Budapest, 1982. (20. évfolyam)

3. szám március - Frank János: Átlátszó plasztika

kiállású, huszáros krómacél, a rideg, de nyílt szívű üveg és a képlékeny víz — és mégis rokonok. Mindhárman fényesek, fehérek. A szökőkút öt mé­ter magas. Ha az ortodox konstruk­ti­vitáshoz mérjük, barokkos mű. N­égy darab karéjos, homorú (konkáv) lemez áll benne egymásnak háttal, köztük négy fémcső. A kút közepén hosszú henger. A négy karéjjal szem­ben, négy körcikk alakú üveghasáb, tetejükön fém kupak. Önmagában is szép, szuverén konstrukció ez, még­sem kész. Hogy kiteljesedjen, hogy a négy cső síkidomú formát lövelljen, olyant, mint az üstökös farka, s a négy üveghasáb négy domború vízpalástot produkáljon, ki kell nyitni a vízcsapot. A centrumba állított hosszú henger szabályos, üvegharanghoz hasonló formát alakít ki a vízből, az egész kút­komplexum koronájaként. Az acél­üveg-víz hármasa újabb effektussal gazdagodott: a világításéval. Este olyan a kút kávája, mintha lebegne a szuf­fiták fölött. Olvasóm ne keresse mostanában ezt a szökőkutat, a kör­nyékbeli földmunkák miatt skatulyá­ba zárták — meg ne sérüljön —, mel­lette pedig, vele egyenlő magasságú földhányás, kisebb hegy magasodik. A Ludas Matyi is megglosszázta ezt az építkezést. Reméljük, nyárra megsza­badítják a Bohus-Hámori szökőkutat kocka­börtönétől. Újra láthatjuk ezt a tájékoztató szignált, újra lehet ta­lálkát adni mellette. Sokoldalú művész Bohus Zoltán, sokféle formanyelvet beszél. Útja egy­re egyenesebb, gesztusai egyre hatá­rozottabbak. „Van olyan nézet — vall­ja —, hogy a dizdjn létrejötte, befejezése a képzőművészetnek. A dizdjnt a kép­zőművészet szülte, ma a fordítottja tör­ténik: a dizdjn gondolkodásmódja és módszere hat vissza a képzőművészet­re. Nekem tulajdonképpen vizuális alap­kutatás a célom; nem akarok sem egyet­len műhelyhez, sem egy stílushoz csat­lakozni, nem érzem, hogy egy izmus vállalásával már mindennek eleget ten­nék. Mindig gondolkodom rajta, meny­nyi a lemaradása a magyar művészet­nek? És igaz-e, hogy lemaradtunk? Mondják, hogy új gondolatok kifejezé­sére hiányoznak a technikai, ipari fel­tételeink. Igaz is, nem is. A szobrász voltaképpen ki tudja egyenlíteni a mű­szaki gyengeséget. Csakhogy ötször annyi munkájába, erőfeszítésébe ke­rül." Megéri. Oldható kötés, krómacél, 1977. Tahin Gyula felvételei Térspirál I. üveg, 1977. Molnár Géza felvételei Bohus Zoltán—Hámori Béla: Mexikói úti szökőkút, üveg, krómacél, 1975—79. Orlay Árpád felvétele 25

Next