát, bármennyire absztraháltak is, szinte valameny­nyien figurák. Kompozíciói csak­nem mindig hangsúlyozottan ver­tikálisak, máskor pedig mintha mértani ábrákra utalnának, de csak utalnak, mert a szándékos szabálytalanság és az elnagyoltság is jellemzőjük. Speciális eljárása a salakrelief. Nyilván ő találta ki, mások művei közt még nem találkoztam ilyesmivel. Ez a sa­játos technika olyan festészet, mely már átlépte a plasztika, legalábbis a dombormű határait. Hatásában sziklák rusztikus fe­lületére emlékeztet, méginkább az épületek falának színes vakolat­rétegéből vájt, úgynevezett sgraf­fito módszerre. Ahogy a kompo­zícióiban áthidalta Veress a geo­metrikus és a lírai vonal ellen­tétét, ezeken a salakreliefjein ki­békítette az intenzív színek és a színredukció ellentmondását is. Ezeknek a reliefeknek a színei tudniillik csak úgy magukban élénkek volnának éppen, ám meghatározóan tompítja, vissza­fogja őket a felület érdességének fényt nyelő optikai hatása. És csaknem minden művének for­télya a statika és az expresszivi­tás, az örökérvényűség és a moz­galmasság furcsa és kevesek ál­tal elérhető egysége. A legkedveltebb előadásmódja Veress Pálnak — azt hiszem — a sima, szinte vakolt alapból hol erőteljesebben, hol gyengéb­ben kiemelkedő reliefalak fogalmazása. A Kőcsike vertikáli­sa mereven néz ránk üreges, vak szemével, az Angyal a mozdula­tával is nyugalmat sugall. To­vábbi lépés a Philemon és Baucis dualisztikus megoldása. A Maszk és láng már más módon készült. Vízben mosott fadarabokat, fa­szilánkokat, vagyis talált tárgya­kat (objet trouvé) válogatott ösz­sze kedve, ízlése szerint, és erő­sítette őket „tematikája" nyo­mán a képsíkra. Ez is festmény, de szobor is, mégis másvalami. Veressnél a technika egybevág a tartalommal, különben mindig így volt ez a jó művészetben, egész kultúránkban. Művészünk leleménye a deszkanyomat is — ez nem más, mint a lapdúc-famet­szet, csak az anyaga puhafa —, mint például a Három alak konst­ruktív tartalommal és annyira élő formában. A Három alak a tájban című kompozíció rokona az előbbinek, csakhogy, úgy tűnik, föltámadt a művészben a hagyományos fes­tő. A három jellegzetes Veress Pál-i bálvány hátteréül vízszintes sávok (szántóföldek?) rendszere szolgál, lila, barna, okker, papri­kapiros színhangolásban. Ez az együttes sem emlékeztet a grand arcra, inkább a népi szőttesek harsányságára, s engem még Hun­dertwasser intenzív színütközte­téseire is, pedig Veress az oszt­rák festő műveit nem ismeri be­hatóan. A bálványokkal és jelekkel Ve­ress sohasem a kuriozitást ker­geti. Mindez csak fórum számára, hogy saját mondanivalóját — szólószonátáját — őszintén és a mi számunkra oly izgalmas mó­don kifejthesse. ..Szélsőségesen humánus festő — mondja Weöres Sándor róla —, hiszen sohasem a természetből, mindig csak a kul­túra emlékeiből meríti Majd másutt így ír: „Humanitása . .. az »itt és most«, vagy a »bár­mikor fölé magasul, szelíden szel­lemi akadálytalansággal átvilágít motívumain és rajtunk." Frank János Philemon és Baucis, 1978. Salakrelief Maszk és láng, 1977. Assemblage Három alak, 1979. Deszkanyomat 25

Next