Budapest, 1981. (19. évfolyam)

9. szám szeptember - Fischer József: Amikor újjáépítési kormánybiztos voltam . . .

Andrássy urat kérte, én a Széll Kálmán teret ajánlottam, majd két eredménytelen beszélgetés után, az Erzsébet térben állapod­tunk meg. Ezt az ügyet nem vit­tem az elnökség elé. Ugyanebben az időben vált a Ferenc József tér Roosevelt térré és a Zita királyné rakpart Montgomery rakparttá. A Közmunkák Tanácsának meg­szüntetése után, 1948-ban, a Fő­városi Tanács több korábbi elne­vezést megváltoztatott, így a Montgomery rakpartét és az Er­zsébet térét. Hadd emeljek ki a különböző javaslatok sokaságából még egyet. A Nagykörút egyes szakaszait kü­lönböző Habsburg nagyságokról nevezték el annak idején. Sokan javasolták, hogy változtassák meg nevüket. „Ugyan ki tudja ma már — vetettem ellent — kikről is ne­vezték el őket. Viszont egy-egy azonos nevű városrészhez tartoz­nak, s hosszú ideje ezen a néven ismeretesek, kár volna felforgatni a hagyományt!" K­ormánybiztosi működésem emlékezetes eseménye, ami­kor májusban először jutot­tam át Budára, az ideiglene­sen helyreállított Szabadság-hí­don. A II. kerületi elöljáróság vezetősége tehetetlenül állt a fel­adatokkal szemben. A Krisztina­városban dögszag terjengett. Mindenütt romok. Az Alagút a boltozata tetejéig tömve volt harci járművekkel. Embernyi rés sem volt köztük. Aki csak tehette, Pestre menekült romeltakarítási kötelezettsége elől. A látogatáso­mat követő harmadik napon 1500, szerszámokkal, vontatóeszközök­kel felszerelt ember vonult át énekszóval a hídon, és már kora reggel munkához látott. Gőzhen­gerrel vontatták ki az Alagútból az egymáshoz láncolt szerkezete­ket. Nem volt kis feladat a Vár te­rületének romtalanítása sem. Mintegy 150 ezer köbméternyi omladék elhelyezéséről kellett gondoskodni. A sokféle javaslat közül a Vérmező feltöltése bizo­nyult a legcélszerűbbnek. Ez a terület ugyanis akkor egy átlago­san egy méter mélységű teknő volt. Itt robbantották föl az ösz­szegyűjtött gránátokat. Az egész városban hozzávető­leg félmillió köbméter anyagot kellett megmozgatnunk, és több ezer járműroncsot kellett eltávolí­tanunk, a hídroncsokról nem is beszélve. A kormánybiztosság in­tézte a sérült lakások helyreállítá­sát is. A kereken 295 ezer fővárosi lakásból 80 ezer sérült meg. Az első hónapokban a lakástulajdo­nosok végezték vagy végeztették a kisebb helyreállításokat. Hama­rosan nyilvánvalóvá vált, hogy nem tudják a költségeket a lak­bérekből fedezni. Ezért csak a legszükségesebb munkák elvégzé­sére, víz- és csatornavezetékek javítására, lakásonként egy W.C. használható állapotba helyezésére köteleztük őket. A további helyre­állítást a lakók jogában állt elvé­geztetni, s a befektetett összeget lelakhatták. A lerakás maximális határideje 15 év volt. A helyre­állítási költségeket a kormánybiz­tosság emberei a helyszínen ellen­őrizték számlák alapján. Ez a mű­velet igen nagy apparátust igé­nyelt, s nem ment valami gyorsan. A mintegy 50 ezernyi aktatömeg­ből 1948 januárjában még 15 ezer elintézetlen volt. Mondanom sem kell, sokan visszaéltek a helyzet­tel. Évek múltán jártam egy ilyen 15 évre bérmentesített lakásban, meg kellett állapítanom, hogy az illető másfajta lerakást érdemelt volna. Első intézkedéseim egyike volt, hogy munkabizottságot alakítsak az építésügyi szabályzat átdolgo­zására. Alkalmazni kellett az új építészet városrendezési eredmé­nyeit, figyelembe kellett venni a megváltozott helyzetből adódó le­hetőségeket, sok vonatkozásban módosításra szorult az elavult övezeti beosztás, a lakástervezés hátrányos előírásait pedig meg kellett szüntetni. A városrendezési munkabizott­ság 1945 végén látott hozzá külső szakértők bevonásával a terv alap­elveinek a kidolgozásához. A mű­szaki egyetem három professzora, köztük a kitűnő városrendező, Vargha László, 1946 januárjában beterjesztett szakvéleményükben részletesen kifejtették észrevéte­leiket. A városfejlesztési terv tár­gyalásán azonban — amelyet 1947 januárjában tartottak — nem kí­vántak részt venni, mert az nem mutatott lényeges eltérést a ko­rábbi tervtől. Az 1946. július 10-i városren­dezési tanácsülésen a tanács egyik tagja az Andrássy út 60. szabály­talan tatarozásának ügyét hozta szóba. Az engedély nélkül vég­zett munka miatt bírságot vetet­tünk ki. Az egyik későbbi tanács­ülés közben bejött egyik közeli munkatársam, és a fülembe súg­ta : „Péter Gábor üzeni egy őrnagy­gyal, hogy amennyiben nem von­ja vissza a vállalkozójukat sújtó határozatot, előállíttatja." Szin­tén súgva mondtam: „Azt üze­nem Péter Gábornak, hogy szá­jon lesz vágva." „Ezt mond­jam ?" „Menj, és mondd meg ne­ki!" Az ülés után behívtam szo­bámba az egyik tanácstagot, és el­mondtam neki az esetet. Kérdé­semre a munkatársam azt állítot­ta, hogy szó szerint átadta az üze­netemet, amire a küldönc azt mondta: „Nem hiszem, hogy az Elnök úr ezt üzeni az Altábor­nagy úrnak." A másnap újból megjelenő őrnagyot a két mun­káspárt két bizalmijának jelenlé­tében nagy hangerővel küldtem haza. A Margitsziget egy erre a célra alakított részvénytársaság kezelésében volt, s a Köz­munkák Tanácsának a fel­ügyelete alá tartozott. A Szigetet mindaddig csak csónakkal lehe­tett megközelíteni, amíg el nem készült a felrobbantott Margit­híd pótlására a sportpálya déli ré­szének vonalában egy cölöpjár­mokra épített fahíd, a Manci. Ekkor lehetőségünk nyílt rá, hogy felmérjük a Margitsziget háborús veszteségeit. Megállapítottuk, hogy a fedett uszoda csaknem sértetlen maradt, a Palatínus strand épületeit és a Nagyszállót nehéz kézifegyverektől származó belövések rongálták meg. Ennél nagyobb károkat okoztak a fosz­togatók: minden mozdítható fel­szerelésük eltűnt. Súlyosan meg­sérült a Nagyszállótól délre fekvő kisebb, háromemeletes szálloda. Ennek üzemeltetése a múltban is célszerűtlen volt, ezért lebontása mellett döntöttem. Az ún. Ybl­féle fürdő megrongálódott ugyan, de helyreállíthatónak minősítet­tük. Bár nem tartottuk elég kor­szerűnek, lebontása akkor még szóba sem került. 1958-ban bon­tották le. Komoly problémákat kellett megoldani a Nagyszálló helyreál­lításakor. Az étterem konyháját és kapcsolatos helyiségeit eredetileg az alagsorban, félig a földbe süly­lyesztve helyezték el. Magas du­nai vízállásnál a talajvíz részben elöntötte az alagsort. Ilyen kö­rülmények között a forgalmas ét­terem kiszolgálása nem lehetett zavartalan, arról nem is beszélve, hogy a személyzet számára nem volt elegendő helyiség. A nagy gyakorlattal rendelkező, precizi­tásáról híres Vadász Mihály épí­tészt bíztam meg az épület átala­kításával és a javítási munkák ellenőrzésével. A konyhát az észa­ki szárny földszintjére helyezték át, a szobaszám csökkenését eme­letráépítéssel pótolták. Emeletrá­építés készült a déli oldalszárny­ra is a személyzet számára. Az építkezés költségeinek fedezésére a Margitsziget Rt. részvényeinek mintegy feléért pénzügyi megál­lapodást kötöttünk az OTI-val. 1947 őszén sikerült üzembe he­lyezni a nagyszerű fekvésű szál­lodát. 1948 januárjában a köztár­sasági elnök fogadásán a tervhiva­tal vezetője a tervfegyelem meg­sértésének nevezte a Nagyszálló helyreállítását, mert ők a Gellért­szálló újjáépítését ítélték fonto­sabbnak. (A Gellértre csak tíz év múlva került sor.) A Dagály utca végén, a Duna­parton körülbelül kétszáz méter hosszú, vagy ötven méter széles pocsolya gőzölgött régtől fogva. A környék fiataljai alsónadrágban vagy anélkül heverésztek meleg vizében. A háború utolsó éveiben került ez a terület a Közmunkák Tanácsa tulajdonába. Ahogy a Palatínus strand munkálatai be­fejezéshez közeledtek, foglalkozni kezdtünk az angyalföldi strand létesítésének a gondolatával. Helyszínrajzot készítettem, ame­lyen kijelöltem a strand lehetséges méreteit, figyelembe vettem a majdani Árpád-híd hídfőjét is. A munka 1946 őszén kezdődött Darvas Lajos mérnök irányításá­val. A következő évben elkészült a töltés — a Duna felé kőburko­lattal, a strand felé teraszosan, füvezve — és az egyik medence. A kabinok, öltözők és a kiszolgáló épület első kapavágását én végez­tem, az eseményt a rádió is köz­vetítette. H­ivatalba lépésemkor elsősor­ban az újjáépítés ügye, az élet alapvető feltételeinek a megteremtése foglalkozta­tott. Városrendezési terveim meg­valósítása elé főleg a magántulaj­don gördített akadályokat. 1947 végén kezdtem behatób­ban fo­glalkozni a Belváros prob­lémáival. A városközpont forgal­ma megnövekedett, az ősi útháló­zat szűkösnek bizonyult. Szükség lett volna az észak-déli város­tengely megépítésére a Deák tér és a Szabadság tér között. Ez a terv már két évtizeddel korábban is fölmerült, de akkor még áb­ránd volt, csak térrajzra húzott színes szabályozási vonalak for­májában létezett. 1947-ben az ut­cák kiszélesítését a magántulaj­donban levő házak akadályozták. Tanulmánytervet készítettem a Petőfi Sándor utca kiszélesítésé­re. Vaspillérekkel akartam kivál­tani az utcát szegélyező házak fő­falait, és gyalogjáró céljaira az épületek földszintjéből vettem volna el a szükséges részt. A ké­sőbbi árkádosítások előfutárának tekinthető ez a tervem, amely a Tér és Forma 1948. februári, utolsó számában jelent meg, így búcsúztam hivatalomtól és a fo­lyóirattól, amelyet hat éven át szerkesztettem. 1948. február 21-én ezt jegyez­tem föl: „Reggel Vas Zoltán mi­niszter, a Gazdasági Főtanács fő­titkára távbeszélőn közölte: A Közmunka Tanácsot 24 órán belül megszüntetem."

Next