Budapest, 1981. (19. évfolyam)

1. szám január - Hunyady Judit: Emlékvédelem

házbelsőkkel is. Jó, jó, belső gondok is tehetnek arról, hogy leválasztják a régi, szép freskós szobákat, lemeszelik a festmé­nyeket, mert nagy a lakás- és irodaínség. Nézzék meg például a Televízió szecessziós székhá­zát. A felismerhetetlenségig be­építették. — Úgy érzem, jogos tiltako­zását nemcsak a hangulati értékek megőrzése, hanem a gazdasági hasznosság is táp­lálja. — Régi vesszőparipám a köz­világítás. Egy régi villanyoszlop pár száz forintból helyrehozható lenne, és megmaradna a hangula­ta. Ehelyett kidöntik, és három új oszlopot állítanak a helyébe — darabonként harmincezer fo­rintért. Miközben uniformizál­juk a város világítását, egy halom felesleges pénzt is kiadunk. Ez legfeljebb egy-két vállalatnak lehet hasznos, de nem az egész országnak. — Azért néha valami sovány kis eredmény is erőt ad további szélmalomharcomhoz: az augusz­tusi Tere-ferében elbúcsúztam a Szabadság-híd felújításakor fel­áldozott nyolc régi lámpától. Azóta megkeresett Dalmy Tibor, a Szabadság-híd újjáépítésének kormánybiztosa, megígérte, és helyre is állították a pásztor­botlámpákat. De ez egyáltalán nem jellemző eset. Kampánysze­rűen cserélik a házfalakon találha­tó lámpakarokat. A Gül Baba ut­cában is új higanygőzlámpák ke­rülnek a helyükre. Amit nyerünk fényerőben, el­veszítjük hangu­lat­ban. Az anyagiakról nem is be­szélve. A leszerelt régi gázlám­pákat exportálják idegen váro­sok szépítésére. Egy-két helyen felújítják ugyan a meglevőket, de ehhez külföldről hozunk be sti­lizált gázlámpákat. Hol ebben a ráció? A rossz utánzat többe kerül, mint a régi. S miközben a régi lámpatartó ott áll üresen a falon, az új lámpaoszlopba bele­ütköznek a gyalogosok. Ez a lámpacsere kifejezetten magyar specialitás. Sehol sem találunk hasonlót Leningrádtól Monacóig, Londontól Havannáig. — Egyéb bosszúságok? — Például a félbevágott há­zak. A második világháború után sok épületet helyreállítottak, de érdekes módon mindig csak a fel­ső részüket. Az alsó részt szisz­tematikusan egyformára bur­kolták süttői márvánnyal. A régi szép fából készült kiraka­tokat ma mind acélvitrinre cse­rélik. A hajdani tölgyfa ka­puknak is befellegzett, noha legtöbbször csak az a kifogás ellenük, hogy nyikorognak. Hát nem olcsóbb az olajozás mint egy új „egyenkapu"? Miközben az Ingatlankezelő Vállalat arról panaszkodik, hogy kevés a pénze, felújítás helyett belemegy sok indokolatlan cserébe. Se vége, se hossza a panaszáradatnak, a hoz­zánk írt levelekben. — Mi a helyzet a régi liftek­kel? — Régen gyönyörű öntött- és kovácsoltvas rácskompozíciók­kal, faburkolatú, tükrös, ablakos lifteket építettek. Az új, ki­egészítő alkatrészek gyártása olcsóbb lett volna, mégis inkább lecserélik drága pénzért az egész liftet ajtóstul, a művészi értékű rácsokat pedig beolvasztják. A minap a Tolnai Világlapja egyik régi számát lapozgatva szívfájdító hirdetésre bukkantam, amely azt tudatta: hol lehetett megvenni a lebontásra ítélt házak berende­zéseit. Ma a szanálásra kerülő épületek használható értékeit senki sem gyűjti össze, hogy újrafelhasználják. Ilyen gazdagok lennénk? — Van-e látható haszna a rovatának? — Az Országos Műemléki Fel­ügyelőség felajánlotta a segítsé­gét, Dalmy Tibor is jelentkezett a lámpák védelmében. A sajtó is kezdi már felkarolni e témát, a Televízió, a Rádió is foglalkozni kezdett épületvédelemmel. És ha egyre többen hajtogatjuk az iga­zunkat, csak nem lesz falra hányt borsó?! — Egyetért azzal, hogy Em­lékvédelem legyen ennek az interjúnak a címe? — Egyet, sőt talán városvéde­lemnek is mondhatnánk. Ne csak a településfejlesztésről beszél­jenek, foglalkozzanak település­megóvással is az illetékesek, de az egyes ember is. Az a baj, hogy az emberek nem érzik sajátjuk­nak a házat, a lakást, amelyben élnek. Amikor az egyik épületet filmeztük, megkérdeztem egy erkélyen könyöklő asszonyt, tudja-e, hogy egy valamikori vendégfogadó kétszáz éves rácsá­ra támaszkodik. Na és? — felelte. A rácsot már majdnem megette a rozsda, de amikor faggattam, miért nem mázoltatja be, azt válaszolta: Az az IKV dolga. Az emberek egyszerűen vakok a szépségre. — De azért „besegített" a háború is . . . — A háborúk sok kárt okoz­tak, nagyon kevés régi műtár­gyunk maradt. De nekünk nem elég a középkor, a reneszánsz vagy a barokk „hagyatékát" vé­denünk. Az ország arculata a századfordulón alakult ki. Ennek az időszaknak sok emléke meg­őrzésre érdemes. Mégsem áll rá az agyunk, hogy ez a miénk, ezt kell tisztelni, becsülni és óvni. A történelmi értéke kisebb ugyan, mint a régebbieké, de ez a jellemző. Az ember szereti az egyedit, a különbözőt, de ennek létrehozására egyre kevesebb a lehetőség. Kellemesebb a Petőfi Sándor utcai szövetboltban vagy a Kígyó patikában vásárolni. Már túl vagyunk azon, hogy csak az legyen fontos, ami a polcon van, meg kell őrizni a polcot is. — Nem érzi ártalmasnak ezt a nosztalgiát? — Nem. A nosztalgiám az egy­ségesítés ellen küzd, a teljesen egyforma lakások, lakótelepek, üzletek, lámpák ellen. Vonzódik az uniformizálttól eltérő hangu­latot őrző tárgyakhoz — és ezt kellene meglovagolnunk. — Megállíthatja-e a felgyor­sult időt? — Nem tudom. Jó lenne, ha a műsor hatására nemcsak megsze­retnék a várost, de a fölösleges pénzkiadásokkal járó uniformi­zálási törekvéseket is sikerülne leállítani. — Ha teljesíthetném egy kí­vánságát, mit kérne? — Ami világunkra az a jel­lemző, hogy a házak falán álló táblán ezt olvashatjuk: itt állott az a ház, amelyben lakott élt valamelyik irodalmi vagy más nagyságunk. Az lenne az igazi, ha unokáink azt a táblát tehet­nék ki: itt áll az a ház, amelyben éltünk, dolgoztunk. Hunyady Judit Csonka lámpa az Akadémia előtt Feltárják-e a szép öntöttvas portál többi részét? Új lámpa cseréje még újabbra

Next