Budapest, 2004. (27. évfolyam)

1. szám március - Saly Noémi: Hódolva az ifjúság lángoló honszerelmeinek - A Pilvax - forradalom előtt és után

lók kávéházának. A festés igen sike­rült. Laccataritól való." Laccataris Demeter nem az egyetlen jó nevű művész, aki kávéházcégérek és -falak festésére vállalkozik. Lyka Károlytól tudjuk, hogy a Redoute (­Vigadó) kávéház 1847-ben készült mennyezetén magyar királyok és hő­sök ékeskedtek. Ugyanebben az év­ben a Séta téri Steingassner kávéház­ban, amelynek belsőépítésze Feszi Frigyes volt, a falakat „...két külföl­di, akadémiát is végzett fiatal festő... Joseph Wehner és Wilhelm Kitzerow festette ki. Ott lehetett látni a fala­kon a kor színpadi hírességeit, Elster Fannyt, Grisst, azonkívül különféle életképeket." A sort hosszan folytathatnánk, de már ebből is látszik: a századforduló híres budapesti kávéházi belsőépíté­szete nem előzmények nélkül való. Csak hát ebből az időből eredeti ál­lapotban semmi nem maradt fönn, sajnos még ábrázolás is alig-alig. Né­hány színezett rajz mellett ismerünk viszont leírásokat, amelyekből kide­rül: az üzletek nagyon is derűs, tarka képet mutattak, s ez a tarkaság nem nélkülözte a politikai felhangokat sem. Johann Georg Kohl 1840-ben írt úti­rajzában meséli: „Az új, divatos pesti szállodákban... a berendezés olyan szép, hogy bármelyik párizsi hotelben megállná a helyét. Minden szállóban van egy kávéház is, ahol a legkülön­félébb újságok közül válogathatunk... a díszítésben általában a nemzeti szí­neket kedvelik. Bárhová is fordulunk ebben az országban, mindenütt e há­rom színbe botlik a tekintetünk. Pi­ros-fehér-zöld a székek és kanapék kárpitja, az inasok és lakájok ilyen li­bériát hordanak, minden kávéházban, étteremben ezeket a színeket lát­juk..." A Pilvax következő bérlője, Fillin­ger János 1846-ban veszi át a staféta­botot volt főnökétől. Ekkor még de­mokratikusabbá válik a hangulat, a közönség. A Honderű újságírója 1846 nyarán így gonoszkodik: „... a török császár az európai statusquo­ egyik legjelentékenyebb tényezőjének ha­dat üzent (...) A fontos európai té­nyező, mellyről szólunk, a világhíres Pilvax kávéház, a hatalmas nagyúr pedig annak rózsapiaczi collegája a derék török császár. Mondják, hogy a fiatalság egy része oda hagyta volna úri utczai tanyáját, s azt az említett rózsapiacival cserélte föl... ha a hír­nek hitelt adhatni, az elpártolok azt vették volna rossz néven kávésunk­nak, hogy azon »szent hely« küszöbén olly halandók is merték betenni lába­ikat, minek egy szabólegény avvagy varga vagy épen bérkocsis. Nekünk, kik a társalgási aristocratiának nyilt barátai vagyunk, lehetetlen rosz né­ven vennünk a fiatalságnak ezen aris­tocraticus demonstratióját, csak azt nem tudjuk egészen megfogni, hogy azok, kik a Pilvaxnál a communis­musi elemet repraesentálták, hogy mondom épen azok válnak el atyjok­tól illy anti-communistai indokok­ból. [...] Mondják, hogy az elpártolt töredék­ diplomatái ki akarják irtani (Európában) föld­szinéről a szegény török császárt, s helyette gr. Batthyány Kázmért vagy Kossuth Lajost kiállí­tani czimerül." (Hogy végül valóban mentek-e vagy maradtak, nem tud­juk, de azt igen, hogy a Török Császár a Belváros bontásáig változatlan né­ven működött.) Fillinger János lesz tehát Petőfiék kávéja. Ő az, aki a kedvükért kiakaszt­ja a falra a francia forradalom nagyjai­nak portréit és a Bastille képét. Ő tűri békésen, hogy csizmás lábbal ugrál­ A Pilvax, ahogyan Kosztolányi láthatta

Next