Budapest, 2005. (28. évfolyam)

1. szám január - Tamás Pál: Városi rezsimek és városi identitások

J­A­N­U­Á­R B­U­­D­A­P­EST ez esetben is valahol a közepes érté­kek tartományába kerül. A nagyvárosok iparszerkezete ter­mészetesen nagyvárosonként eltérő a régión belül, így leépülésének ará­nyai és irányítottsága is más. A máig megmaradt ipari szektor városon be­lüli nagyságát tekintve már nem Var­só, hanem Prága hasonlít leginkább a nagy nyugat-európai központokra. Az öt nagyváros közül ugyanakkor Prá­gának a legmagasabb a szállodai és éttermi szakosodottsága, és Bukarest marad le leginkább ebből a szempont­ból a régió más nagyvárosaiéhoz ha­sonlítva adatait. Magyarország fővá­rosa e tekintetben viszonylag jól áll, de Prága erősebb „rámozdulása" az idegenforgalomra a foglalkoztatottsá­gi adatokból is látszik. A legerősebb üzleti töltést az elem­zők (például BOURDEAU-LEPAGE, 2003) megint csak Varsónál észlelik. A fejlődést e tekintetben illusztrálja az ügyvédi irodák, bankok és tanács­adó cégek számának gyors növekedé­si üteme a lengyel fővárosban. A térség nagyvárosainak integráltsá­gát a világgazdaságba - és egyáltalán a globális folyamatokba - jól mutatják a légiforgalom utasszámai. E tekin­tetben Budapest Prágával és Varsóval együtt ugyan nem áll rosszul, de -legalábbis egyelőre - egyértelmű Prá­ga előnye. Ha Prága teljesítményét 2003 elején száz százaléknak vesszük, ehhez képest Budapest 71, Varsó pe­dig 78 százalékon áll. Ha aztán e há­rom közép-európai nagyváros repülő­téri utasforgalmát Londonéhoz ha­sonlítjuk, Prága teljesítménye a brit fővároséhoz képest 5,4, Budapest 3,8 és Varsó 4,2 százalékával sokkalta sze­rényebb adatokkal jellemezhető. A történelmi adottságok és a globá­lis szerepkörök nyilvánvaló eltérése ellenére is egyfelől éppen ezek a mu­tatók jelzik a régió nagyvárosainak az indokoltnál erősebb periferizáltságát, másfelől azt, hogy például Budapest­nek a kilencvenes években minden fejlődés ellenére sem sikerült „regio­nális fővárossá" válnia, s hogy a poszt­indusztriális kulcsszektorokban -ugyan eltérő szerkezetben - Prága és Varsó jobban teljesít nálunk. Figyelemre méltó szempontokat produkál Budapest pillanatnyi he­lyének érzékeléséhez a „világvárosi hálózat" elemzési megközelítése is (például BEAVERSTOCK, 1999). A metropolisok összevetésekor a rek­lámipart, a bankszektort, a jogi tanács­adást és szolgáltatást, valamint az el­érhető könyv- és számviteli szolgálta­tásokat vették figyelembe. Az elérhe­tő közép-európai adatok nem voltak valami gazdagok, de az azért látható, hogy a jelzett kategóriákban - bár egy-egy területen Budapest és Varsó is kimagaslóan teljesít - a legtelje­sebb szolgáltatási kínálattal ismét csak Prága rendelkezik. Ebben a mé­rési kísérletben Prága 6-os, Varsó 5-ös és Budapest 4-es osztályzatot kapott, és ezzel mindhárom központ a gam­ma osztályú világvárosok osztályában rekedt. A BEAVERSTOCK minősítési rendjében ez sorrendben és lefelé haladva a csúcs felől a 3. kategóriát jelenti (a 12-10 pontos központok alfa, a 9-7 pontosak béta minősítést kaptak). Esély a Balkán kapujának szerepkörében? A közép-európai városok üzleti, kul­turális és turisztikai attraktivitásáról számos, értékét tekintve erősen kü­lönböző adatfelvétel forog közkézen, így minden városvezetés megtalálhat­ja azokat a vizsgálatokat vagy vizsgá­lati elemeket, amelyek a számára ked­vezőek. Bukarest és Szófia általában nem kerül komolyan jegyzett pozíci­óba, Prága, Varsó és Budapest helyze­te pedig az európai üzleti központok térképén egymáshoz viszonyítva a választott indikátoroktól függően hol jobb, hol rosszabb. Két tendencia azonban így is jól látszik. Az első, hogy saját korábbi állapotaihoz képest a

Next