Budapest, 1983. (21. évfolyam)

6. szám június - Dolecskó Kornélia: Mérleg — félidőben

DOLECSKÓ KORNÉLIA Mérleg - félidőben Kiegyensúlyozottan fejlődik a főváros Óriási feladatokat tűzött maga elé a Fővárosi Tanács VI. ötéves fejlesz­tési terve. Talán túlzónak tűnik a jel­ző, ám ha megfontoljuk, hogy a mos­tani tervidőszakban nemcsak Buda­pestnek, hanem hazánk népgazdasá­gának is állnia kell a versenyt az igé­nyekkel a nehezülő gazdasági körül­mények közepette, akkor érthető, hogy nagyléptékű az a terv, amelyet a Főváros Tanácsa elfogadott, per­sze a lehetőségeket figyelembe véve. 160 milliárd Dr. Pénzes János tanácselnök-he­lyettes ismertette sajtótájékoztatón, hol is tart a főváros a mostani, közép­távú terv végrehajtásában. Nem volt könnyű feladata a szakembernek sem, amikor megvonta a félidő mér­legét. Számot kellett adni arról, hogy az elmúlt évek során miként sikerült érvényesíteni az MSZMP XII. kong­resszusán megfogalmazott társada­lom- és életszínvonal-politikai irány­elveket, valamint a budapesti pártér­tekezlet által hangsúlyosnak ítélt vá­rospolitikai és városfejlesztési felada­tokat. A számok: a mostani tervidőszak­ban a kormányzat 68 milliárd forint értékű beruházási és 92 milliárd fo­rint működési költségvetést biztosí­tott Budapestnek. Első pillantásra is kitűnik, hogy a forintösszeg meghaladja az V. öté­ves terv idején biztosított forrásokat. Ám számolni kell azzal is, hogy az elmúlt években változtak a költségek, s így az összehasonlításokat szeren­csésebb, úgynevezett naturáliákban: lakásban, kórházi ágyban, tanterem­ben, gázvezetékek hosszában mérni. S ez a felsorolás már önmagában is utal arra, hogy a mostani körülmé­nyek között a fővárosnak pontosítani kellett a fejlesztés ütemét. Meg kel­lett határoznia azokat a társadalom­politikailag legfontosabb célkitűzése­ket, melyekre elsősorban összponto­sítja erejét és lehetőségeit. Dr. Pénzes János kifejtette előadá­sában, hogy a jelen körülmények kö­zött rendkívüli politikai jelentősége van annak, hogy maradéktalanul tel­jesüljenek a lakosság életkörülmé­nyeit javító beruházások. E követel­mény érvényre jutásáért a végrehaj­tás minden szintjén nagy erőfeszíté­sekre, következetes szervező, irányí­tó, ellenőrző munkára van szükség. És bár nem tartoznak szorosan a fej­lesztési tervhez a szervezeti korszerű­sítések, ezeket is meg kellett tervez­ni, előkészíteni és végrehajtani az el­múlt két esztendőben. A fővárosi igazgatás átrendezése elsősorban azt a célt szolgálta, hogy a lakosság el­látását szolgáló döntéseket ott hoz­zák, ahol a legjobban ismerik az igé­nyeket, tehát a kerületi tanácsoknál. A szervezeti korszerűsítésekben nagy hangsúlyt kapott a kerületi tanácsok hatáskörének és önállóságának újabb növelése s ezzel a demokratikus, vá­lasztott testületek beleszólási, ellen­őrzési jogkörének kibővítése. Mit is jelent ez? Egyszerűen szólva azt, hogy a kerü­leti Közért­ Vállalat gazdája az a ta­nács legyen, ahová befutnak a lako­sok panaszai, ott döntsenek az ingat­lankezelő vállalat munkájának minő­sítésében, ahol ismerik annak tevé­kenységét és a munka milyenségét is. Hosszan lehetne folytatni a sort, ám a lényeg, ami már kapcsolódik a gazdálkodáshoz: jobban megnézni a költségvetés forintjait, pontosabban azt, mire költik a pénzt. Rugalmasan átcsoportosítani, ha kell, gyors dön­téseket hozni annak tudatában, hogy milyen társadalmi munkára, milyen önkéntes hozzájárulásra, lakossági vagy vállalati segítségre számíthat egy-egy kerület tanácsa. Azért mond­juk el mindezt elöljáróban, mert az elmúlt két és fél év eredményességé­hez hozzátartozik Budapest lakossá­gának aktív városszeretete, cselekvő­kész tenniakarása is. Hisz a város fej­lesztésében és szépítésében az egyéni igyekezet, a jó értelemben vett pat­riotizmus százmilliókat érő eredmé­nyeket, sok-sok értéket teremtett. Figyelemre méltó tény, hogy a buda­pestiek 1981-ben mintegy 450 millió forint, az elmúlt évben pedig már több mint 600 millió forint értékű társadalmi munkát végeztek. S az is örvendetes, hogy a társadalmi mun­kaakciók mindinkább kapcsolódnak a legfontosabb városfejlesztési, társa­dalompolitikai célkitűzésekhez. A gyermekintézmények bővítéséhez, karbantartásához és felújításához, a lakótelepek, lakónegyedek otthono­sabbá tételéhez, komfortosításához, a parkok, játszóterek megőrzéséhez és karbantartásához. Alapkövetelmény ugyanis, hogy egybeessék, egymást erősítse és tá­mogassa a Fővárosi Tanács minden szándéka és a lakosság sok-sok törek­vése. Hiszen a város fejlesztése nem öncélú, hanem a budapestiek érde­keit, boldogulását kell hogy szolgálja. Kiemelt programok , gondolatok jegyében születtek meg azok a prioritások, elsőbbség­nyújtások, melyek a mostani közép­távú tervet jellemzik, így tehát a Fő­városi Tanács VI. ötéves városfej­lesztési célkitűzései között első he­lyen a lakásellátás javítása szerepel. Ezt követi az egészségügyi alapellátás és fekvőbeteg-ellátás színvonalának javítása, majd az általános iskolai ok­tatás feltételeinek szinten tartása. Mi­nőségileg új, nagy jelentőségű dön­tés, hogy gyorsítani kell a lakóházak, intézmények és közművek rekonst­rukciós munkálatait. Azaz, egyenran­gúvá váltak a felújítások és a rekonst­rukciók a beruházásokkal. Az elmúlt két év városfejlesztő munkájának eredményeként ma meg­állapíthatjuk, hogy Budapest szebb és gazdagabb lett. Mi minden jelzi e megállapítás realitását? Nézzük a számokat. Fel­épült 33 700 lakás, 715 új kórházi ágy létesült. A kisdiákok 551 általá­nos iskolai tantermet vehettek bir­tokukba, újabb 5134 gyermek kerül­hetett óvodába, és a legfiatalabbak közül 2253 előtt nyitottak kaput az újabb bölcsődék. Mindemellett fel­újítottak 19 900 lakást, 21 400-at pe­dig korszerűsítettek. 72 ezer négyzet­méterrel gyarapodott a kiskereskedel­mi hálózat. Ha úgy számolunk, hogy egy nagyobb ABC-áruház 1000— 1500 négyzetméter, akkor 60—70 ilyen új boltot tett volna ki ez a nö­vekedés, ötven százalékkal nagyobb lett Budapest szállodai kapacitása. Bár nem a Fővárosi Tanács beruhá­zásában készültek a Duna-parti szál­lodasor új gyöngyszemei, az Átrium, a Forum, de kétségtelenül Budapes­tet gyarapítják, teszik szebbé. S ugyan­ezt mondhatjuk a budai Novotelról, Pentáról és a Sportcsarnok tőszom­szédságában épült szállodáról. S ha már a Sportcsarnoknál tar­tunk, igaz, ennek munkálatai az el­múlt tervidőszakban kezdődtek, de a mostani tervidőszakban volt az ün­nepélyes átadása. S ma már, alig egy évvel az ünnepélyes avatás után, úgy érezzük, mintha mindig is a főváros­hoz tartozott volna ez a nemzetközi hírű létesítmény, hisz annyi örömet szerzett, annyi izgalmas, emlékezetes sport- és művelődési programnak adott otthont az elmúlt hónapokban. És meg kell említeni az elmúlt két esztendő Budapestet gyarapító ered­ményei között a színházi rekonstruk­ciókat is. Gondoljunk a kis Madách­ra, a Katona József Színházra... A kopott, elavult színházak helyén újjá­varázsolt, a fővároshoz méltó intéz­mények születtek. És folyik tovább a színházak és más közintézmények felújítása. Különösnek látszik talán a felsoro­lás folytatása, de a budapesti szemét­égető működése is a mostani tervidő­szakkal kezdődött. Valószínű, hogy senki nem érzékel látványos változást. Ám ennek a működése egyúttal azt jelenti, hogy enyhültek több évtize­des környezetvédelmi gondok. Az égetőben a legjobb technológiával ár­talmatlanítják a városi háztartási hul­ladék jelentős részét. Előtérben a lakás Legfontosabb feladat a lakásellátás javítása. Dr. Pénzes János leszögezte előadásában, hogy az eredeti tervek­től eltérő összetételben készültek el a már átadott lakások az elmúlt két és fél évben. 1980 és 1985 között a főváros 86—92 ezer lakás felépítését tervezte. 1981—82-ben 33 700 lakás készült el. A fejlesztési erőforrások mérséklése nyomán a tanács arra kényszerül, hogy csökkentse az úgy­nevezett célcsoportos lakásépítést, és szorgalmazza a telepszerű magán­erős építkezéseket. Ennek nyomán 2600-zal kevesebb célcsoportos lakás épült fel a tervezettnél és 700-zal több telepszerű magánerős. A tanács arra törekedett, hogy minél több közmű­vesített, tartós használatba adható tel­ket biztosítson az építkezni szándé­kozóknak. Fontos volt az is, hogy az állami lakásépítés csökkenése kevés­bé sújtsa a lakosságot, ezért a gondos vizsgálatokkal mérsékelte a szanálá­sokat. Az elmúlt két évben 1400-zal kevesebb lakást szanáltak, mint amennyi az eredeti tervekben szere­pelt, így sikerült elérni azt, hogy az elmúlt év végére a budapesti lakás­állomány meghaladta a tervezett 766 ezret. A lakásellátás igen összetett, sok­irányú fejlesztési, gazdálkodási tevé­kenység. Hozzátartozik a lakóház­fenntartás, a felújítás, a korszerűsí­tés, az ingatlankezelés munkájának javítása. A tanácsi ingatlankezelés is meg­újul ebben a tervidőszakban, leg­alábbis a főváros vezető testületei mindent megtesznek ennek érdeké­be. Erre az ágazatra igen nagy fela­datok hárulnak. Mindenekelőtt gon­doskodni kell az építőipari kapacitás bővítéséről. Sok-sok intézkedés tör­tént: szakosított célszervezeteket, komplex brigádokat szerveztek az el­múlt évben, hónapokban. Olyan szer­vezési módszereket vezettek be, ame­lyek közelebb hozzák a feladatokat a megvalósítókhoz. Egészen röviden szólva: korszerűbb ingatlankezelés bontakozik ki, amelyben élesen szét- 2

Next