Budapest, 1983. (21. évfolyam)

3. szám március - Szombathy Viktor: Fakókeselyű + szirti sas = turulmadár

eleven állatokat kapott. Fel is használták modelleknek a mada­rakat, később azonban kezdtek kényelmetlenné válni, etetésük egyre nehezebbnek bizonyult, így hát Feszty Árpád végül az állatkertnek ajándékozta a turul­nak, dögkeselyűnek festett ma­darakat. Lehet, hogy a „model­lek" erősen hozzászoktak már a művészek társaságához s a műter­mi élethez, mert nemsokára ki­múltak. Szervezetük bizonyára megsínylette a hosszú fogságot. Lendl Adolf azonban vissza­küldte a madarakat — immár ragyogóan kitömve. A két kitö­mött madár aztán a Bajza utcai Feszty-ház különleges érdekessé­ge, „magyar ősmadara" lett. (Ez a ház volt később, a művész halála után, a Petőfi Társaság által megvásárolt Petőfi Ház). A madarak élték túlvilági éle­tüket, s ekkor következett el szá­mukra az újabb metamorfózis, avagy az újabb szerepvállalás kora. Az ezredéves ünnepségek al­kalmával az akkori magyar kor­mány elhatározta, hogy millen­niumi emlékművet állíttat föl Pusztaszeren, Munkácson, Pan­nonhalmán, a nyitrai Zobor-he­gyen, Dévényben, a vár ormán, a brassói Cenk-hegyen és Zi­monyban. Jókai javaslatára a bánhidai hegytetőre is rendeltek egy emlékművet, Komárom vár­megye pedig megfestette Feszty Árpáddal Árpád fejedelem és Szvatopluk találkozását a bánhi­dai mezőn. Ez a kép a komáromi vármegyeháza dísztermét ékítet­te, később a kultúrpalotába ke­rült, 1945 után egy ideig Bajnócon, a volt Pálffy-kastély­ban őrizték, jelenleg ismét a rév­komáromi múzeumban látható. A bánhidai érc-emlékművet Donáth Gyulától rendelték meg. Donáth, jó barátságban lévén Feszty Árpáddal — és mert Feszty Árpád Komárom me­gyei születésű volt —, sokszor meglátogatta műtermében a fes­tőt. Mindkettőt érdekelte ugyan­az a feladat: a bánhidai csata emlékezete. — Erősen foglalkoztat a bán­hidai emlékmű témája — mond­ta tűnődve egy ízben Donáth Gyula —, mivel érzékeltessem ? Fesztynek támadt az ötlete: — Tudom, mit fogsz alkotni. Nézz oda! Látod a madarak ki­rályát — a turult? A sas ott terjesztette szárnyát fölöttük. — Igazad van — nézett föl a turullá vált sasra Donáth —, máris viszem a madarat. S aztán nem csupán a bánhi­dai hegyre helyezett el egy érc­madarat, hanem a budai Várba is. Szaporodtak a turulok: az akkor épülő Ferenc József-híd — a mai Szabadság-híd — is kapott négy rézturult. A kitömött madarak nem sem­misültek meg. Mint a jó bume­rángok ismét csak visszakerültek Feszty Árpádhoz. Amikor a fes­tőművész halála után — (1914) — a háztartását felszámolták, a két madár az ógyallai Feszty-kúriába került, igen jó állapotban, szá­mos családi bútorral, képpel, sőt, festői rekvizítummal együtt. Sokat üldögéltem magam is a ve­lencei dózse-palotából származó faragott karosszékekben, a kiter­jesztett szárnyú sasmadár alatt. Különösen akkor volt érdekes és vonzó a történelmi bútorok között felcsengő társalgás, amikor Feszty Árpoldné Jókai Róza beszélt a ré­gi időkről, vagy Feszty Masa me­sélt az ő Firenzéjéről. A madarak pedig hallgatták. A sas most is hallgatja a beszé­det, de már a diákok beszédjét. Mert a sasmadár — a budavá­ri és a bánhidai turul valaha élő mintája — ma is megvan. Feszty István a rév-komáromi gimnáziumnak ajándékozta — több ornitológiai értékkel együtt, s mivel dr. Szénássy Zoltán ba­rátom, a rév-komáromi gimnázi­um kiváló tanára lefényképezte, íme, bemutatom a kalandos sor­sú, annyi művész szeme előtt repdeső, műtermeket, házakat megjárt totemállattá varázsolt Balkán hegységi sasmadarat, egy természetrajzi szertár kincsét. 'HONISMERET' A budai várban A bánhidai turul. MTI Fotó

Next