Budapest, 2005. (28. évfolyam)

10. szám október - Inkei Péter: Legyen a kultúra a városfejlesztés kulcsa

rópai dimenzió"-ra. A megoldást ille­tően a tagállamoknak széles körű szabadságuk van, mivel ez nem elő­írások által körülbástyázott és közös­ségi forrásokkal támogatott uniós fej­lesztési program. Ha valahová, legin­kább Európa PR-tevékenységének körébe sorolható aktivitás. Ez az uniós állásfoglalás nem érinti a már meghirdetett kiírásokat, így a miénket sem. (Az előkészületek és a majdani megvalósítás megítélését azonban igen.) Mert a budapesti pá­lyázat zsinórmértéke is fejlesztésori­entációjú. A benyújtott koncepció lényegét a kulturális alapú, kreatív városfejlesztés alkotja, és ehhez il­lesztve érvelünk amellett, hogy sze­rintünk Budapest kiválasztásával ér­hető el a legnagyobb hatás az ország javára. A Budapest 2010 program a jövőre összpontosít. Középpontjába a krea­tív alapon fejlesztett nagyváros élhe­tőségét, a fenntartható fejlődést, a vá­ros és a táj kapcsolatát állítja, s ezen belül hangsúlyozza a város és a víz kérdéskörét. Budapest saját példáján kívánja demonstrálni az élhető nagy­város világszerte egyre erőteljeseb­ben megfogalmazódó kívánalmára ad­ható lehetséges válaszokat. A város, a víz és a kultúra viszonyának hang­súlyozása Budapest példáján európai és globális kulturális és urbanisztikai kérdéseket érint. A Budapest 2010 program arra törekszik, hogy megújít­sa a víz és a köré-fölé épült város kap­csolatát. Föltárja a városi rengetegben a víz és a kultúra által felkínált lehe­tőségeket és örömforrásokat. Ráirá­nyítja a figyelmet ember és ember, ember és környezete viszonyának kér­déseire és a környezettudatosabb élet lehetőségére. A rendszerváltó kelet-közép-euró­pai országok fővárosaihoz hasonlóan Budapest az elmúlt másfél évtized­ben az átalakulás, a változás terepévé vált. Egy évszázaddal az első után most a második Grü­nderzeit­ét éli. A rendszerváltás óta mintegy tíz-tizen­két milliárd dollárnyi működő tőke érkezett ide, becslések szerint évi mintegy százötvenmilliárd forint áram­lik csak az építési beruházásokba. Ez a folyamat Magyarország uniós csat­lakozásával tovább erősödik, s ez a fejlesztési potenciál hosszú távon for­málja a város arculatát. Jórészt most dől el, hogy milyen irányba mozdu­lunk, hogyan alakul át a térszerkezet, hogyan változnak az itt élők életfel­tételei, mi lesz a tradíciókkal, építé­szeti emlékekkel, milyen szerepkört tölt be ez a főváros a jövő Magyaror­szágán. A budapesti pályázat kulcsfogalma a tér. Újabb tereket kíván a kultúra jegyében birtokba venni. Mégpedig egy tág kultúrafölfogás jegyében, ami az életmódot, a létezés harmóniáját is magában foglalja. Ennek jegyében tűzi célul a város peremének számos pontján a közterek s másfél-két tucat művelődési központ megújítását, a letűnt, iparközpontú korszak színte­reinek újjáélesztését (élen az óbudai gázgyárral és a ferencvárosi közraktá­rakkal), a Duna szervesebb bevoná­sát mindennapjainkba a „negatív és pozitív struktúrák" - ezek is terek -révén. Az utóbbi évtized változásai követ­keztében Budapesten jelentős mér­tékben megváltozott a térhasználat módja, részben átalakult a közterek funkciója, a privát sok vonatkozásban előtérbe került a közzel szemben. Pedig a városi élet sajátosságának, utánoz­hatatlanságának titka éppen a pezs­gő közterekben keresendő. Abban a városban jó élni, ahol a civitas polgá­rai nemcsak munkahelyükön és laká­sukban, hanem a köz terein is otthon érzik magukat. Ezek ősidők óta a társadalmi nyilvánosság természetes színterei, agora-funkciójuk civilizáci­ós közhely. Budapest átalakulásának egyik po­zitív eleme a kulturális helyszínek megsokszorozódása: ez a folyamat a városi köztereket és szanálásra ítélt területeket spontán kulturális hellyé, alternatív művelődési és szórakoztató

Next