Budapest, 2009. (32. évfolyam)

5. szám május - Aradi Péter: Budapest, Budapest, te csodás!

BUDAPEST Az úgynevezett könnyű műfajokban a hú­szas-harmincas években született kuplék­tól, operettektől, sanzonoktól a hatvanas évek táncdalain és slágerein, a hetvenes­nyolcvanas évek rock- és popzenéjén át a ma népszerű irányzatokig terjed a skála, de még a jazzben is találni néhány példát arra, hogyan jelenik meg a Budapest-te­matika a slágerekben. Az összessé­gében rendkívül gazdag anyag indokolttá teszi, hogy két részre bontva tárgyaljuk most a témát: az első részben nagyjából a hatvanas évek sláge­reivel zárjuk az áttekintést, legközelebb aztán innen folytatjuk. Lássuk hát, milyen képet mutatnak fô­városunkról a huszadik század elsô két­harmadának dalai? Mit lehet és mit nem lehet megtudni belôlük Budapestrôl? Hogy mit igen és mit nem, azt kiváló­an illusztrálja Zerkovitz Béla (1881–1948) slágere, a Látta-e már Budapestet éjjel?, amelynek szövegét is ő írta, s amely így kezdődik: Legigazibb örömöm, Külföldi ha Pestre jön, Kalauzolni át mindenfelé, Nézze meg a ligetet És a Margitszigetet S jöjjön el a Parlament elé, A sok pesti panamát, A Dob utca illatát, Világos hogy nem emlegetem (...) Ahogy egy idegennek, turistának, ven­dégnek is igyekszünk a város jó oldalát, szépségeit bemutatni, úgy – az esetek túl­nyomó többségében – zenében-szóban is csak szépeket mondanak róla, gyakran idealizált, giccsbe hajló képet festve. En­nek egyik mintapéldája Fényes Szabolcs 1947-ben bemutatott, Rigó Jancsi című operettjébôl a Budapest, Budapest, te cso­dás címen ismert dal. Szövegét Pártos Jenô és Szécsén Mihály jegyzi. Budapest, Budapest, te csodás! Te vagy nékünk a szívdobogás. Sehol nincs a világon ilyen szép május, És ilyen rügyfakadás! Budapest minekünk a világ. A Dunát mennyi híd öleli át! Fenn az égen a hold, és a sok teli bolt. Csodaszép ragyogás! Budapest, Budapest, te csodás! Ezekben a slágerekben sokszor maga Budapest a főszereplő, máskor viszont csak háttérként szolgál – persze a leg­többször szerelmi történetekhez. Amikor fôszereplô, nemegyszer tegezôdve beszél­nek (énekelnek) hozzá, dicsérve erényeit (Budapest, Budapest, te csodás – ld. fent; Te ezerarcú, drága Budapestem), köszönve neki (Szervusz, Budapest), vagy elköszön­ve tôle (Jó éjt, Budapest; Isten veled Bu­dapest, te édes). De harmadik személyben is tudják magasztalni (Gyönyörű így este Budapest, Nekem csak Budapest kell), s az eszményire rajzolt képnek ilyenkor sincs sok köze a valósághoz. Esetenként Budához a jómódot, gaz­dagságot társítják, Pesthez a boldogságot, mint Seress Rezső sanzonjában. Hiába van palotád Budán, Pestre jársz a boldogság után. Feledni hiába akarod a ligeti korhadt fapadot. Tudom, visszahoz téged a vágy, hiába van fényes palotád, mert a pompa hazugság csupán, Pestre jársz a boldogság után. Óbuda sajátos hangulatát idézi fel Lajtai Lajos (1900–1966) közismert dala a Három tavasz című operettből, melynek szövegét Szenes Iván és Békeffi István írta. A maga idején, az ötvenes években ez is szép kö­zönségsikeret aratott. Megsúgom, mit fog látni kisbabám. Ha egyszer Óbudán, Óbudán jár. Kocsmákban kis lugast és benne száz Egymáshoz boldogan simuló párt! Jöjjön ki Óbudára, egy jó túrós csuszára. A kerthelyiségben sramli szól, És ott lehet csak inni jól. Az abrosz tarkabarka, s rajta jó kadarka S már az első csók után Meglátja de jó lesz kint Óbudán! Budapest, Budapest, te csodás! Aradi Péter Amióta az egyesített fôváros megszületett, neve és üzenete kimeríthe­tetlen ihletforrást jelent minden mûvészet mûvelôje számára. Ami pedig a zenét, a dalkultúrát illeti, nagyjából száz, de talán inkább nyolcvan-ki­lencven esztendônyi idôt kell visszalapoznunk a naptárban, hogy az első nyomokra rábukkanjunk. Vár minket a vén Sziget... 2 2009 május

Next