Budapest, 2008. (31. évfolyam)

7. szám július - Rakob Tibor: Hajók a múltból, tervek a jövőből

BUDAPEST 2008 július Hajók a múltból, tervek a jövőbôl Vízi közlekedés Budapesten szöveg: Rokob Tibor, fotó: BKV archívum és Sebestyén László Bár James Watt egy skót kikötővárosban látta meg a napvilágot, s hajóács édesapja több hajóval is rendel­kezett, 1782-ben született találmányát csak huszonöt évvel késôbb kezdték használni a vízi közlekedésben. A számtalan korábbi újítása által híressé vált egykori ötvös, Robert Fulton volt az, aki – a hitetlenkedôket megcáfolva – 1807-ben sikerrel tette vízre a maga építette gázcsónakot a Hudson folyón. Ezt követôen gyors ütemben kezdtek terjedni a folyami gőzösök, s a folyamatból a Duna-parti városok sem maradtak ki. Pest-Buda elsô gôzhajója egy pécsi mérnök, Bernhard Antal tervei alapján készült 1817-ben a Dráva menti Sellyén. Az I. Ferenc csá­szár negyedik felesége után Carolina névre keresztelt gôzös pesti, majd ezt követô bécsi bemutatkozása azonban nem hozott sikert. Egy Saint-Léon nevû francia mérnök is a hajózási jog megszerzésére törekedett. Jó kapcsolatai révén addig késleltette a dön­tést, amíg saját – épp elkészült – Donau nevû gôzösével ô is harcba szállhatott az engedély megszerzéséért. Ezt végül meg­osztva kapták meg, azzal a feltétellel, hogy két éven belül mindkettőjüknek rendszeres hajójáratot kell indítaniuk. Ennek azonban Saint-Léon nem tett eleget, így a 15 éves szabadalmi jog 1818-ban egyedül Bernhard Antalé lett. A Carolina egy évig a Duna déli szakaszán végzett szállítást, csak 1820 már­ciusában érkezett meg Pestre, hogy az át­kelő forgalom szolgálatába álljon. A városi tanácshoz benyújtott kérelem aláírói között a tervet pénzzel segítő vál­lalkozó, Simon János is szerepelt. Az utaso­kat ugyanis – az eredeti elképzelés szerint – nem a mindössze 13 és fél méter hosszú és három méternél alig szélesebb Carolina, hanem az általa vontatott, ötven utast befo­gadó uszály szállította volna, melynek be­szerzéséhez még pénzre volt szükség. Az engedély megérkezése elôtt Bernhard ha­jója a személyzet hibájából léket kapott és elsüllyedt, de gyorsan kiemelték és megja­vították, így 1820. július 16-án mégis csak elindulhatott az elsô járat a Dunán. A Carolina egészen november 20-ig, a jég­zajlás kezdetéig közlekedett. A mai Vigadó térrôl, a több mint nyolcvan évig használt, csupán 1849-ben lebontott hajóhíd melletti kikötôbôl futott ki. Az indulásra lövés dör­renése figyelmeztetett. Az utasok a Bomba (ma Batthyány) tér és a Császár-fürdô érintésével egészen Óbudá­ig hajózhattak el, de alkalmanként a Margit­szigeten is ki lehetett szállni. Amíg fölfelé – megállásokkal – csaknem két óra volt a menetidő, addig visszafelé mindössze fél óráig tartott az út. A viteldíjak a tervezett­nél olcsóbbak lettek, a havibérlet mellett a családi kedvezmény is megjelent, ám a vál­lalkozás mégsem hozott kellő nyereséget. A hajóhidat bérlô társaság kiváltságai miatt ugyanis a városi tanács csak úgy engedé­lyezte az átkelô hajózást, ha az utasok a két krajcáros hídvámot is megfizetik. Így a pes­tiek számára nem vált vonzóvá a vízi közle­kedés, az utazóközönség kedvét vesztette, elfordult a Carolinától. A következô évben már el sem indult az átkelô járat. Az ezt követô újabb próbálkozásra 1844-ig kellett várni. Ekkor Friedrich Maguart osztrák hajóépítô Hoffnung, azaz Remény nevû gôzösével indult el ismét az átkelô forgalom a Dunán. A Pest – Császár-fürdő – Óbuda vonalon közlekedő járatot Girczy János vállalkozó vette bérbe és üzemeltette. Érdekesség, hogy Maquard hajógépészként továbbra is a járaton szolgált. A március 23-án útnak indult, csaknem 33 méter hosszú és majdnem három és fél méter széles gőzös 150 utast tudott szállí­tani. Természetesen továbbra is meg kellett fizetni a hídvámot, sőt a hajóhíd bérlôi azt is kikötötték, hogy áruszállításról szó sem lehet. Saját ladikokkal járó révészeik érde- Bernhard Antal gôzhajója Franz Schamsnak Pest városáról 1821-ben kiadott könyvében

Next