Budapest, 1987. (25. évfolyam)

12. szám december - F. Dózsa Katalin: Divatajánlat 1918-ból

20 DIVATREVÜ A RENESZÁNSZ SZÍNHÁZBAN Paul Poiret, a nagy francia divatdiktá­tor 1911-ben Pestre jött manökenjeivel, hogy a közönséget itt is megismertesse az általa kitalált új színpadi műfajjal, a di­vatrevüvel. 1918-ban a Színházi Élet is megpróbálkozik vele, de átütő sikert csak akkor ér el, amikor bevonja a rendezésbe a Szabóiparosok Szövetségét. 1921-ben a Reneszánsz Színházban megrendezett be­mutatón részt vett szinte valamennyi je­lentős divatcég. A látványos revü első je­lenete egy budapesti otthonban játszó­dott, gyermekeket öltöztető szoba­lánnyal, ,,pysamás" háziasszonnyal és sportruhás barátnőivel. A következő rész­ben Darvas Lili autón száguldott egyik szalonból a másikba (nem élőben, filmen, de a bemutatott ruhák valódiak voltak), majd zsúron, illetve báli forgatagban mu­tatták be a legújabb délutáni és esti toilet­teket. A revünek nagy sikere volt, s ettől kezdve évente rendeztek hasonlót. Fel­tűnt egy másik műfaj is, a divattea, azaz a ma ismert divatbemutató, amelyről a Színházi Élet így tudósít: ,,Egy-egy divatbemutató (hogy most már a ruhánál maradjunk) olyan érdeklő­dést kelt, mint akár egy színházi premier, vagy vernisage (kiállítás-megnyitó). A la­pok ráfekszenek a divattudósításokra. A dámák úgy beszélnek, vitatkoznak a szí­nekről, vonalakról, fényeffektusokról, sőt, a technikai részről, a szabásról is a ruha kapcsán, mint akár az új Glas­worthyról vagy Le Corbusier új házairól, vagy arról, hogy Gál Franciska már nem gügyög a »A méltóságos asszony trafikjá­ban«." Budapesten nem szerették a merész ru­hákat, a szabócégek párizsi modelleket vásárolván (ez általános volt ebben az időszakban) finnyásan válogattak. Sze­rintük Poiret ,,darabjait a jó budapesti társaságban viselni nem lehet, a budapesti kokottok kedvéért pedig nem érdemes ná­la vásárolni". Az 1925-ben legdivatosabb Chanel-lel csak az évtized végén barát­koztak meg, s az ekkor feltűnő új csillag­gal, a kissé szürrealista Schiparellivel is el­utasítóak eleinte. ,,Fantasztikus dolgai Budapesten használhatatlanok" — olvas­hatjuk 1935-ben. Ízlésük, minden bi­zonnyal, a kissé konzervatív vevőközön­ség igényét tükrözte. A főváros divatközponttá válásának egyik legfontosabb oka — a fejlődő cégek mellett — éppen a rendkívül mozgalmas budapesti társasági élet: ,,Ki ne emlékezne az udvari bálakra, avagy a régi híres nagy elite bálakra... Voltak bálok, mikor főleg szombaton­ként késő éjjel tucatszám szállítottuk a legszebb báli ruhákat s csodás báli belé­pőket, mikor egy farsangi szezon üzletileg is sokat jelentett" — írta Girardi József fia és utóda, Girardi Tibor 1929-ben. A legfeltűnőbb toilettek bemutatóhe­lye, ha nem is versenyezhetett a londoni Derbyvel vagy a francia Auteuillel, a ló­versenytér volt, elsősorban a híres Király­díj alkalmával. „Mi volt régen Király-díj! Lázas hetek, hosszas készülődések előzték meg ezen fé­nyes társadalmi kimagasló sportese­ményt, s toute Budapest (azaz mindenki, aki számít a budapesti társaságban) ott sé­tált a gyepen szebbnél szebb kreációkban" — írja Girardi Tibor. Az urak is nagyon gondosan öltöztek, vilá­gosszürke, kifogástalan szabású zsakett­ben, szegfűvel a gomblyukban és galamb­szürke cilinderben. Ám a Király-díj fő attrakcióját a hölgyek merész kalapjai s a rendezvény velejárója, az eső jelentették: ,,A verseny mindég a legártatlanabb, a legbűbájosabb idővel, szép biztató napsü­téssel kezdődött, de az ég hirtelen elborult s jött egy rettenetesen bővizű, Noé kor­szakára emlékeztető zápor... A Király-díj ruhákat kétszer nemigen lehetett hordani". Az utcai viseletek bemutatóhelye a kor­zó volt. A Stefánián (Népstadion út) nyi­tott kocsiban, nagy kalapban illett végig­hajtani, persze, csak lépésben, hogy az is­merősök üdvözölhessék egymást. Gyalo­gosan más-más napszakban több helyen is gyülekeztek: a Duna-parton, Kossuth Lajos utcában, Váci utcában, Koronaher­ceg (Petőfi Sándor) utcában, Andrássy úton (Népköztársaság útja). Az első vi­lágháború után azonban rohamosan csökkent a korzó népszerűsége: ,,Hogy a vörös forradalom a legszűkebb és a legbi­zalmasabb érintkezésre szorította azokat a társadalmi rétegeket, akiknek pénzük és szívük is volt öltözködni, azon nincs mit csodálkozni, de hogy a fehér ellenforra­dalom után gombamódra elszaporodott rablólovagok milyen politikai atmoszfé­rát teremtettek, az örök szégyene marad a fővárosnak és örök gyásza a főváros di­vatiparosságának. Ki ne emlékezne arra a gyászos időre, mikor maroknyi modern rablólovag és terrorfiú rettegésben tudta tartani Budapest milliónyi lakosságát. Fé­nyes nappal a Dunakorzón sétáló előkelő hölgyközönség között botrányt csinálni csak jó vicc volt." A korzó igazi ellenségei mégsem az 1924-ben eltűnő terrorfiúk voltak — ha­nem az autók. ,,A fokozódó autóközle­kedésnek áldozatul esnek a város belső útvonalainak hagyományos elegáns kor­zói és ma már a város belterületén a Du­napart az egyetlen hely, ahol a divatkultú­ra szempontjából komolyan vehető korzó van" — állapítja meg a Nőiruhakészítők Országos Szövetségének 1929. évi jelenté­se. Az elegáns közönség inkább a Gerbeaud-ban találkozott, no meg az elő­kelő szállodák, a Gellért, Ritz vagy a Du­na halljában. Fontos hely volt a színház és az opera is, ahol a közönség díszesen öltözött hölgyei kíváncsian lesték a szín­padi ruhacsodákat. A színésznők egyik legfontosabb feladata volt a divat irányí­tása! Pálmay Ilka, Küry Klára toilettjeivel a kritikák is foglalkoztak. A visszaemlé­kezések szerint a híres primadonna, Fe­dák Sári egy-egy színpadon viselt modell­jét 40-50 példányban is leutánozták az ügyes szabónők. A háború után Mészáros Giza, Mezey Mária, Sulyok Mária, Titkos Ilona ruháit másolták. ,,Ma egy 100 kilós is azt akarja, amit mondjuk a »titkoson « lá­tott" bosszankodik egy divatlap 1930-ban. De nem maradnak le a férfiak sem. A múlt század második felében két arisz­tokrata, Podmaniczky Gyula és Szemere Miklós báró számított a legelegánsabb pesti úrnak, a századfordulón a Vígszín­ház művészeit , Fenyvesi Emilt, Király Ernőt és Góth Sándort utánozták vá­rosszerte. A két világháború közötti idő­szakban pedig Uray Tivadar, Ajtay An­dor és, természetesen Jávor Pál a példa­kép. LÓDENKABÁT ÉS SVÁJCISAPKA Új fogalommal kellett megismerkednie a divatiparnak és a közönségnek az I. vi­lágháború idején, az anyaghiánnyal. Ele­inte csak a katonaruhához szükséges posztó hiányzott, így a „hazafias höl­gyek" selyemben és bársonyban jártak. 1917-18-ban viszont papírszövetet ajánl­gattak a divatlapok, amely megfelelő kí­mélés mellett (például óvni kellett a víz-­ től) fiúkabátnak, sőt, télikabátnak is megfelelt (?!). A II. világháborúban Budapest hosszú ideig a béke szigete. Amikor a Riviérán már spárgából készítették a cipőt és vitor­lavászonból a ruhát, a Színházi Élet örömmel jelenti, hogy az egyik legszeb­ben öltözködő pesti dámának végre telje- KIFOGÁSTALAN SZABÁSÚ BÁLI VIDEKET KÉSZÍT I Holló: V. BUDAPEST, V. KERÜLET, DOROTTYA­ UTCZA 10. SZÁM. (Egyedüli raktár). Alapíttatott 1867 ben.

Next