Budapest, 2006. (29. évfolyam)

9. szám szeptember - Sipos András: Bealkonyult az újabb fénykor ígéretének

2 BUDAPEST Bealkonyult­ak az újabb fénykor ígéretének A Fővárosi Közmunkák Tanácsának utolsó évtizede (1937-1948) NAPJAINKBAN különböző fórumokon egyre gyakrabban és erőteljesebben kap hangot a Fővárosi Közmunkák Tanácsa (FKT) újbóli felállításának gondolata, mint gyógyír a városfej­lesztés nehezen feloldható intézményi problémáira. A fővárosra vonatkozó közbeszédben az FKT már hosszabb ideje egyfajta metaforaként is szolgál: metaforája az olyan városfejlesztésnek, amely szakszerű és nagy távlatokra tekint, nem befolyásolják a napi politika cikkcakkjai, sőt a gazdasági érdekeket is harmóniába tudja hozni a távlatos célokkal. Ennek példájaként álljon itt rövid idézet egy nemrégiben megjelent vaskos kötet­ből, melynek célkitűzése kifejezetten az, hogy az FKT visszaállítása melletti érve­ket gyűjtse össze. Építőiparban érdekelt szereplő mondja: ,Az én cégemen belül is van »kis közmunkatanács«. Ez a problé­makör levezet egész a kőművesig és a se­gédmunkásig... Láthatóan másképp dol­goznak egy olyan épületen, amelyben szakmai örömüket lelik, mert rekonstruál­hatnak egy valamikor csodálatosan meg­épített épületet." Az ÉKT-nak ez a meta­fora-szerepe olyan mértékben került előtérbe az aktuális vitákban, hogy az már inkább nehezíti, mint segíti a haj­dani Közmunkatanács valós szerepével és jelentőségével kapcsolatos tisztánlá­tást. Mi is volt az 1870-ben felállított FKT mint intézmény lényege? Lelke a tanács­testület, melynek tagjait egyenlő szám­ban (9-9 fővel) alkották a kormány kine­vezettjei és a városi önkormányzat választottjai, elnökét és alelnökét a kor­mány nevezte ki. A városszerkezet stra­tégiai kérdéseit illetően döntési joggal rendelkezett. A városszerkezet alapkér­déseit nem meghatározó, de a városképet befolyásoló ügyekben valamennyi önkor­mányzati határozat a jóváhagyására szo­rult, valamint másodfokú hatóságként fel­lebbezési fórum volt minden építési, építésrendészeti ügyben. A kezelése alatt álló célvagyonra, a Fővárosi Pénzalapra támaszkodva önálló fejlesztő, beruházó tevékenységet is kifejtett. Döntéseit és terveit saját műszaki apparátusa készí­tette elő. A 19—20. század fordulójától kezdve az FKT létjogosultságát már időről időre kétségbe vonták azon a címen, hogy ere­deti hivatását — a három város egységes fővárossá egyesítését és alkalmassá téte­lét a neki szánt központi szerepkör be­töltésére — régen teljesítette. A fővárosi önkormányzat időközben mind anyagi­lag, mind szakmailag felnőtt a fela­dathoz, nincs tehát további indok az au­tonómia korlátozására. Nem érdektelen tehát megvizsgálni a Közmunkatanács felszámolása előtti utolsó életszakaszát abból a szempontból, hogy betöltött-e olyan, sajátosan rá szabott szerepet a vá­ros életében, amire más intézmény nem volt alkalmas (és ami jelenleg is hiány­zik). Az intézmény különleges és nélkü­lözhetetlen szerepe mellett általában a következő főbb érveket szokás felhozni. I. A hosszú távú fejlesztési célokat olyan intézmény tudja igazán érvényre juttat­ni, amelyet nem terhelnek a város mű­ködtetésének napi feladatai, ugyanak­kor rendelkezik elkülönített és megúju­ló pénzforrásokkal. 2. Szakszerű és füg­getlen testület, amely a városfejlesztési célokkal képes úgy foglalkozni, hogy ki­emeli azokat a napi politikai küzdelmek közegéből. 3. Biztosítja a koordinációt a városfejlesztés kulcsszereplői (elsődlege­sen a kormány és a fővárosi önkormány­zat, illetve a különböző érintett önkor­mányzatok) között. Mennyiben igazolha­tók ezek az érvek a két világháború kö­zötti időszakra vonatkozóan? Változó szerep az intézményrendszerben Az 1870-ben a főváros fejlesztési céljai­ra felvett nagy állami kölcsön felhaszná­lását követően az FKT nem jutott többé hasonló nagyságrendű anyagi forráshoz. Legfontosabb állandó bevételi forrását korszakunkban is az 1890:1. törvénycikk által rendszeresített, az állami egyenes­adók 1,5%-ában kivetett útadó képezte, amely a harmincas évek második fe­lében (a felemelés előtt) évi egymillió pengőt el nem érő bevételt hozott. Ehhez képest messze elmaradtak a Pénzalap vagyongazdálkodásból származó jöve­delmek. A főváros — itt és a következők­ben a „főváros" intézményi megnevezés alatt a főváros önkormányzatát, azaz Budapest Székesfőváros Törvényhatósá­gát értjük — az FKT-nál jóval nagyobb összeget fordított szoros értelemben vett városrendezési kiadásokra. A nagy átfo­gó városrendezés tervek és akciók kez­deményezése és megvalósítása a század­forduló, kiváltképp a Bárczy-korszak óta mindinkább átcsúszott a főváros kompe­tenciájába. A harmincas években a fő­város és az FKT egyfajta „békés egymás mellett élésre" rendezkedett be. A ki­emelt fejlesztési „akcióterületeket" fel­osztották egymás között, a rájuk szánt pénzforrások egyértelmű elkülönítésével és érintett ingatlanaik elcserélésével is igyekeztek e téren „tiszta" kompetenci­ákat kialakítani. A harmincas évek má­sodik felének legambiciózusabb, de tor­zóban maradt programjai közül például a Tabán fejlesztése a főváros, míg a Ma­dách sugárút kiépítése és az ennek nyi­tányát jelentő Madách tér kialakítása az FKT terepe volt. Az FKT beruházó tevékenysége, me­lyet korábban az útadó szűkös keretei ha­tároztak meg, a harmincas évek második felében fellendült, de ez nagyobbrészt állami beruházásokhoz kapcsolódva, kormányzati megbízásból történt. A Fő­városi Pénzalap ugyanis önállóan ve-

Next