Budapest, 2017. (40. évfolyam)

9. szám, szeptember - Buza Péter: KÉPES HÁZ - Életmű a toronyszobában

2017 szeptember felvételének idején Tiszaborkúton kínlódott a munkatáborban: Balassa P. Tamás zene­szerző, rádiós és táncdalfesztiválos zenész. Csendes háttérember, nem hangos sztár, a tehetsége vitathatatlan. Ehhez a bérpalotácskához, ezen belül a harmadik emelet 14-hez tartozott egy sa­roktorony is, amelyet – bár a ház akkor már évtizedek óta áll – először talán Balassa Árpádnak jutott eszébe eredeti rendelteté­se szerint, műteremként használni. Szinte azonnal a beköltözésük után meghirdeti a „műteremszobát” Pest sajtójában. Egyszer 1931-ben, aztán 1935-ben újra. Azaz lega­lább két képzőművész használta célszerűen a háború előtti években. 1944. június 21-én Balassáékat a törvény kiparancsolta otthonukból: egy, a Margit-híd kapujában lévő csillagos házba (a ’45-ben el­pusztuló Rudolf tér 1-be) kellett sokan mások­kal összeköltözniük. Az elhagyott lakásban maradt tárgyakról lista készült. Az első két – összevont – tétel nem Árpádé, Lilié, Márié vagy Tomé. Mások menekítették ide ezeket a bútorokat, eszközöket, mert saját otthonukban már nem érezték biztonságban értékeiket. Az egyik „egység” egy komplett hálószoba. Ba­lassa Emilé, Árpád bátyjáé, aki a kabarészín­padok világának mindeneseként volt ismert és elismert szereplője a húszas-harmincas évek­ben. 1944-ben – így szoktuk mondani, erős eufémizmussal – a holokauszt áldozata lett. A másik, 142 tételből álló „csomag”: „139 drb részben befejezett, részben megkezdett kép és üres festővászon (egy része bevezet­ve), 3 drb festőállvány – Fenyő György Nagy­boldogasszony utja 69. sz. lakos tulajdona”. Fenyő fia Fenyő Miksának, a Nyugat legendás szer­kesztőjének-szerzőjének, gazdasági oszlo­pának 1904-ben (más források szerint 1906-ban) született fia, György, festőnek tanult. Nem csak Magyarországon (Kmetty János és Berény Róbert voltak a mesterei), de Mün­chenben, a drezdai Képzőművészeti Akadé­mián (Kokoschka mellett), majd Párizsban a Academiémie Julianon is. Aztán sok hóna­pos olasz és angol tanulmányutakon töké­letesítette technikáját. A KUT és a Munkácsy-céh tagjaként vett részt a hazai művészeti életben. Művei – né­hány grafikája, festménye – a Magyar Nem­zeti Galéria, a Petőfi Irodalmi Múzeum és a Türr István Múzeum gyűjteményében ma is megtalálhatók. A második világháború után egy ideig a Szépművészeti Múzeum resturátoraként dolgozott. 1956-ban szakad el életútja filmje. A szak­irodalom mindössze annyit tud róla, hogy akkortól Londonban élt. A fenti bekezdésben az Allgemeines Künst­lerlexikon (München-Leipzig 2007) Nováky Hajnalka Ágnes fogalmazta szócikkének sza­badon kezelt s kissé bővített idézete olvasha­tó. Hogy megtaláltam, s a fordítást Matits Ferencnek köszönöm, aki vállalkozott arra is, hogy segít rendbe tenni addig összegyűj­tött adatmorzsáimat. Hogy összehoz olyan informátorokkal, akik segítenek megfejteni, miként veszhetett el sok évtizedre Magyar­országon Fenyő György műve és emlékezete. Zweig Göllneréknél Amíg ezt a szócikket nem volt szerencsém megismerni, arra gondoltam, hogy a művész – aki teljes raktáron lévő anyagát, festőáll­ványait, eszközeit Balassáékhoz menekítette – már 1944–45-ben eltűnt, tragikus esetben a nemlét bugyraiban. Volt is erre okom. A világhálón találtam meg unokaöccsének, Jean-Pierre A(dy!) Fenyőnek a Brexitre ne­met mondó (2016. évi) blogbejegyzését. Aki 2008-ban költözött Amerikából (ahol etika– filozófia professzorként működött) Lon­donba. Az elszakadás ellen érvel, európai szenvedélyességgel. Az írás lábjegyzetében a szerkesztő néhány szóban összefoglalja, mi BUDAPEST

Next