Budapest, 2018. (41. évfolyam)

10. szám, október - Jolsvai András: SZOBORPARKŐR - A száműzött Kossuth

fotó: TANYI ADRIENNE Szoborparkőr A száműzött Kossuth A­ki jól akar szórakozni, men­jen egy kert a világhálón, és olvasson bele, miket írnak az on­line portálok a Kos­suth-szobor Orczy-kert-beli feltűné­séről. Vicc, paródia, kész nevetség, ez az általános vélemény, az egyik cikk például azzal a címmel jelent meg, hogy kerti törpét csináltak Kos­suthból – ami nem pontos, hiszen ha ennél a párhuzamnál maradunk, Kossuth valójában kerti Hófehérke, és mellékalakjai a törpék, akik tény­leg heten vannak, ha az anya karján ülő csecsszopót is külön indítjuk – és ezek még az idézhető, szelídebb vélemények. Mielőtt bennünket is magukkal ragadnának az érzelmek, foglaljuk össze röviden a tényeket. A Kossuth téren, (azelőtt Ország­ház tér, még azelőtt Tömő tér, régebb azelőtt Városi fészer tér) mint köztudott, 1927 óta állott a Horvay János-féle Kossuth-szobor­csoport, melyet 1952-ben cseréltek szöveg: JOLSVAI ANDRÁS le egy sokkal Kossuthabbra, Kisfaludi Stróbl Zsigmond alkotására. A kettő­ezer tízes években, amikor a regnáló kormánypárt meglelte végre identi­tását a két világháború közötti idők eszmei relikviáinál, hozzáfogott, hogy környezetét is ehhez a korszak­hoz igazítsa. Hogy materiális érte­lemben is visszaforgassa az idő kere­két. Ennek jegyében a Kossuth tér is visszanyerte (visszavesztette) haj­dani alakját, legalábbis, ami a téren elhelyezett szobrokat illeti. Horvay tehát ismét cserélt Kisfaludi Stróbl­lal, illetve Kossuth Kossuth-tal, de, minthogy Dombóvár nem mondott le a maga szobráról (oda lett a Hor­vay-féle munka kitelepítve), azt újra meg kellett építeni, úgy juthatott a Parlament elé, a félmúlt alkotása pedig, sok évnyi hányattatás – és rekonstruálás – után a Ludovica Campus kertjébe, leánykori nevén az Orczy kertbe került. Magát a cserét most ne minő­sítsük, csak jegyezzük meg, fél­hangosan, hogy az elmúlt években még a szokásosnál is nagyobb volt a jövés-menés a hazai szobrok között, pedig ez a Kárpát-medence egyéb­ként is elég huzatos hely, könnyen piedesztálra emelnek valakit, de aztán még könnyebben le is kerül­het onnan. Kossuth Lajos igazán egy szót se szólhat, darabja megvan, sőt, minthogy Dombóváron is megma­radt, még szerény mértékben gya­rapodott is. Ami pedig az Orczy-kertben történt, ha túltesszük magunkat a sértődöttség és értetlenség sehová nem vezető állapotán, jelen lehe­tünk egy izgalmas, új művészeti ág születésénél, a posztmodern köz­téri szobrászatánál, amely hozott anyagból újfajta alkotást teremt. Amely tabukat dönget, új értel­mezési tartományokat hoz létre, világokat nyit meg. Ahhoz azon­ban, hogy ezt megértsük, nekünk Névjegy: Kossuth Lajos, Orczy-kert Felállítva: 2018. is újfajta módon kell közelítenünk a világhoz. Felejtsük el, mindenekelőtt, hogy milyen volt az eredeti, ötven­kettes Kossuth-szobor. Elég szörnyű volt egyébként, szájbarágós és alá­nyalós, hamisan historizáló és szoc­reál egyszerre, melyben a kimagasló vezér és a nép úgy összeforrott, hogy a poklok kapui sem állíthatták meg őket. Kilenc méter magasan a főalak, aki határozottan mutat az Országház főkapujára, lába alatt a mellékalakok, munkás, paraszt, értelmiségi, asszony, gyerek meg egy Petőfi-epigon, volt ott min­den, mint a búcsúban. Most bezzeg eltűnt a vörös márvány talapzat (bytheway – azaz egyébként – mi lett vele?) eltűnt a merev, vertiká­lis alakzat, melyben az alullevők a felsőbbségtől függenek, itt minden­ki főszereplő, azt csinál, amit akar, hatalmas a buli, áttekinthetetlen a káosz. Ez egy ízig-vérig mai szobor, éppen arról szól, hogy a világ sokkal bonyolultabb, mint ahogy egyesek képzelik vagy elhitetni szeretnék. Alkotó: Kisfaludi Stróbl Zsigmond és ismeretlen művész. 11

Next