VIII.kerületi Tisza Kálmán-téri Községi Polgári Leányiskola, Budapest, 1904

7 előadást tartott. A tanári testület hathatósan támogatta itt is munká­jában az ifjúságot. Mendlik Lujza „A névtelen hősnőkről“ tartott két elő­adást, bemutatva egyiken a régi, másikon a modern hősnőket. Barthonek Károlyné „A gazdasszonyokról“ beszélt, kiemelve a magyar gazdasszony erényeit. Daniel Jenőné „A testi nevelés fontosságáról“ értekezve bemutatott néhány szép torna-szabadgyakorlatot tanítványainak vezénylete mellett. Más alkalommal a meséről tartott előadásán felolvasott egy saját szerzeményű mesét. Karczag Aladárné az „ízlésről“, Erdős Lajos „A beszédről“, Dr. Aujeszky Aladár „Az egészséges ruházko­dásról“ Czech­n­er Irma „A női hivatásról“ tartott igen érdekes és a tanuló ifjúságnak nagyon tanulságos előadást. Végül Bárdossy Irén néhány tanítványának ének-előadá­sával gyönyörködtette az egybegyűlt ifjúságot. Az „Erzsébet királyné-kör“ ülésein a tanulók 67 költeményt szavaltak, 30 dalt énekeltek, zongorán és cimbalmon 40 darabot mutattak be és 21 dolgozatot bíráltak meg. Hozzájárult a munkál­kodás lendítéséhez az is, hogy volt tanítványaink nemcsak hogy nagy számmal látogatták az üléseket, hanem néhányan maguk is résztvettek a munkában. Két pályázat volt hirdetve az éven át s mind a kettő meglepő eredményre vezetett. Az egyik pályázaton, mely „március 15-ikét“ dicsőítő költeményre hirdettetek, hat költeményt adtak be, amelyek közül három a kitűzött jutalomra, a március 15-iki ünnepen való elszavalásra, érdemesnek ítéltetett. A másik pályázaton a tavaszról írt költeményével az első díjat Kirschenbaum Kornélia IV. a) oszt. tanuló, a másodikat Bombay Natália IV. b) oszt. tanuló nyerte el. Nagy súlyt fektetünk az ifjúsági könyvtár helyes és pontos kezelésére. Ebben pedig két szempont kíván különös figyelmet: a könyvek beszerzési és kiosztási módja. Mind a kettőre nézve már rég megállapított és helyesnek talált módszert követ az iskola. A könyvek beszerzése a tantestület bírálata alapján történik. Az újonnan megjelent, vagy beszerzésre ajánlott ifjúsági olvasmányt ugyanis a tantestület egyik tagja átolvassa s írásbeli bírálatát a konferencia elé terjeszti. Ilyen módon válik lehetővé, hogy az ifjú­sági könyvtárba csak lányoknak való, hasznos, magyaros nyelve-

Next