Budapest, 1987. (25. évfolyam)

12. szám december - F. Dózsa Katalin: Divatajánlat 1918-ból

sült régi vágya, s egy gyönyörű ezüstróka­kabátot kapott (Pesten elsőnek), ami nemcsak szép, hanem praktikus és takaré­kos is, hiszen elég alávenni egy egyszerű fekete szövetruhát! 1944-ben nálunk is megjelentek a fatal­pú szandálok és az átalakított öltözetek, mivel komoly gondot jelentett az anyag­beszerzés, sőt, arról is szó van, hogy szab­ványosítsák a ruhakészítést, mert így ke­vesebb fajta szövetre lenne szükség. A szabványosítás sokkal sürgetőbb a háború befejezése után. 1947-ben csak a férfiak számára árultak típusruhát, de ha­sonlót követelt a Szakszervezeti Nőbizott­ság 1948-ban az Asszonyok című lapban: „Ahogy a férfidolgozóknak szüksége van típusöltönyre, típusingre, típus-munkaru­hára, ugyanúgy szükségük volna a dolgo­zó nőknek típuskosztümre, típuskabát­ra". A típusruha nem volt más, mint nagy tömegben gyártott konfekció, amely­lyel meg lehetett oldani a kínzó ruhahi­ányt. 1947-ben még a legismertebb szalonok nyilatkoztak az új divatról, azonban az államosítások eredményeként központo­sítva lett ez a terület is. Egyedül Rotschild Klárának sikerült élete végéig irányító sze­repét megtartania, az állami Clara-szalon vezetőjeként. A szalon ma is megtalálha­tó a Váci utcában, a volt tulajdonost ne­ves divattervezők igyekeznek pótolni. 1949-ben megalakult a Ruhaipari Nem­zeti Vállalat, 1950-ben a mostani Magyar Divatintézet elődje az Állami Divatköz­pont, mellettük jó néhány állami vállalat és szövetkezet jött létre a régi kis szabó­műhelyekből. Feladatuk csinos, ízléses ruhák tervezése a dolgozó nők számára, ez azonban nem mindig sikerült az elvárá­soknak megfelelően. A Nők Lapja 1954-ben az Átex és Női Divatszabóság bemutatóján helyteleníti a látottakat: ,,Mert itt nem apróbb botlá­sok történtek. A nyugati ízlés nem egy­egy díszítéssel, színösszeállítással, ruhával szivárgott be, hanem térhódító módon je­lentkezett..." A nyugati ízlés azonban legfeljebb a di­vatbemutatókra „szivároghatott be", az üzletekbe nem. Ez volt a lódenkabát és a svájcisapka korszaka. Egy-két blúz, szok­nya, egy-két karton­ és szövetruha alkotta a nők túlnyomó többségének „ruhatá­rát". Nem volt miből divatozni, de nem is lehetett, mert könnyen gyanússá vált, aki ékszert, selymet vagy más luxuscikket vi­selt. A nők és férfiak azonban „javíthatat­lanok", a kozmopolita Párizsból diktált irányzatokat akarják követni, sőt, Buda­pest utcáin megjelennek az amerikaias külsejű „jampecek". Lassan az is kide­rül, hogy egy merészebb kivágás, na­gyobb szalagcsokor, feltűnőbb öv vagy nyakkendő még nem jelenti feltétlenül az eszmék elárulását. 1956 után megint kö­zöltek párizsi divatképeket a lapok, s a nők ismét mertek öltözködni. 1957-ben csodálkozva írta a Nők Lapja: „ Valami öltözködési düh tört ki a nőkön... Kora reggel a Váci utcában, vagy ötvenen áll­nak sorban, a lehúzott redőnyű ajtó előtt. Nem citromot, nem banánt és hasonló ínyencséget osztanak, mégcsak nem is ce­lofánt. Konfekcióruhákat." — Szép, ke­vés példányban készült selyemruhákat — hatszáz forintos, akkor igencsak borsos­nak ható áron. A cikkből azt is megtud­juk, hogy a szabónők csak 3-4 hónapos határidővel vállalnak ruhavarrást, annyi megrendelésük volt. Sokat változott az öltözködési kultúra az utóbbi évtizedekben. A konfekciógyá­rak már nem típusruhát gyártanak, mégis mindinkább átveszik a vezetést. A gom­bamódra szaporodó butikok szintén kész­ruhát árulnak, az exkluzív, méretre dol­gozó szalonok háttérbe szorultak. A di­vatipar egyre inkább felismeri, hogy nem azt kell gyártania, amit a vásárló keres (mert külföldön már régen azt hordják), hanem a legfrissebb divatirányzatokat is­merve olyan kínálatot kell teremtenie, hogy ne a bécsi, párizsi, hanem a pesti ki­rakatokból tudja meg a változatosan öl­tözni kívánó közönség, hogy mi a leg­újabb módi. Mert időtlen, a dolgozó nők és férfiak számára alkotott csinos ruház­kodás nem létezik. Ha kissé meg is változ­tatja, alkat és ízlés alapján Budapest, amit a „kozmopolita Párizs" ajánl, füg­getleníteni magát nem tudja, de ismét Közép- és Kelet-Európa egyik jelentős di­vatcentrumává válhat. Ami lehet, hogy komoly és szigorú férfiak (?) szemében haszontalanság, de a szakemberek tud­ják, hogy milyen jelentős gazdasági elő­nyökkel jár! F. DÓZSA KATALIN

Next