Budapest, 2004. (27. évfolyam)

5. szám július - Rátonyi Gábor Tamás: Festett falak

25 J­Ú­L­I­US 204/5 BUDAPEST kormányzat, hogy „megbontja az épí­tett és a természeti környezet harmó­niáját". Egy-egy falfestmény elkészítését a járókelők valóságos cirkuszi produk­cióként élik meg. Az a néhány hét, míg a terv alapján felfestik a falra a képet, a környékbeliek számára igazi látványosság. A lakók rendszeresen összegyűlnek az állványok alatt, kér­dezősködnek, véleményeznek, java­solnak - nem mintha ebben a sza­kaszban már bármit is lehetne vál­toztatni az eredeti terveken. Volt, aki annyira neheztelt a kép miatt, hogy majdnem leköpte a dolgozókat, de úgy tűnik, a városlakók másfajta vá­gyaik kiélésére is alkalmasnak tartják a falfestmény készítésének időszakát: egy alkalommal valaki azzal hozako­dott elő, hogy szívesen aláereszked­ne az alpinisták szerkezetével, ilyet még úgysem csinált. A falfestmény időtálló alkotás. Pa­nelházakra betonfestékkel, vakolt felületre akrylfestékkel viszik fel a képet. Míg egy-egy poszter két évig húzza, a falakon öt, betonfelületen pedig akár 15 évig is kitart a reklám - persze gondos karbantartás mellett, ami körülbelül három-öt évenként ad jelentősebb munkát. Ilyenkor új réteget visznek fel a képre. Meglepő módon sem az időjárás, sem a graffiti­sek nem veszélyeztetik a falfestményt. A nagy ellenség az épület állaga: a málló vakolat, a vizesedés, salétro­mosodás. A festés olyannyira időtálló, hogy a fáma szerint egy csillaghegyi kőkerítés gazdája graffitiseket kért fel: fújnák már össze vízálló festékkel a falat, elege van az évenkénti mázo­lásból. A graffitisek számára pedig úgy tűnik, a festett fal szentség, ha nem is soha, de igencsak ritkán fúj­nak össze falfestményt. Ezt azonban nyilván befolyásolja a murál témája is: politikai hirdetés vagy multinacioná­lis vállalatok reklámja bárkiből elő­hívhatja a szabad véleménynyilvání­tás gyakorlására irányuló késztetést. Budapest egyik legnagyobb falfes­tetője a Matáv. A távközlési szolgálta­tó Beszédes falak nevű programjában öt budapesti (és hat vidéki) helyszí­nen készült el több nagyméretű rek­lám. A budapestiek közü­l a legnép­szerűbb talán a Krisztina körúti és a Csalogány utcai, egy-egy lakóház sa­játosságait - díszítését, ablakait­­ a tűzfalon továbbörökítő festmény. A vállalat számára fontos volt, hogy a forgalmas helyeken lévő nagy felüle­tek révén sok emberhez eljut az üze­net. A mindenütt jelen lévő szájba­rágós reklámokkal ellentétben pedig a falfestmény nem direkt befolyáso­lási eszköz, hanem pozitív élményt adó közterületi műalkotás. A távköz­lési vállalat reklámjaira jellemző, hogy a vezetékes telefon csak a kép egyik motívuma, és mindig valamilyen vi­dám vagy szokatlan helyzetbe, kom­pozícióba illesztve jelenik meg. A szolgáltató szerint a falfestmény mint reklámhordozó esetében a költ­ség-haszon arány nagyon jó, hiszen például egy budapesti fal egyéves bérleti díjából három napig tudnának hirdetni valamelyik országos napilap­ban. Konkrét összeget ugyan nem említettek, de elgondolkodtató, hogy a falfestmények akár másfél évtize­dig is bírják a strapát - persze az sem baj, ha a sugallani kívánt gondolat is legalább ennyire időtálló. Hiába bizonyult az egyik legnép­szerűbb - a konzumszemlélet ellen­zői által is többé-kevésbé elfogadott - hirdetési formának a falfestés, rit­ka, hogy új képpel gyarapszik a fővá­rosi tűzfalerdő. Épp a közelmúltban tűnt el egy pestlőrinci panelház falá­ról a hetvenes évek jellegzetes vonal­vezetését idéző egyik OTP-reklám, mely a megújított hőszigetelésnek esett áldozatul. A közeljövőben a Már­vány utcai falfestmény fog megújul­ni, ám ahhoz, hogy újabb képek ke­rülhessenek az ablaktalan falakra, nemcsak a hivatali fejekben, hanem a vállalati marketingesek gondolko­dásában is némi szemléletváltásra len­ne szükség. Abban bízni azonban, hogy egy lakóközösség a maga és a járóke­lők örömére saját maga finanszírozza tűzfalának egy festő vásznává alakí­tását, egyelőre, úgy tűnik, illúzió. • Krisztina körút Zágrábi út

Next