Budapest, 1983. (21. évfolyam)

3. szám március - Vén Zsuzsanna: A régi Zeneakadémia

tipkismeret­ 1877. évi számaiban arról olvas­hatunk, hogy a Képzőművészeti Társulat pályázatot akart kiírni a Zeneakadémia épületének ter­vezésére. A pályázatot azonban nem írták ki, a megbízást Lang Adolfnak adták. Ez elég nagy felháborodást váltott ki a kor­társak körében, akiknek nem Lang Adolf személye ellen volt kifo­gásuk, hiszen a Műcsarnok ter­vezésénél már bizonyította tehet­ségét, képességeit, inkább a pá­lyázat elmaradását nehezmé­nyezték. Az eredeti elképzelés szerint a földszinten művészklub, az el­ső és második emeleten a zene­akadémia helyiségei, a harmadi­kon festőműtermek lettek volna. A társulat tehát az épület felét saját céljaira akarta megtartani (a Zeneakadémia csak bérlő lett volna), ezzel magyarázható, hogy magára vállalta az építés terhét. A kivitelező építőmester, Wech­selmann Ignác már 1879 júniu­sára felépítette az épületet, ame­lyet az átadás után teljesen a Zeneakadémia bérelt. Az eredeti elképzeléssel ellentétben csupán a padlástérben volt egy festőmű­terem. Az épület bejárata a Vörös­marty utcai oldalon volt és van ma is. A földszinten, a bejárat­tól északra, a két utcára néző díszített sarokteremben növen­dékhangversenyeket tartottak. Az első és második emeleten, a Vörösmarty utcai oldalon három ablaktengely szélességben, két emelet belmagasságú, 200-300 személyes hangversenyterem volt. Mellette, az emeleten lakott Liszt Ferenc, lakásából közvet­lenül a hangversenyterembe lehe­tett jutni. Leírásokból tudjuk, hogy sokszor egy-egy hangver­seny Liszt Ferenc szalonjában folytatódott. Ehhez a szalonhoz tartozott a ma is meglévő erkély. A második emeleten, Liszt Fe­renc lakása fölött Erkel Ferenc lakott, a harmadik emeleten pe­dig tantermek voltak. A hangversenyterem orgoná­ját a Dangl Antal és fia aradi cég készítette. A félemelet ma­gasságú tölgyfaburkolat faragá­sát a mintarajziskola növendékei tervezték Munderlach Lajos tanár vezetésével. Az eredeti fa­burkolat az új Zeneakadémia úgy­nevezett kupolatermébe került át, ahol ma is megtalálható. A toszkán-reneszánsz városi palotahomlokzaton a harmadik emelet átalakításán kívül lénye­ges változás nem történt. Az épü­let belsejét — mivel funkciója időközben alaposan megváltozott — szinte teljesen átalakították. Csak az öntöttvas korlátú lépcső­ház maradt meg majdnem ere- A hangversenyterem A hangversenyterem díszítéseinek maradványai a II. emeleten. Szilágyi Edit felvételei

Next