Budapest, 1988. (26. évfolyam)

12. szám december - Kiss Károly: Egy ódon ház megújhodott

ra rétegeződve szunnyadtak és hevernek a történelmi korok emlékei. Itt, a reformá­tus templom és a postaépület térségében ugyancsak végleges feltárásra vár az a XI­II. században emelt királyi erősség, ame­lyet a későbbi Anjou királynék birtokol­tak. A magyar középkor fénykorában fontos szerepe volt e palotának, nemcsak az oklevelek, de az itt előkerült gótikus és reneszánsz töredékek tanúsítják: az or­szág egyik hatalmi-szellemi központja állt ezen a helyen. A legújabb kori emlékek közül most csak egyet említsünk: itt áll az egykori Templom utcában, a bontócsákányoktól megmentett jellegzetes óbudai épület s benne Krúdy Gyula utolsó hajléka. A há­zat, s mellette két társát példás körülte­kintéssel helyreállították, hogy immár a magyar műemlékvédelem országos resta­urátorközpontjaként szolgáljon. A legújabb kori emlékek közül most csak egyet említsünk: itt áll az egykori Templom utcában, a bontócsákányoktól megmentett jellegzetes óbudai épület s benne Krúdy Gyula utolsó hajléka. A há­zat s mellette két társát példás körültekin­téssel helyreállították, hogy immár a ma­gyar műemlékvédelem országos restaurá­torközpontjaként szolgáljon. A ház múltját és történetét vallató régé­szeti kutatás jelentős középkori falmarad­ványokra lelt az épület eredeti pincézeté­ben. S mindezek alatt egy római időkből való kutat is sikerült föltárni. A falma­radványokból a régészek megállapították, hogy legkorábbi része a XIII. századból való, de azt is kiderítették, hogy a mosta­ni ház alapjaként szolgáló épületet felte­hetőleg a XIV. században emelték. Az ed­digi eredmények és az okleveles adatok alapján a régészek Gilher német telepes házával azonosítják. Azt is megállapítot­ták, hogy hajdani tulajdonosa 1363-ban harminckét arany forintért eladta a házat Erzsébet királynénak, Nagy Lajos hitve­sének, aki a megszerzett épületet a szom­szédos klarissza klastromnak adományoz­ta. Azt is tisztázták a kutatók, hogy a tö­rök kiűzetése után a középkori épület ma­radványait ismét használatba vették az újonnan jött városlakók. A XVIII. szá­zad végi adókönyvek tanúsága szerint itt működött a „zum Löwen", vagyis az „Oroszlánhoz" címzett korcsmaház. Egy 1799-ből származó leltár mindössze négy asztalt, nyolc széket és két padot talált itt, ebből is kiviláglik, hogy a „zum Löwen" nem tartozhatott a fényesebb vendéglátó­helyek sorába. Az „Oroszlán" korcsmaházat 1816 és 1817 között, akkor elég jelentősnek szá­mító, több mint húszezer forintos költ­séggel, átépítették. A községi vendégfoga­dóként szolgáló intézmény a „zum Unga­rischen Kronen", azaz a „Magyar Koro­nához" cégért viselte, de röviden csak „Kron-Wirtshausnak" nevezték. Ennek alapján lett Korona tér a mai Mókus utca torkolatánál kialakult, most névtelen tér­ség, és ezért nevezték Kiskorona utcának a napjainkban Magyar Lajosról elneve­zett utcát. A régvolt Óbuda topográfiai kutatásá­ban jelentős fogódzót kínálnak a hajdani utcanevek. E régi helynevek néha oly fon­tosak, mint a régészeti leletek. A telepü­léstörténet és gazdaságtörténet, valamint az itt élt népesség életmódját föltáró kuta­tás, más források híján, sokszor csak a történeti helyrajz segítségével igazodhatik el egy-egy emberi település múltjában. Most, e gyönyörűen restaurált épület­ben új intézménnyel gyarapodik Óbuda, ugyancsak ideje lenne végre elrendezni a ház környezetében észlelhető utcanévzűr­zavart. A közvélemény is áhítja, hogy a Krúdy által irodalomtörténeti rangra lé­pett Templom utca ismét tisztes régi nevét viselhesse. Képtelenség, hogy ezt a rövid utcácskát az ötvenes évek neofita buzgal­mában kinevezték Dugovics Titusz tér­nek! A Korona tér elnevezés visszaállítá­sát ugyancsak történelmi és helytörténeti előzmények követelik. Szeretnénk hinni, hogy az önmagát szervező társadalom szép kereteket talál majd e ház falai között. Azt is hisszük, hogy Óbuda lakói e házban kedvük sze­rint megteremthetik ama lehetőséget, amelyben — nevezzük bár Óbudai Tár­saskörnek vagy ilyen-olyan Vigadónak — minden emberi kisközösség otthonra lel. KISS KÁROLY 37 Rétegek. Századok. Táj. Nagy és kisbetűvel egyaránt kezdhetjük a szavakat: Rétegek, Századok, Táj. Naggyal, mert jelen esetben három — igaz, együttesen egyetlen műalkotást alko­tó — műről, tűzzománcról van szó, s kicsivel is, hiszen a fogalmak kevés helyen indítanak meg távolabb, időben, térben mélyebbre vezető asszociációsort az em­berben, mint éppen Óbudán, ahol Bencze Lilla tűzzománcait elhelyezték. Kultú­rák váltották egymást vagy inkább épültek egymásra az időben itt, ahol az embe­ri mű harmóniateremtéséhez a természet adott példát, ahol oly tökéletes egység­be olvad a hegy, a lankás folyóparti táj és maga a folyó, hogy, mondhatni, ez az egység tovább már nem is tökéletesíthető, legföljebb rontható. Az évszázadok alatt sokszor épített itt úgy az ember, hogy megőrizte a táj har­móniáját, és sokszor, az utóbbi időben riadtan látjuk, egyre többször építkezett, építkezik úgy, hogy megrontja az összhangot a táj elemei, a természeti és az épí­tett környezet között. Ha másért nem, ezért, az ellenpélda kedvéért is fontos, hogy megújított, de régi szépségét őrző épületben dolgozik az Óbudai Művelődé­si Központ, hogy a tervezők az új építészeti elemekkel is a hajdani bensőséges hangulatok felidézésére törekedtek. És ezért fontos a régi-új falak között a há­rom tűzzománc jelenléte; tovább tágítják a képzelet számára az újraéledő időt, az épület évszázaddal mérhető múltja mellé a táj, a település évezredeit, jellegze­tes motívumait, a történés érzelmileg átélhető elemeit társítják. Hegyek, mintegy kimetszett képen szemléltetve a földtörténet korszakait; a Duna-kanyar a légifel­vételek tárgyszerű pontosságával ábrázolva; mozaikkockák a rómaiak idejéből, a középkorból, az elmúlt évtizedekből; honfoglaláskori lovasok és Krúdy­korabeli postakocsi, klasszicista ablakok és barokk kapuk — az egyik kép sarká­ban álló lovashoz hasonlóan magunk is állunk a képek előtt, de egy idő múltán akár be is csukhatnánk a szemünket, akkor is látnánk az életet Aquincum, Óbu­da, Buda házai között. P.Sz.E.

Next