Budapest, 2008. (31. évfolyam)

4. szám április - Murányi András: Zöldmezőből lakópark

BUDAPEST Zöld mezôbôl lakópark Pest-budai focipályák a privatizáció fogságában szöveg: Murányi András, fotó: Sebestyén László Csak az a szép, zôd gyep, az fog csak hiányozni, a gyep... Poldi bácsiból, a legendás ifjúsági film parkôrébôl mintha a próféta beszélt volna. Igaz, esetében a problémát megoldották azzal, hogy nyugdíjazása után lakása elé telepítették a gyeptéglákat. A fővárosi futballpályákat illetôen analógia legföljebb annyiban mutatkozik az iménti jelenettel, hogy a szép, zad gyep, bizony, hiányzik nagyon. A hetvenes években induló megszüntetési­értékesítési folyamat kimutatható vesztesége több tízmilliárd forint. – Maga bátor ember! – Miből gondolja? – Abból, hogy le merte írni, a Horn-kor­mány alatt szüntették meg a legtöbb fut­ballpályát! – De ha egyszer akkor szüntették meg? – Csakhogy itt milliárdos projektekrôl van szó ... és attól félek, hogy magának baja lesz ebbôl... Ez a párbeszéd jó öt esztendeje esett meg köztem és egy igazságkeresô fanatikus kö­zött. Magam cikket fabrikáltam a budapesti labdarúgópályák értékesítésérôl a Népsza­badságban, ô pedig gondos informátorként adta át azt a dokumentációt, amelyet e tárgyban hosszú, hosszú évek óta készít­getett. A listán szereplő adatok, noha nem voltak kétségeim a „beszántások” nagy­ságát illetően, mellbe vágtak kissé. Hogy ötvenhét pálya? Ilyen célokra? S ez meg az a vállalkozó? – kérdeztem magamtól, miközben lelki szemeim előtt megjelentek azok a sporttelepek, amelyek még a maguk sajátosan lepukkant, szocreál stílusában is hozzáadtak valamit a városképhez, és ame­lyek helyett most benzinkutak, bevásárló­központok és gyorséttermek uniformizálják „új” funkciójukat. „Bácsi, kérem, hol lehet itt focizni?” Tényleg, hol? Amúgy akkor nem ért retorzió, bár több telefont kaptam, hogy részint micsoda dol­gok történnek itt, részint tudjam csak meg, kik és milyen célból, továbbá milyen haszon­nal veszik ki az állami, önkormányzati va­gyonkörből ezeket a létesítményeket, nevét, arcát, senki nem vállalta. De még mielőtt az olvasó azt gondolná, csak a gaz­politika okolható azért, hogy egyre kevesebb a zöld terület, nem árt rögzíteni, korántsem. Bűnös abban a rendszerváltásnál számos fontos kérdést – kvázi magyarosan – elfelejtô, félbe­hagyó, az egy idôben még hevesen pulzáló társadalom, közelebbrôl maga az ember, a gyarló, aki nem törôdik sem gyermekeink jövôjével, sem a város szellemével. Pedig – hiszik vagy sem – nem volt mindig így... A sport, a testmozgás, a testkultúra műve­lése a századforduló táján alapvetésnek számított, ennek feltételeit mindenki a maga eszközeivel igyekezett is megterem­teni. Szegények és gazdagok, polgárok és gyárosok építettek pályákat az Angliából „importált” football célszerű­ezése végett; az 1920-as évektől törvény írta elô, hogy minden nagyobb, ezer fônél több embert foglalkoztató vállalat köteles gondoskodni dolgozói egészségérôl, konkrétan labdarú­gó-terület létrehozásáról. A civilek megmozdulásairól pedig álljon itt egy rövid történet. „Ne feledd, hogy amikor 1912-ben megalakították az RTK-t. Az 1989 óta megszűnt budapesti sportpályák Auras (beépítve), Bányagépgyár (la­kópark), BHG (6-os út), BKV Előre – Pesterzsébet (lakópark), Csőszer (6-os út), Elektromos-edzôpálya (lakópark), Danuvia (telekértékesítés), Duna TSZ (telekértékesítés), Dugattyúgyárű (te­lekértékesítés), ÉVIG (telekértékesítés), ÉPGÉP (6-os út), Építôk (HM, kisajátí­tás), Fás (teniszpálya), Felvonó (telek­értékesítés), FÉG (beépítve), Fegyőrök (börtönépület épült a helyén), Finisher (kutyaiskola), Fonógyár (beépítve), Fő­városi Tûzoltó (kiképzôpálya), Fôvárosi Sütôipar (Tesco), Gamma, Ganz-MÁVAG (lakópark), Ganz Villany (kutyafutta­tó), Goldberger (görkorcsolya-pálya), Hajógyár (Tesco), Hajógyár-szigeti (tönkrement), Hárosi Falemez (6-os út), Huteka (6-os út), Honvéd ETI (5-ös út), IKV (kórházépítés), Kinizsi Húsos, Kistext, Keltext (6-os út), Kôbányai Porcelán (parkoló), Kábelgyár, László Kórház (türelmi zóna területe), Lőrinci Fonó, Magnezit, Magyar Acél (beépítve), Medicor (teniszpálya), MOM (telekér­tékesítés), MHK Csepel (benzinkút), Nagytétényi Gumigyár (6-os út), Nagy­tétényi Kinizsi (6-os út), Péteri Major, Pest megyei Építôk (beépítve), Szellôzô Mûvek (6-os út), Sörgyár-edzôpálya, Taurus (benzinkút, gyorsétterem), Te­lefongyár (lakópark), Újlaki FC, Volán SC (benzinkút), BKV Elôre – Kispest (üzletközpont), Budapesti Hôerômű, Csatornázás, MAC Népstadion, Vasút­építô Törekvés (4-es metró), Újpesti Pamut, Nagytétény, Malév (értékesítésre meghirdetve). (Listánk tájékoztató jellegû. Forrás: Diglics Gyula, Népszabadság, Levegô Munkacsoport.) A volt Taurus pálya 2008 április

Next