Budapest, 2004. (27. évfolyam)

7. szám szeptember - Varga Dóra: Tömegoktatás és hozzáadott érték

3 SZEPTEMBER BUHA­P­E­S­T Budapesten az 1999-2000-es tanév óta 137 743-ról 126 588-ra csökkent az általános iskolába járó diákok szá­ma, addig Pest megyében 99 982-ről 102 776-ra nőtt. A Pest megyeiek jelentős része ugyanakkor Budapesten tanul: a fő­városi középiskolák tanulóinak 30 szá­zaléka az agglomerációból jár be. Nem feltétlenül ennek tudható be, mind­azonáltal tény, hogy a gimnáziumi ta­nulólétszám, ha kis mértékben is, de növekszik a fővárosban (mint aho­gyan egyelőre még az országban is). A 2001-02-es tanévben 48 548 diák ült a budapesti gimnáziumok padso­raiban, egy évvel később 48 777. Csakhogy a Pest megyeiek nem a fővárosban adóznak, és ez jelentősen megnehezíti a budapesti önkormány­zatok dolgát. A központi költségve­tésből a gyermeklétszám után kapott normatív támogatás nem fedezi teljes mértékben az oktatási kiadásokat. Al­só tagozaton a normatíva jelenleg 193 ezer forint évente és a diákonként, a felső tagozaton 202 ezer forint, a 9.-13. évfolyamokon pedig 248 ezer fo­rint. A központi támogatás csak a tény­leges költségek hetven százalékára elég, a maradékot az önkormányza­toknak a saját bevételeikből, vagyis a lakosok által befizetett helyben ma­radó adókból kell kigazdálkodniuk, így tehát ha egy gyerek szülei nem ott laknak és adóznak, ahová a diák iskolába jár, az még a nemrég beve­zetett, úgynevezett bejáró normatíva ellenére is plusz költséget jelent az önkormányzatnak. Nem véletlen, hogy a fővárosi szak­képző intézmények átszervezése kap­csán több iskolaigazgató annak a fel­tételezésének adott hangot, hogy az összevonások egyben a Pest megyé­ből bejárók kiszorítására is irányulnak azáltal, hogy a bejárók számára is jól megközelíthető helyen lévő intézmé­nyeket kevésbé jó közlekedésű hely­re költöztetik. Az utóbbi időben az önkormányza­tok egyre kevésbé szívesen vesznek föl körzeten kívüli gyermekeket az általános iskolákba - holott szabad is­kolaválasztás van. Az önkormányzat azonban megszabhatja, hogy iskolája hány osztályt indíthat és milyen lét­számmal. Ezekbe előbb a körzeten belül lakókat kell fölvenni, és a né­pességi adatokból pontosan tudható, hogy az adott helyen hány iskoláskorú gyermek van. Vagyis előre pontosan ki lehet számolni, hogy a körzeten be­lül élő gyerekekből hány osztály áll majd össze. Persze érthető, hogy a fenntartó a maga szűkös anyagi hely­zetében nem akarja más kerületek di­ákjainak iskoláztatását finanszírozni. A gyerek viszont abba a helyzetbe ke­rülhet, hogy eltanácsolják az utca túl­oldalán lévő iskolából, mert az már másik kerülethez tartozik. A főváros sajátságos, kétszintű ön­kormányzati rendszerrel működik, ép­pen ezért nincs is egységes oktatás­politikája. A kerületi önkormányzatok feladata, hogy elsősorban azokat a szolgáltatásokat biztosítsák, amelyek közvetlenül érintik a lakosságot. Az oktatásban ez elsősorban az alapfokú oktatást jelenti: a fővárosi általános iskolák nagy többségét a kerületek tartják fönn. Jelenleg Budapest 23 ke­rületében 401 általános iskola van, eb­ből 328-at a kerületek működtetnek. A legtöbbet, szám szerint harmincné­gyet a III. kerület, a legkevesebbet, mindössze ötöt a XXIII. kerület tart fönn. Nagy szerepük van az egyhá­zaknak, az alapítványoknak és más magáncégeknek is az iskolafenntar­tásban: összesen 61 iskola van a ke­zükben. A főváros 2001-ben 35, két évvel később már 36 általános iskolát tartott fönn. A helyzetre egyébként jellem­ző, hogy a kerületek egyre több isko­lát adnak át a fővárosnak vagy az egy­házaknak azért, mert nem képesek finanszírozni a működtetésüket. A fő­városnak viszont az a feladata, hogy a több kerületet vagy a város egészét érintő szolgáltatásokat biztosítsa. Ez elsősorban a középfokú oktatásra igaz. A budapesti 178 gimnázium 59 száza­lékát ugyan még mindig a kerületek tartják fönn, de egyre növekszik az alapítványok és az egyházak szerepe is e téren. Míg 2001-ben 59, addig 2003-ban már 66 gimnáziumot mű­ködtettek ezek a szervezetek. Maga a főváros 12 gimnáziumot tart fenn. A kerületi önkormányzatok az egyre nö­vekvő anyagi terhek miatt nem tudták ugyanis folytatni a korábban önként vállalt gimnázium-fenntartó szerepü­ket. A főváros 1999-től 2003-ig átvette a XI. kerületi Széchenyi István Gim­názium, a II. kerületi II. Rákóczi Fe­renc Gimnázium Esti­ levelező Tago­zata és az V. kerületi Belvárosi Esti Gimnázium feladatait. Ez szó szerint csak a feladat, vagyis a diákok oktatá­sának átvételét jelenti - iskolaépüle­tek és tanárok nélkül. Jobban jártak azok az iskolák, amelyeknek a mű­ködtetését, vagyis az iskolát teljes egészében vették át. Ilyen volt a XII. kerületi Táncsics Mihály Két Tanítá­si Nyelvű Gimnázium, sőt 2004 júliu­sától a fővároshoz került három régi, nagy múltú középiskola is: a Kölcsey Ferenc Gimnázium, a Petőfi Sándor Gimnázium, illetve a Vörösmarty Mi­hály Gimnázium. Az iskolabezárásokat és átszerve­zéseket ösztönzi tehát a demográfiai helyzet és ezzel egyidejűleg a finan­szírozási nehézségek csokra is. Hiszen a normatívát a gyermekek létszáma után adják, egy iskola fenntartása vi­szont a diákok számának csökkené­sével nem kerül kevesebbe, hanem éppen is hogy nőnek a fajlagos költ­ségek. Teljesen lényegtelen, hogy

Next