Budapest, 1982. (20. évfolyam)

3. szám március - Frank János: Átlátszó plasztika

FRANK JÁNOS ÁHJÍIKKÓ iikisKlilai Bohus Zoltán munkái Bohus Zoltán a professzorának, Z. Gács Györgynek (1914—1978) tanácsára választotta az üvegművészetet. Ha most üveget mondok, a világért se gondoljanak csak poharakra, flaskák­ra: az üveg itt a plasztika anyaga, a szobrász közlésének eszköze. Manap­ság nemcsak a műfajok határai mosód­tak össze, hanem a hagyományos anyag­tár (bronz, kő stb.) is kibővült. Néhány éve Bohus váratlanul hűtlen lett az üveghez, a fém kezdte izgatni, a villogó krómacél, az ezüstszürke vas, a lomhafényű aluminium s az üveg unokatestvére, a plexi. Mun­kásságának egy évtizedét foglalta el a fémplasztika. Úgy látszik, szüksége volt erre az iskolára, hogy visszatér­jen örök szerelméhez, az üveghez. Időközben az üveg ázsiója igencsak megemelkedett: Bohusnak mint üveg­tervezőnek még csak átnyergel­nie sem kellett. 1966-ban fejezte be tanulmányait az Iparművészeti Főiskolán, s az új­onnan létesített üveg szakcsoport ta­nársegédje lett; ma adjunktusa, 1967 óta kiállítóművész. 1972-ben a Ferenc­városi Pincetárlat­ban, 1976-ban a fia­talok Stúdiójában, 1981-ben az Ipar­művészeti Múzeumban — Üvegterek címmel — mutatott be önálló tárlatot. Tavaly részt vett a Padovában rende­zett XIII. Nemzetközi Kisplasztikai Kiállításon (ezt az olaszok Bronzetto­nak hívják, de azért tárt karokkal fo­gadták Bohus üvegeit is). A nyugat­németországi Kassel­ban, a Glaskunst '81 kiállításon 21 ország 120 meghívott kiállítója közül a II. díjat nyerte. Budapesten felállított köztéri plasztikái közül hadd említsem a Mar­tinelli téri telefonközpont homlok­zatán látható — Csiky Tiborral közös — rozsdamentes acélreliefjét és a MÁV Közönségszolgálat irodájának Nagymező utcai (a Radnóti színpad melletti) frontját díszítő, nyomott O betű formából és vertikálisokból komponált hatalmas, tükörfényes krómacél-domborművét. Bohus „fémkorszakában" hang­súlyozott vertikálisai feleseltek húsos, zömök, mégis könnyed térformáival, klasszikusan konstruktív fém, fém­plexi, fém-üveg tárgyai pedig a csavar­anya-csavar zöngéjével árnyalt építmé­nyeivel (Dinamikus egyensúly i-ll 1976; Ipari kristályok, 1977; Oldható kötés, 1977). Mennyiségre is tiszteletremél­tó a rengeteg invenciót, kemény fizi­kai munkát, sőt, felszerszámozott la­katosműhelyt követelő alkotások so­ra. Akkoriban — vagy öt éve — azt írtam, hogy ezekből a művekből is kiolvasható a majd megszülető darab vagy a következő ciklus alapgondolata. A síkból a harmadik dimenzióba, a tS-mondatosból az összetett tartományá­ba, a passzívból a cselekvőbe lépve ku­tatja a tér vonzás-taszítás-egyensúly törvényeit", jóslatom bevált — azért is mertem idézni —, csak éppen arra nem gondoltam még, hogy Bohus tér­belisége éppen üvegtárgyakban inkar­nálódik, s hogy az aktivitásba beletar­tozik a nézők tevőleges részvétele is, mintegy az alkotás befejezéseképpen. Ezeket a plasztikáit üveglapok rétegei­ből ragasztja össze a művész. Külön hatást kelt az üveg természetes zöl­des árnyalata, vagy máskor barnás tó­nusa, amikor is az üvegfelület fémgő­zőkkel kap némi színezést. Szigorú matematikai és geometriai szabályok szerint konstruálja ezeket a műveit — az Iparművészeti Múzeum kiállításán az izgalmas tervrajzokat is kiállítot­ta —, érvényesülnek a fényáteresztés, fénytörés, sőt, a nagyítás fizikai, op­tikai törvényei. A Bohus-objektek palástját egymást metsző síkgörbék adják, éppen a felületek hajtásának megválasztása, s ezek meglepő met­szésvonalai határozzák meg a tárgy tendenciáját. Tulajdonképpen akkor is teljes, befejezett plasztikák volná­nak, ha nem üvegből készítené őket, de mivel az üveg átlátszó, a palást alá­mögé látunk. Ez az anyag tüntető in­diszkrécióval tárja föl a belsejét, ma­radéktalanul megmutatja a teret, va­gyis a plasztikának egy újabb együtt­hatóját vezeti be: a semmit. De ez a semmi a többi tényezővel egyenran­gú, nagyon is határozott valami. A Tér­spirál I. (1977), ez a torta formájú, dob formájú test éppen a hiányaival hat, a piramidális Térspirál II. (1978) állan­dó fejlesztésével izgat fel és nyugtat meg. A Formula II. (1981) rafinált egyszerűségét, először fölfogni sem tudjuk, később rájövünk, milyen vi­lágos törvényekre épült. A Bohus­üvegek sorozatán egyszerre van jelen a méltóságteljes állandóság és a min­dig szellemes dinamizmus. Főművében, a Mexikói úti földalatti végállomás mellett épült szökőkút­ban találkozott Bohus két kedvenc anyaga, az üveg és a polírozott króma­cél. Hámori Béla építész szólt egy harmadik anyagról: a vízről. Hogy vízből is lehet plasztikát alakítani. Más és más tulajdonságokkal rendel­kező anyag mind a három, a kemény krómacél dombormű (1976) a MÁV Közönségszolgálat Irodájának homlokzatán Térspirál II. üveg, 1978 24

Next