Budapest, 2015. (38. évfolyam)

12. szám december - Fényi Tibor: A színek varázslója

2015 december A színek varázslója Fényi Tibor Szerencsés csillagzat alatt született százötven éve, 1865. december 26-án Roth Zsigmond és Duller Mária negyedik gyermeke, Miksa. Házait Ybl Miklós építette, hamarosan megválasztották céhmesternek is. Óriási előrelépés volt ez, hiszen amikor apjával, Sámuellel, a zsidók szabad letelepedését, kereskedelmi és gyárala­pítási jogát biztosító 1840. évi XXIX. törvénycikk hatályba lépése után Szendrőről Pestre költöztek, a pesti üvegescéh évekig díjat fizetett a városi zsandároknak, hogy időnként zárják tömlöcbe a „zsidó kontárt”, áruját törjék össze, és feleségét pofozzák fel. Igaz, a Helytartótanács két-három nap után mindig elrendelte Roth Samu szabadon bocsátását, de több mint másfél évtized kellett, hogy a céhnek lehessenek zsidó tagjai, köz­tük Roth Zsigmond, akit hamarosan Ferenc József „Legfelsőbb elismerésben” is részesít a régi, az Andrássy úti Műcsarnok színes üvegablakainak elkészítéséért. Az 1873-as nagy krach – a monarchia gaz­daságát romba döntő válság – az üveges iparral együtt – Miksa apját, a céhmes­tert, Roth Zsigmondot is csődbe vitte. A vagyonbukott családnál rendszeressé vál­tak a végrehajtások, árverezések. Utcá­ra csak azért nem kerültek, mert a Zsidó Fiú árvaház két szobát adott nekik a Hold utca 4-ben. Máriának, Zsigmond felesé­gének „a kilátástalan helyzetben elméje megbomlott”, a család széthullott. Helén lányuk Amerikába ment, Kálmán fiuk el­szökött otthonról és vándorszínésznek állt, Miksa közben tanévenként 100–200 napot is hiányzott az iskolából. Utóbb ő is kül­földre ment két évre. Aligha engedhette meg persze magának, hogy a kor szoká­sai szerint München, Róma vagy Párizs festőiskoláiban tanuljon, még ha járt is ezekben a városokban. Autodidaktaként templomok, régi paloták festett ablakait nézegette, motívumokat rajzolt, s közben dolgozhatott is egy-egy üvegfestőnél. Leg­hosszabb ideig Németországban, ahol nem sokkal korábban fejezték be a kölni Dóm 1560-ban félbehagyott építését s „rehabili­tálták” az addig barbárnak tartott gótikát. Miksa a gótika bűvöletében tért haza, s mivel apja helyzete lassan konszolidálódott (ő volt a Nyugati pályaudvar, a Vas­udvar és a Nemzeti Színház üvegese) vele kezdett dolgozni. Üvegfestést és edzést készített a Bobula-palotának, az 1885-ös országos kiállításon pedig „Kratzmann után a leg­többet Roth Zsigmond és Miksa műterme állított ki” –, ahogy az Építési Ipar írja. De alig pár héttel a reményteli újrakezdés után Zsigmond elhunyt, s a 19 éves fiúnak döntenie kellett: Márta nővérével viszi-e to­vább a biztonságot ígérő üvegkereskedést, vagy vállalva a bizonytalanságot, marad az üvegfestészetnél? A temetést követően még elment Ökrös Bálint közjegyzőhöz, hogy aláírási címmintát adjon, mint a Róth és társa kereskedelmi cég ügyvezetője, de másnap már nem fizette be a közzétételi díjat, inkább Tauszig Márkussal festett üve­get a Dohány utca 10-ben, majd a Síp utca 10-ben megnyitotta „Róth Miksa üvegfes­tész” műtermét. Mesterek és sikerek Se a megrendelések, se a sikerek nem jöt­tek könnyen. Jegyzetfüzetéből tudjuk, hogy főleg kávéházakba (Marocco, Weingruber, Holstein H. Sport) készített maratott vagy színes díszüvegezést. Egyházi megrende­lést csupán egyet kapott, „Lyka Miklós gö­rög temploma” számára készített üvegképet. Az állami megbízásokat rendre az évi 5000 forintos minisztériumi apanázzsal ellátott Kratzmann-féle Országos Üvegfestészeti Intézet nyerte el előre. Még fél évszázad- Róth Miksa (Székely Aladár fotója) Az „üvegfestőgyáros” munkatársai 1900-ban, a Kender utca 24. szám alatti műhely udvarán 5 BUDAPEST

Next