Budapest, 1983. (21. évfolyam)

1. szám január - Seregi László: Meddig ér a takaró?

SEREGI LÁSZLÓ Meddig ér a takaró? Beszélgetés Alaxai Lászlónéval, a Fővárosi Tanács pénzügyi főosztályának vezetőjével — Budapest szerepe meghatá­rozó az ország életében. Ennek megfelelően részesedik a költség­vetésből is? — Erre a kérdésre nem aka­rok válaszolni. — Miért? Túlságosan kényes pontra tapintottam? — Nem erről van szó. Egy­szerűen csak nincs értelme pa­naszkodni. Meg aztán nincs elég információm sem, s bármit mon­danék, csak felbolygatnám a ke­délyeket. Annyiból kell gazdál­kodnunk, amennyink van, és kész. Ez a 20 milliárd forint az igényekhez mérten nem nagy összeg, de megpróbáljuk a szin­te lehetetlent, úgy beosztani, hogy minden szükségesre jus­son. Nem tagadom, egyre nehe­zebb a dolgunk, de ez csak azok számára meglepetés, akik nem kísérik figyelemmel a világ és az ország helyzetének alakulását. Hozzáteszem, ez a pénz egye­dül és kizárólag intézményeink fenntartását és működtetését szolgálja. A fejlesztésekre, be­ruházásokra szánt keretet külön kezeljük. Erről a témáról sem kí­vánok beszélni, mert nem a köz­vetlen szakterületem, és mert meggyőződésem, hogy jelenlegi gazdálkodási feltételeink köze­pette nem volna helyes illúziók­ba ringatni a lakosságot, s azt a látszatot kelteni, hogy azért min­den sopánkodás dacára jól ál­lunk, lám, még látványos építke­zésekre is futja az erőnkből. Ma­napság az alapvető gondunk az, hogy csökkenő bevételeinkből miként fedezzük rohamosan nö­vekvő kiadásainkat. — Kétségkívül komoly dilemma ez. De egyelőre hagyjuk a feloldá­si törekvéseket! Ehelyett inkább az érdekelne, honnan jön össze az a 20 milliárd forint? — Mintegy 40 százalékát az állami költségvetésből kapjuk. A fennmaradó rész vállalataink befizetéseiből, az adókból, az il­letékekből és a térítési díjakból származik. Ez az arány jelenleg optimálisnak tekinthető, mivel saját bevételeinket csak kismér­tékben tudjuk növelni. Azon egyszerű oknál fogva, hogy vál­lalataink már nem olyan nyere­ségesek, mint voltak, teszem azt, a hetvenes évek közepén. Korábban a befizetések nem­csak az eredményességhez kö­tődtek. Ez a biztonság odalett, mert az újabb jogszabályok az elért nyereség mértékétől tet­ték függővé a hozzájárulást. Ele­inte ez a változás, a gazdasági fellendülésnek köszönhetően, kedvező helyzetet teremtett szá­munkra is. Aztán hirtelen min­den megfordult, s ma már in­kább az intézkedés hátrányait érezzük a bőrünkön. Ebben az évben a tervezett összeg 93 szá­zalékával számolhatunk. Valame­lyest nő ugyan az adókból befo­lyó jövedelem, mert bővül a ma­gántevékenységet folytatók kö­re. Ám a lakosság jobb ellátása érdekében jelentős kedvezmé­nyeket kapnak. Az illetékek sem emelkednek, ellenkezőleg, mér­séklődnek. Főleg a magánerőből építkezők esetében, ezzel is ösz­tönözve őket a saját otthon mi­előbbi megteremtésére. — Semmiképp nem pótolható a kiesés? — Semmiképp. — Ez azt is jelenti, hogy zava­rok várhatók az intézmények mun­kájában? — Ez az, ami nem engedhető meg! Magyarán: arra kell töre­kednünk, hogy megőrizzük a je­lenlegi színvonalat. Azt azonban tudni kell, hogy már ez is nagy­nagy erőfeszítést követel. S nem is mindenhol valósítható meg. A Minisztertanács 1979-ben ren­deletet adott ki, amely rangso­rolta az intézményeket, megha­tározva, hol kell feltétlenül meg­akadályozni az ellátás minőségé­nek romlását. A lista élére a kór­házak, szakrendelők, bölcsődék, óvodák, majd a nevelő- és szo­ciális otthonok kerültek. Min­den más csak utánuk következ­het. Ebből a rangsorból termé­szetesen igen éles viták támad­nak, mert csak kevesen hajlan­dók belátni, hogy a másiknak az igénye társadalmilag fontosabb. Hangsúlyozom, a vezetők zöm­mel tisztában vannak a jelenlegi helyzettel, s nem jellemző rájuk a követelőzés. Szinte alig akad pazarlásra utaló nyom, nincs megalapozatlan, illuzórikus kí­vánság. Csakhogy a néhány évvel ezelőtt annyit emlegetett belső tartalékok kimerültek. Ha egy gimnáziumban újabb tárgy okta­tását vezetik be, s ehhez szem­léltetőeszközöket kérnek, nem torkollhatjuk le őket azzal, hogy már megint a fellegekben jár­nak. Mi is tudjuk, hogy kellenek, kellenének azok a szemléltető­eszközök, de azt is tudjuk, hogy a kórház semmiben nem szen­vedhet hiányt, mert az itteni túlzott takarékoskodás ember­életeket követelhet. Vagyis foly­ton mérlegelnünk kell a fontos és a még fontosabb között. Ideg­őrlő munka, s bárhogy döntünk, érdekeket sértünk. — Egy szemléltetőeszköz hiá­nya még csak-csak elviselhető. De mi van akkor, ha — mondjuk — a színházban nem tudnak fűteni? — Jó a példa. Több okból is. Színházaink állapota meglehető­sen rossz, egyiküket-másikukat akár be is lehetne csukni. Leg­először a József Attilát. Utána is tömör a mezőny. Sajnos, alig akad olyan, ahol minden rend­ben volna. Igaz, zömmel nem is színháznak épültek. A fűtésre visszatérve: azelőtt, ha emelke­dett az energiahordozók ára, az állam benyúlt a zsebébe, s meg­térítette a különbözetet. Ké­sőbb már differenciált. Teljes mértékben csak a rangsor élére állított intézmények költségeit fedezte, a többieknek meg kel­lett elégedniük a 90 százaléká­val. Idén már egy fillér plusz tá­mogatás sincs, legalábbis az utób­biak részére. — Sorsukra hagyják őket? Hi­szen ön említette az imént, hogy kimerültek a belső tartalékok! — Azért én nem dramatizál­nám a helyzetet. Eddig még nem maradt el egyetlen előadás sem energiahiány miatt. — Persze, ne feledjük: a tűr­hetetlenül hosszú nyomdai átfutási idő miatt novemberben beszélge­tünk s nem a tél kellős közepén. — De akkor azt se felejtsük el, hogy én pénzügyi főosztály­vezető vagyok s nem jós. Nem kedvelem a felelőtlen ígéretet, de annyit meg merek kockáztat­ni: Budapest nem marad, nem maradhat színház nélkül. Estén­ként bizonyosan felgördül majd a függöny. — És az elképzelhető, hogy megritkulnak a délelőtti meg a délutáni előadások? Szerintem az sincs kizárva, hogy a könyvtárak­ban csökken a látogatási idő, in­kább a kora esti órákban legye­nek nyitva, jobban igazodva az ol­vasók igényeihez, szokásaihoz. — Igen, ilyen intézkedések el­képzelhetők. Én lennék a legbol­dogabb, ha sikerülne másként úrrá lenni a mostani tagadhatat­lanul kedvezőtlen helyzeten. — A fővárosnak 12 milliárdja van fejlesztési célokra. Ehhez nem lehet hozzányúlni?

Next