Budapest, 2004. (27. évfolyam)

10. szám december - Török András: Budapest - Európa kulturális fővárosa 2010-ben?

BUDAPES­T MEMO I­­K C E­M B­E­R Budapest - Európa kulturális fővárosa 2010-ben? Szöveg: TÖRÖK ANDRÁS fotó FARAGÓ ISTVÁN Mi ez az egész? • Az Európai Unió sok mindennel törődik, bár jól tudjuk, hogy ezt igyek­szik olcsón megúszni. Pénzügyek, vámügyek, infrastruktúra, egyetemek harmonizációja, uborkák és óvszerek méretének szabványosítása igen - a kultúra alig. Az legyen minden ország belügye. Ami a kultúrán belül az uni­ót érdekli, az a sokszínűség fenntar­tása, és egy kicsit az, hogy az európai ismertség növekedjék. Pénzt jellemző módon olyasmikre akar adni, amely kulturális programok eleve összefo­gásra épülnek. 2006-ig minimum há­rom ország együttműködése volt a feltétel, manapság már arról van szó, hogy 2007-től a küszöb hatra nő majd. Az egyetlen olyan európai uniós kul­turális program, amelyet a nagykö­zönség ismer, az „Európa kulturális fővárosa" program. Az ötletet Melina Mer­court, a legendás görög színésznő és kulturális miniszter 1983-ban tett javaslatára fogadta el a kulturális mi­niszterek tanácsa 1985. június 13-án. A deklarált cél az egyes nemzeti kul­túrák jobb megismerése és a közös kulturális örökség hangsúlyozása. Vagyis mindazé, ami eltérő és ami közös. Nem meglepő persze, hogy az első kulturális főváros Athén lett. A program azóta kinőtte a legopti­mistább várakozásokat is. Eredetileg egy hosszúra nyúlt, részben uniós fi­nanszírozású fesztivál volt, amely pusz­tán a cím odaítélése révén jelentős közérdeklődést váltott ki, ingyenes propagandatámogatáshoz jutott. Már akkor is a költségek csekély részét fedezte az EU (amelyet akkor még nem így hívtak). Azt lehet mondani, hogy lényegét tekintve az UNESCO világörökség-programjához hasonló mechanizmusra épül. Azzal sem jár igazán pénz (egyenesen semennyi), viszont annak is van hírértéke (igaz, az hosszú időre szól.) Még jobb hasonlat az olimpia. Azt is helyi pénzből kell megrendezni, és az is nagy esély. Az is gyökeresen át­formálja a városokat. Annak is nagy PR-értéke van. (Igaz, olimpia meg­rendezésére csak nagyvárosok képe­sek, itt tehát sántít a hasonlat.) Glasgow nagyot dobott! Az első öt város (Athén után Firenze, Amszterdam, Nyugat-Berlin és Pá­rizs) még a fesztiválkoncepciót követ­te. Párizsban a bicentenárium kaval­kádjában minden megfigyelő szerint teljesen elveszett a hatás. Észre sem lehetett venni, hogy ezt az esemény­sorozatot is megrendezték. Talán ép­pen ekkor fordult a döntéshozók fi­gyelme a kisebb városok felé. De az igazi paradigmaváltás Glasgow-ban, 1990-ben következett be, amikor ki­derült, hogy ez a program, ha megfe­lelő vízióval társul, és ha a megfelelő tényezők hatékony politikai támoga­tást kapnak, akkor milyen hatalmas eredményeket hozhat. Glasgow a program előtt hanyatló iparváros volt, s a program révén a szolgáltató szek­tor lendületbe jött. Lényegesen nőtt a lakosok kulturális eseményeken va­ló részvételének mutatószáma. Tar­tósan nőtt a munkahelyeké is, és nem utolsósorban több mint tízmillió font tényleges nyereséget hozott a város­nak. Glasgow egyszerűen felkerült a térképre. Növekedett a turisztikai potenciálja, és ez a növekedés nem korlátozódott a program évére. Glas­gow programja, amelyet Robert Palmer, a karizmatikus kulturális menedzser talált ki és irányított, a kulturális szek­torban rejlő komplex és hosszú távú lehetőségeket aknázhatta ki, mert programját a város maga egy ember­ként támogatta. Az utóbbi tizenöt év­ben Glasgow lett az etalon. Ezután változó sikerű és hatású programok következtek: Dublin, Mad­rid, Antwerpen, Lisszabon, Luxem­bourg, Koppenhága, Thesszaloniki, Stockholm, Weimar. 2000-ben, a kü­lönleges év tiszteletére, egyenesen kilenc fővárost jelöltek ki: Avignon, Bergen, Bologna, Brüsszel, Helsinki, Krakkó, Reykjavik, Prága és Santiago de Compostella. Ezzel el is veszett a nagy PR-hatás. Ha kilenc főváros van, nincs egy sem. Átmenetileg egyértelműen a ki­sebb városok felé terelődött az ér­deklődés 2000 után. Általában egy­mástól távol lévő két város kapta a címet, s őket együttműködésre ser­kentették. Rotterdam és Porto (2001), Brügges és Salamanca (2002), Graz A pályázati kritériumok között prioritásként szerepel: 1. a kultúra regionális húzó­ágazattá válására irányuló hosszú távú fejlődés biztosítása; 2. a település- és régió­fejlesztési elképzelések, a regionalitás elvének megvalósulása; 3. a széles körű­ társa­dalmi részvétel biztosítása; 4. a fejlesztések, illetve a programsorozat összeurópai kontextusban való elhelyezhetősége; 5. a természeti és az épített örökségnek a fejlesz­tési tervekbe való bekapcsolása; 6. a kulturális, turisztikai és közlekedési infra­struktúra fejlesztése. A koncepciónak fel kell vázolnia, hogy az egyes kulturális vonatkozású fejlesztési tervek mennyiben adnak lehetőséget a köztérhasználat, az építészet és az új mediá­lis művészetek különböző formáinak olyan összjátékára, amely alkalmas rá, hogy gyökeresen megváltoztassa vagy döntően növelje a város Európa kulturális életében betöltött szerepét. A minősítő előpályázaton sikerrel szereplő pályázatok 2005 első felében meghívá­sos pályázati formában vesznek részt a cím elnyerésére kiírandó pályázat második szakaszában. Az előpályázati felhívásra beérkezett anyagok elbírálására a beérke­zést követő maximum 45 napon belül kerül sor, a bírálati munkát a pályáztatás ezen első fázisában magyar kulturális és államigazgatási szakemberekből álló bi­zottság végzi. A pályázat második szakaszában, a kiíró szándéka ez, nemzetközivé szélesített bírálóbizottság értékeli majd a pályamunkákat. 2

Next